Ivan Kmínek

Utopie, nejlepší verze

(Zábavné panoptikum, tematicky zaměřené na odvěký boj dobra proti dobru)

Kategorie: sci-fi - humorná - antiutopie

vydání: SNK 1990; Triton (web) 2006

avatar2  | **** 04.07.2007 19:36

Velmi příjemné překvapení. Ještě za komunismu napsaná satira na sociální experimenty, kde s překvapivě humorným nadhledem sledujeme společnost naprogramovanou k stálému pocitu vnitřního uspokojení. Knihu nelze srovnávat s klasikami antiutopického žánru jako je Orwell nebo Zamjatin a to hlavně proto, že je nezvykle odlehčená. Před čtenářem se sice zjevuje chmurná vize toho, co by mohlo být, ale autor ji permanentně zhumorňuje jednáním a myšlením hlavního hrdiny, který se z permanentního zoufalce prvních stránek propracuje na vrchol a opět spadne zpět. Tuto sci-fi nelze nedoporučit.

SiriusChico  | **** 23.04.2009 07:00

Tak na tuto knížku jsem se hodně těšil a i přes celkem vysoká očekávání mě tato komunistická satira rozhodně nezklamala. Autor nám vtipně a s nadhledem předkládá svět ve kterém jsou všechny osoby plně programovatelné (v programech HUMAN BASIC, HUMAN PASCAL případně experimetální HUMAN NONCONFORM) a tím pádem i kontrolovatelné. Knížka ovšem obsahuje i pasáže ze kterých mi při čtení běhal mráz po zádech a geniální pointu. Moje nadšení trošičku upadlo na začátku Druhé části knihy, která je hodně předvídatelná a samoúčelná. Snaha ukázat nám pohled z tzv. druhé strany barikády by přece jenom možná šla napsat napínavějí a více nepředvídatelně. Každopádně závěr knihy to všechno bohatě kompenzuje. Doporučuji.

Gaarq  | ***** 26.07.2015 17:55

jedna z nejlepších knih české SF evr. kmínek se tu vybičoval a celé své umění využil k tvorbě románové pseudo-utopie. jeho lidský, ale smutný humor, přecházející přes satiru až do frašky, trefná psychologie, schopnost překvapit zajímavými zvraty, herbertovské plány v plánech jiných plánů, většinou postavené na hlavu, jen aby se ukázalo, jak je lidské úmyslné snažení marné. popravdě si myslím, že jde o dílo světové kvality.