Sestavil/i:

Ivo Železný

Stvořitelé nových světů

Kategorie: sci-fi - antologie

vydání: Albatros (web) 1980; Art-servis 1990

Phoenix  | **** 21.05.2012 15:31

Tato kniha mě velice potěšila výběrem autorů, i když jsem neznala všechny. Nenašla jsem tu žádnou vyloženě slabou povídku, většina něčím zaujala a zbytek byl prostě průměr, který přečtete a za týden zapomenete. Nejvíce mě oslovily povídky Začalo to poškrabováním (originálním nápadem), Bajky z let budoucích (netradičním zpracováním) a Planeta na prodej (svou kritičností). Zároveň na knize oceňuji přehled o světové i naší SF, kde jsem se dověděla spoustu hodnotných informací a inspiraci do dalšího čtení.

Tua  | nehodnoceno 23.04.2013 16:43

Příjemné překvapení na poli povídkových sborníků. Pěkné neotřelé příběhy doplněné o krátká a celkem zajímavá zamyšlení nad sci-fi žánrem, jeho (pre)historií, vývojem a oblíbenými tématy. Asi nejhlubší dojem ve mně zanechala povídka Věrozvěst (H. Harrison) a Bajky z let budoucích (K. Čapek). Výjimkou potvrzující pravidlo je pitomá, ale naštěstí kratičká Pravděpodobnost p (E. Simon) a povídka Dryák od J. Nesvadby kterému se zcela intuitivně vyhýbám (Dryák mě v tomto postoji jedině utvrdil). Celkově: „Díky pane Ivo Železný“.

barbar  | ***** 23.04.2013 21:17

Kniha, na které jsem vyrostl a která mne naučila, co je to povídkový sborník. Z tohoto hlediska je Ivo Železný mým navždy nedostižným vzorem!

Gaarq  | **** 22.08.2020 15:22

ve své době převratná a novátorská antologie, doplněná teoretickými úvahami na téma SF, slovníčkem pojmů ze SF, medailonky významných autorů ve sborníku přítomných i nepřítomných, to vše ještě doplněno obrazovým materiálem ilustrací, snímků z filmů a fotografií. samotný povídkový obsah kolísá, ale to se dalo předpokládat, ať už úlitbou cenzorským bohům nebo rozdílným vkusem této osoby a pana editora. nicméně, je tu pár výjimečných kousků, které se mi zapsaly i přes ty věky od prvního čtení.

mám obě vydání, původní i reprint, v reprintu záměrně zmizel jeden citát soudruha lenina, ale asi nedopatřením i pár slov a řádek (ale žádná drama). změnily se obálky, obě jsou velmi dobové – abstraktní osmdesátky a figurální devadesátky. ačkoliv se netajím větším příklonem k těm abstraktním, ban-jiránková je mou oblíbenou ilustrátorkou a obálka se jí povedla.