Smyšlenky a iluze

Kategorie: fantasy - povídková sbírka

originální název: Smoke and Mirrors
originál vyšel: 11/1998

vydání: Polaris (web) 2003; Polaris (web) 2009; Polaris (web) 2020

BoredSeal  | brak 16.03.2011 22:19

Hodně slabá sbírka. Příšernou poezii ani nekomentuju, ale udivilo mě, u kolika povídek se cítím při čtení vysloveně trapně za autora. Gaiman se asi považuje za dobrého spisovatele, vzhledem k tomu, že je to autorem sestavená sbírka. Pokud se o pár povídkách dá říct, že mají ze začátku slibně budovaný děj nebo nápad, rozhodně je zmaří autorova bezradnost, jak povídku ukončit, tak se pokouší o trapné pointy nebo nějaký zoufalý výmysl na závěr. Mám pochopitelně rád Sandmana a Nikdykde, ale tohle je propadák jak bejk.

terezamatouskova  | ***** 11.05.2011 18:28

S předchozím komentářem rozhodně nesouhlasím. Některé povídky jsou silnější, jiné možná slabší, ale žádnou z nich bych rozhodně neoznačila za brak. Třeba Gaimanova verze Sněhurky je dokonalá, v mých očích i lepší než verze od Sapkowského se Strakuší. Co se týče poezie – mně se básničky líbily, ale tohle je hodně věc osobního vkusu.

Tato sbírka mě jednoduše potěšila a nemám důvod, ji neohodnotit pěti hvězdami. :-) (Přinejmenším, abych vyvážila předchozí trochu neférové hodnocení. Gaiman je skvělý povídkář, už jenom ten počet ocenění mluví za vše. Samozřejmě, chápu, že to nemusí sednout všem.)

louza  | ***** 12.07.2012 18:04

Oproti svízelným Křehkým věcem je Kouř a zrcadla záležitostí podstatně více na úrovni. Nejde ani tak o řemeslnou stránku věci, obvykle dobře dotaženou ve všem na co Gaiman jen sáhne. Jde o nápady, jichž se v křehké sbírce často nedostávalo, zatímco v kouřových zrcadlech se jasně reflektuje zapálení a pečlivý výběr smyslu i point každé povídky. Diskutabilní může být snad je poezie, která notně (a celkem i pochopitelně) trpí překladem. I tak z ní však lze většinou pohodlně dešifrovat myšlenku, či hlubší smysl, je-li nějaký. Neil ke své sbírce přistupuje neohroženě a s klidem obstojí ať už píše horror, snovou fantasy, splatter, porno, nebo všechno dohromady. Slabší kusy se najdou, ale je jich málo. Sbírka křehkých odpadků tak paradoxně zvyšuje rating svého promakanějšího předchůdce.