série: Protivník

Kategorie: fantasy - horor

originální název: The Keep
originál vyšel: 07/1981

vydání: Dialog 1993; XYZ (web) 2011

Majkl  | *** 29.11.2007 17:34

Mierne nadpriemerná kniha o démonovi, ktorí žil uväznený v stenách zvláštnej pevnosti, pričom sa nakoniec zistí, že Nemci nestoja proti upírovi ale samotnému zlu. Paradoxne ma kniha bavila oveľa viacej, keď bolo všetko zahalené. Koniec bol podľa mňa trochu filmový, a samozrejme predvídateľný.

honajz  | ***** 26.12.2011 13:24

Sice je to dlouhé jak Lovosice, ale když mám problém knihu před spaním odložit a táhne mne jak na vařené nudli, asi je dobře napsaná. Souhlasím, že konec je takový hollywoodský a barvotiskový, ale je to jen pár stránek a myslím do toho koloritu docela zapadá. Škoda jen že smrtí Woehrmana se ztratí určité „opoziční“ kouzlo a stojí to pak už jen na Glennovi a Marii, kteří nejsou tak dobře prokreslenými postavami, aby to utáhli. V rámci žánru hororu však celkový dojem na ne sice plných 100 bodů, ale velmi blízko.

Madam Brbla  | ***1/2 02.07.2019 10:59

Kdykoliv začínám s novou knihou, podvoluji se momentální náladě: mám chuť na knihu akční, případně atmosférickou, chci poznat technologie budoucnosti, nebo se nechat okouzlit fantasy, někdy jsou mé požadavky i specifičtější. Před několika dny se mi zachtělo sledovat, jak nacisté dostanou nakopáno, ovšem pozor: bez obvyklých nakopávačů – žádné hrdé mávání americkými či sovětskými vlajkami. Volba padla na „Pevnost“, tajemnou stavbu v rumunských horách, kterou pro její strategickou pozici obsadila německá posádka. A probudila něco zlého, krvežíznivého (hádejte, můžete jednou;-)).
Zhruba 40% románu děj šlapal jakž-takž dle mojí objednávky, tudíž si nehodlám stěžovat na předvídatelnost. Dostala jsem, co jsem chtěla, chcípající agresory a jejich rostoucí paniku, avšak vyvolat mrazení se u této otrlé čtenářky nezdařilo, to bych musela louskat e-knihu někde v temném hradním sklepení, na odlehlé samotě a podobně.
Uvítala bych trochu méně černobílé postavy, třeba z důstojníka SS vznikla úplná karikatura: musel být nejen předpisově blond, modrooký, krutý, surový, bezohledný kariérista (potud v pořádku), ale také chamtivý, zákeřný, hloupý a extrémně zbabělý – chraň bůh, aby nějaká stránka jeho osobnosti byla lidsky normální. Naopak židovka Magda je krásná, inteligentní, hodná, obětavá, oddaná, pracovitá, šlechetná, talentovaná, milující, statečná, vzor ctností. Nebudu malicherná, přinejmenším dva charaktery se vyhnuly klišé čistého dobra čelícího ryzímu zlu.
Hororová vybíjená vykolejila z mých představ, když autor přihodil něco navíc. Fuj, růžovou knihovnu s červenými plochami. Rázem jsem zařadila žabkovitou rychlost: tokají – hop na další stranu, pořád tokají – hop na další stranu, šukají – hop, ještě šukají – hop, furt šukají – hop a už se zase něco děje, zpět k plynulé četbě. Otravné mi přišly také neustálé pochyby, kdy se hrdinové stali očitými svědky všemožných hrůz a přece z nich nepřestávají padat fráze jako „to není možné, tomu nevěřím, to je absurdní“. V závěru by pomohlo vynechat poslední dvě strany z říše pohádek.
Co se mě týká, v „Pevnosti“ vše jelo na dvě třetiny výkonu, takže příběh oznámkuji na přiléhavě ďábelských 66,6%.