74%
Válka s mnohozvířetem Více vydání = více obálek.

Vladimír Páral

Válka s mnohozvířetem

vydání: Československý spisovatel 1983; Československý spisovatel 1988

Gaarq  | *** 28.02.2016 17:00

a je tu opět tragédie čtení díla po desetiletích. v hlavě mi uvízla válka s mnohozvířetem jako kongeniální dílo, nicméně můj dnešní názor se poněkud změnil. pořád jde o skvělý, ba výborný nápad spojující ochranu životního prostředí se silně společenským tématem jinosti, ale zpracování je podstatně horší. mám asi dvě hlavní výhrady – páralovské románové a charakterové schéma, které je tu přes kopírák jako ve všech ostatních románech. a to druhé je značně lehkovážné zacházení s fantastickým námětem. ten je pro párala jen jakým si vybočením z linie a žel i také prostředkem autorského násilí, autor nechává dělat masit i MZV jen to, co se mu hodí do krámu. na to, že je sám inženýrem, je zvláště první část místy až směšná z pohledu boje s masitem. na druhou stranu popis aspektů mezilidských vztahů týkajících se „běloušů“ a „hnědáků“ je skvělý – rovnostářství a elitářství zároveň, závist, mindráky, neschopnost srovnat se se sebou ve vztahu k druhým. na závěr si nechávám podivnou apolitičnost, která je patrně důsledkem strachu, aby nebyl režimem zatlačen do zóny neoficiálních autorů. státní moc je v příběhu úplně bezzubá, organizace boje s masitem i MZV je vedena podivně zdola, existují sice oficiální orgány, ale ty jsou podivně nečinné (například zasypání a hlídání skládek tzv. hnědého prachu se událo velmi pozdě, jen proto, aby se mohla rozjet zápletka s „masíčkem“ a „rychloprachem“) a takřka vše za chodu vymýšlí hrdinové příběhu. i když se ví, že „hnědáci“ jsou agresivní, asociální a mají mizernou pracovní morálku, jediným oficiálním nástrojem boje s nimi jsou dobré rady ;) vybydlují evakuované domy, napadají cestující v prostředcích hromadné dopravy, absentují a pod. a jako by se nic nedělo. zajímavá forma vstřícné předpřiposranosti. nechybí ovšem tvrdá kritika prohnilého kapitalizmu, který je ochoten obchodně parazitovat na MZV. malým bonusem je rozsáhlá příručka mentálních cvičení, pravděpodobně důsledek autorova pozitivního vztahu k východní kultuře a józe.

námět by si zasloužil určitě lepší zpracování, ale ve své době to muselo být zjevení. etablovaný a svérázný autor společenského autoru se vrhne na SF (toto je jeho třetí SF román ve dvou letech), námět je i na svou dobu avantgardní, ochrana životního prostředí nebyla ještě úplně vnímána jako celospolečenský problém, natož tehdejším režimem, a SF rozhodně nepatřila mezi běžně vydávaný žánr. pohled „zkušenějšího“ čtenáře už dnes ukáže slabá místa, ale představa masitu a MZV je zajímavá stále.

Sherudan  | *** 08.08.2022 15:06

Výborné z hlediska psychologie jednotlivých postav, ale svět tohoto románu je příliš kulisovitý a příběh působí až příliš vykonstruovaně.