Abbey Road Více vydání = více obálek.

Josef Pecinovský

Abbey Road

Kategorie: sci-fi - povídková sbírka

vydání: Svoboda 1991; Triton (web) 2006

Informace / Anotace ke knize: Abbey Road

Když slavní Beatles v roce 1969 natočili svou snad námětově nejbohatší desku, nemohli tušit a dodnes určitě netuší, že o dvacet let později bude na náměty textů jejich písní napsána kniha sci-fi povídek. Album Abbey Road nabízí sedmnáct textů na ty nejrůznější náměty. Vzniklo tedy sedmnáct povídek, a protože verše Johna Lennona i jeho přátel skutečně nabízejí motivy z jiných světů, nemohou povídky pochopitelně patřit jinam než do světa fantastiky. Pravda, někdy si autor vyložil tyto texty poněkud volně, avšak věrně se snažil zachovat atmosféru, která na člověka dolehne při poslechu těchto písní, atmosféru fantastického světa a jiných vesmírů, atmosféru veršů, nad jejichž výkladem by mohli literární vědci trávit staletí. A pokud výsledný dojem někomu připadá až příliš pochmurný, je to možná i odrazem doby, v níž kniha vznikala. Dvě povídky z této sbírky (Nos to závaží a Její veličenstvo) se mohou chlubit tím, že získaly Mloka, tedy první místo v soutěži o cenu Karla Čapka v letech 1986 a 1987.

Řada povídek vyšla nejprve v časopisech a fanzinech, s některými z nich Pecinovský vyhrával ceny literárních soutěží (Cena Karla Čapka 1986 za povídku Její Veličenstvo, Cena Karla Čapka 1987 za Nos to závaží). Sbírka se vyznačuje pestrostí a bohatostí nápadů stejně jako kvalitním řemeslným zpracováním. Kromě již zmíněného Jejího Veličenstva je zde také úspěšná povídka Nos to závaží o společnosti, v níž jsou lidé handicapováni trvalým nošením závaží, pozoruhodné jsou též povídky Něco a Plastiková Pamela. Abbey Road je jednou z nejvýznamnějších knih české SF.

In: Adamovič – Slovník české literární fantastiky a science fiction

Externí odkazy:

[recenze] www.fantasya.cz (Jiří Popiolek)