Poslední den stvoření

Kategorie: sci-fi - cestování časem

originální název: Der letze Tag der Schőpfung
originál vyšel: 1981

vydání: Svoboda 1989

lenivec  | **** 23.07.2014 13:50

Američania aby si zabezpečili ropu vyslali vojakov do minulosti niekoľko miliónov rokov, snažiac sa ju presunúť z arabských ložísk na územia ovládané Spojenými štátmi americkými. Ku knihe ma priviedla počítačová hra Original War, ktorá sa knihou inšpirovala. Je to najlepšia realtime stratégia akú som kedy hral (Nie je to dobrá hra, ale najlepšia RTS. Škoda zbytočných chýb, ktorá hru pokazili.) Kniha a hra majú spoločný základ: prvý odstavec recenzie. I tak sa oplatí knihu čítať, ak samozrejme čitateľ netrpí samovražednými sklonmi. Poslední den stvoření je naj beznádejnejšia kniha, akú som kedy čítal. Ako Bruce Sterlinge povedal katastrofa je v podstate romantická záležitosť. A to je dôvod prečo je časová priepasť horšia ako apokalypsa. Hrdinovia prichádzajú/ odchádzajú do minulosti, kde ich čaká len vojna a žiadna budúcnosť, ktorá je pre mnohých rozdielna, a ak je rovnaká, tak už majú rozdielne minulosti. Znie to komplikovane a pritom je to jednoduché a geniálne rozohraná hra, ktorá dokáže ponúknuť viac hĺbky ako slová Silent Boba. Aby čitateľ mal predstavu o knihe vypomôžem si situáciou z jednej televíznej diskusie. Kde absolventi posielali svoje životopisy vo forme HTML dokumentov. Väčšina firiem si na pohovore vypomáhala tlačenou verziou, ktorá nestála za nič. Wolfgang Jeschke mohol napísať klasický životopis, ale on radšej zvolil efektívnejší a dovolím si tvrdiť lepší. Hlavne je tu súboj silnej osobnosti s neriešiteľnou situáciou, ktorá je čírou náhodou jeho životom. Román zaujímavo vyriešil aj stratu (transformácie) priateľstva, lepšie povedané istoty, ktoré predstavovalo je to obrátený variant poviedky Báječný Farenheit od Alfreda Bestera. Nie je čo riešiť. Utekajte do knižnice a vypožičajte si Poslední den stvorení. Nebude sa vám páčiť (možno) ale ľutovať nebudete. Napísané v roku 2003.

Benetka  | *** 28.03.2017 19:20

Pokud připustíme cestování časem,musíme zároveň přijmout všechna MOŽNÁ co s tím souvisí.To znamená třeba časové paradoxy,ať už si pod tím představíme cokoliv.Například změní-li někdo něco v minulosti,bude pak jeho budoucnost jiná než ta,ze které původně přicestoval? Takto a podobně přemýšlet nás nutí i tahle kniha,jejíž základní motiv je poměrně originální.Bohužel příběh sám mohl být propracovanější a akčnější.I tak určitě stojí za přečtení.

Dilvermoon  | **** 03.03.2021 22:06

Časovky mám rád, ale není dobré se v nich příliš rýpat, raději si to jednoduše užít. To platí především o principech cestování v čase (na takový rozbor chybí zkušenosti), ale následky už by se podle logiky rozebírat měly. Záleží na nápadu. Ten je zde velmi originální. Přesun ropných zásob z bodu A do bodu B ještě mnohem dříve, než bude mít kdokoliv myšlenku na jejich využití. Ovšem to, co vypadá jako relativně snadný inženýrský projekt, se promění v něco jiného, ale nelze říci, že nečekaného. Rozjezd knihy fajn, překvapivé nálezy, skládání členů expedice a po přesunu v čase čtivé dobrodružství, končící otevřeně jako život. Území Středozemního moře a Gibraltaru je jiné a fascinující. Anotace na obálce uvádí, že Jeschke „se řadí k pokrokovému levicovému křídlu autorů NSR“. Takovéto hlášky se kdysi psaly, aby pomohly protlačit knihu na komoušský trh. Zde ovšem nutno uznat, že tam autor něco z toho skutečně dostal.