Vynález profesora van Troffa

Kategorie: sci-fi - antiutopie - kolonizace vesmíru - cestování časem

originální název: Cylinder van Troffa
originál vyšel: 1980

vydání: Mladá fronta (web) 1983

Dilvermoon  | ****1/2 09.07.2012 08:57

Čekal jsem nějakou další solidní Zajdelovu antiutopii, tak úplně jsem se nedočkal, ale ani tady nemá přílišný optimismus místo. Země rozhodně není rájem, ale tentokrát je jádro problému trochu někde jinde.
Už způsob smontování příběhu je hodně zajímavý: někdo uvádí jiného, který zase pro změnu přeložil deník někoho dalšího – a ten čteme. Prostě několik vrstev a celé mě to donutilo k docela rychlému přečtení a rozmotání celého příběhu.
Samotný vynález je sice vysvětlen poněkud zjednodušeně, protože není asi tak úplně dotažený a logický, ale podstata má něco do sebe a hlavně je zásadní pro děj, tak co.
Co se týče pana Týče a jeho doslovu, měl jsem obavy, abych se nedověděl něco o pokroku a souvisejících vymoženostech, ovšem v pohodě. Bohužel anotace to celé pohnojila (na legii už mírně upravena) ale kdo ví, jestli to nebyl jen pud sebezáchovy téhle dobré knihy.

lamahe  | **** 24.09.2014 16:04

Čo sa týka poľskej fantastiky, doteraz som svoju pozornosť (takmer trestuhodne) zameriaval len na ich najznámejšieho autora. Teda, na čítaní Lema nie je nič zlého, akurát som sa určite pripravil o nejaké zapamätania hodné knihy. Takou je určite aj Vynález profesora van Troffa. Pred takými 15–20 rokmi by som ju oslavoval ako jedinečnú vesmírnu epopej, obsahujúcu vydarené technické aj sociologické extrapolácie, pôsobivé dystopické motívy a silného a plastického hrdinu v podobe kozmonauta, vracajúceho sa po mnohých rokoch z medzihviezdnej výpravy k „Dzete“. A je to aj vkusná romanca. To všetko je pravda aj teraz, akurát mi môj prehľad už nedovoľuje napáliť plný počet hviezd. No výsledný dojem je aj tak vysoko nadpriemerný.

Štruktúra knihy je zaujímavá sama o sebe. Jednak čítame prepis komentára k jednému denníku (tzn. traja fiktívni autori) a jednak sa v príjemnom slede striedajú retrospektívne zážitky z ďalekého vesmíru s aktuálnym dejom na Mesiaci a potom na Zemi. Som v pokušení, zaradiť túto knihu po kvalitatívnej stránke do prúdu new space opera, keby teda nevznikla už v roku 1980 – čo je vlastne ďalší kompliment.

Benetka  | *** 06.06.2017 14:23

Již anotace knihy říká mnohé.Každopádně je to slušná scifárna se zajímavým motivem zpomalení času v kombinaci s lety ke hvězdám a s vizí lidí žijících ve vzdálené budoucnosti.Snad se jednou lidstvo dočká obojího,jakož i jiných prozatím fantastických vynálezů,a k té degeneraci přitom nedojde. Jako nit se příběhem táhne téma lásky.Což je zřejmě to nejzákladnější co se týče člověka jako takového.Každý touží milovat a být milován.Vše ostatní jsou jen podružné záležitosti.No a v tomto příběhu nechybí touha po tom druhém,jakož i schopnost podstoupit cokoli aby láska došla naplnění.Leč žel,stejně jako dnes,tak i v budoucnosti platí,že láska často k naplnění nedochází… Sakra!Asi bych měl raději číst červenou knihovnu! :p