Kategorie: sci-fi - horor - postkatastrofická

originální název: The Stand
originál vyšel: 11/1978

vydání: Laser 1995; Beta (web) 2008

odkazy: 4x [recenze], 1x [seriál]

Gaudericus  | ****

Asi bych nesouhlasil s tím, že se jedná o nejlepší Kingovu knihu, možná nejdelší (pokud někde nevyšla vcelku Temná věž :-)), ale určitě je to perfektní počtení. Nepříliš veselé, zcela se neodvíjející dle vašich představ (uznávám, že je bezva, když vás autor překvapuje a všechno se semele úplně jinak než jste to čekali, ale přece jen občas zamrzí, že se při psaní aspoň trošku nedržel té vaší verze ;-)), a někdy až dechberoucí.

KainIX  | ***1/2

Tato kniha má na Kinga hodně neobvyklý děj, je to postkatastrofická sci-fi a po přečtení musím říct, že jako jeho další sci-fi knihy (za všechny alespoň Pavučina snů) mu tento žánr prostě nesedí a nejde. King umí skvěle vystavět atmosféru strachu, umí exceletně pracovat s postavama, ale to je ke sci-fi jaksi málo. Děj knihy začíná v době celosvětové katastrofy, kterou je nechtěné vypuštění smrtícího viru chřipky mezi obyvatelstvo. Nutno říci, že tento virus byl vyvinut armádou USA jako biologická zbraň a neexistuje k němu protilátka. Virus se přenáší jako chřipkový vzduchem a při kontaktu je 100% nakažlivost s 99,9% (minimálně) úmrtností. To má za následek zdevastování lidské populace během velmi krátké doby z šesti miliard na několik desítek tisíc. Přeživší jsou roztroušeni po celém světě (byť děj se odehrává pouze na území USA) a pomalu se začnou shromažďovat a tvořit novou společnost. Přimíchejte do toho ještě náboženství a věčné téma boje dobra se zlem a máte alespoň hrubou představu, o čem kniha je. Musím říct, že jsem se na tuto knihu upřímně těšil, ale už během čtení jsem byl lehce zklamaný a to zklamání přetrvává i po dočtení. Prvních asi 200–300 stran, na kterých se popisuje vypuštění a šíření viru až po téměř totální vyhynutí lidstva je kniha na 5* – děj je jak se patří hutný, má spád a napětí. Pak však King přeřadí z pětky na jedničku a plyn sešlapuje jen velmi pozvolna. Vzniká nová společnost, která centralizuje kolem dvou postav – zástupce Boha a zástupce ďábla. Ke střetu těchto dvou komunit, jak by se dalo očekávat, nakonec nedojde, byť jedna z nich zanikne (nebudu prozrazovat která ;) a celkově mi děj knihy vyústil jaksi do ztracena. Kniha sice je uzavřená, ale přesto se mi zdá, že King mohl z daného námětu vytěžit mnohem více. Zajímavosti:

• knihu jsem četl v době, kdy se ve všech médiích mluvilo o obavách z prasečí chřipky a King šíření nákazy v první části knihy napsal tak sugestivně, že jsem si při čtení cestou z/do práce všiml každého zakašlání, popotáhnutí či vysmrkání.
  • Hlavní zlá postava má jméno Randal Flagg, stejné jméno měl i čaroděj v nepovedené fantasy/pohádce Dračí oči.
Mat21  | ****1/2

Na pozadí tragické události, která takřka vymítila lidstvo a kterou díky stále dokonalejšímu genovému inženýrství nemůže zpochybnit nikdo, probíhá studie lidské psychiky reagující na drastickou změnu lidských hodnot a priorit. Myslím si, že je veliká škoda vyjmutí významného počtu stránek rukopisu kvůli akceptovatelnosti ceny trhem, protože i stávajících 900 stránek umožnilo Kingovi rozpitvat trable jednotlivých postav do nejmenších detailů. Nad čím však pochybuji, to je přidání mystiky v podobě Randala Flagga a matky Abegail coby idealizovanému rozdělení společnosti na peklo a nebe, dobro a zlo. Přeživší osadníci musí být rozsypáni do dvou pytlů, necentralizované spojení společností by patrně přineslo více variability. To by však ochudilo román o jakýkoliv náznak mystiky a patrně by pozbyl výsady být umístěn na tomto serveru :-) Svědectví i tak však je proklatě dobrý román, svatá dobroto, ó ano!

avatar2  | ****1/2

Vedle Nezbytných věcí a To je Svědectví pravděpodobně jeden z vrcholů Kingovy tvorby. Rozsáhlý popis totální tragédie, která vyhladila prakticky celé lidstvo následuje popis dvou pokusů znovu sestavit funkční společnost – jedné skupinky vedené „takovými normálními“ chlapíky a druhé skupiny lidí s inklinací ke zlu, vedené démonickým, těžko uchopitelným Flaggem. Velkolepé čtení.

Honzeecheck  | ***1/2

Další Kingova tlustokniha, s níž jsem se tentokrát potýkal mimořádně dlouho. Prostřední část mezi fantastickym začátkem a napínavym koncem hodně ztrácí a toho mysticismu je trochu moc. Kingova síla je v potavách, především těch vedlejších a zápornejch a to paltí bezezbytku i tady. Harold je jedna z nejlíp napsanejch osobnsotí, jaký jsem kdy četl. Bohužel kladasové jsou z většiny jen nudně správnácký a člověk je pak vděčnej, že je King nijak nešetří. Dobrý, ale moc dlouhý, na Pod Kupolí nebo To to nemá. Mmch obálka ukazuje asi víc než by měla.

thorir  | ***

Druhá kniha od Kinga a na dost dlouho asi poslední. Nemohu zakrýt (lehké) zklamání. Na knihu jsem se velmi těšil, postapo, kdy vinou chřipkové epidemie vymře NAPROSTÁ! většina lidstva a zbývající jednotlivci či skupinky se snaží přežít na pozůstatcích civilizace pro mě byla dost lákavá. A prvních několik set stran tomu tak skutečně je. Jak tu již kdosi psal, snahu přeživších vzpamatovat se z šoku náhlé ztráty všeho známého a jistého autor popisuje brilantně. značně propracované charaktery jednotlivých „hlavních“ postav King vypiplává do nejmenších detailů, jejich obavy, motivy a pozadí jsou popsány nesmírně detailně. Snaha jednotlivců a později skupinek dostat se do Boulderu a trable po cestě pro mě osobně byla asi nejlepší částí knihy, nebo možná nejzajímavější. Tím však superlativy končí. Následuje ono již zmíněné rozdělení přeživších na dvě velké skupiny, představující dobro vs. zlo. Matka Abigail vs Randall Flagg. Jedna skupinka užvaněných zoufalců vs skupinka potenciálních psychopatů a zmanipulovaných ovcí. Hmm slušný výběr. Část knihy, která se zabývá konfrontací mezi těmito dvěmi skupinami je výrazně horší, skoro bych řekl nudná. Musel jsem se nutit „to dočíst“. Mysticismus kolem Flagga a Abigail je k uzoufání tragický! A těch náboženských slintů kolem!!! No, každopádně jsem to dočetl a Kinga na delší dobu (tak asi 1000 let) odložím. Pro info četl jsem to v originále a navíc tu prodlouženou verzi, nedokážu porovnat, jestli to co v ní je navíc stojí za námahu nebo ne. Kniha má své kvality, místy se čte docela dobře a podle celkového hodnocení je můj názor spíš menšinový, tak ho možná neberte až tak moc vážně :).

vpadysak  | ****

Ak chce túto celkom objemnú knihu niekto čítať len pre to, aby sa dozvedel ako to dopadne, nech ju radšej nechá v polici na neskoršie. Keď nebude netrpezlivý a vychutná si dej na všetkých stránkach. Dej knihy je podľa mňa parádny a King si nechal dostatok času na vykreslenie charakterov postáv. Koniec mňa bavil asi najviac, niektoré kruhy sa uzatvoria, niektoré ostávajú otvorené a je na nás, aby sme si odpovedali. Po prečítaní mi bolo dokonca ľúto niektorých postáv, aj keď by som to nepredpokladal. No človek sa pri čítaní dozvie aj čo to o sebe.

Bola to moja prvá kniha od Kinga ale aj keď má cez 1000 strán, ja by som vydržal aj viac:-)

KeB  | **

Tak, konečně je to za mnou. Na dva měsíce jsem četl něco jiného a pak to konečně dočetl. Mistře můžete si říkat co chcete, ale chápu proč vám to původně seškrtali. Místy je to zoufale rozvleklé a samoúčelně se pitvající. Možná vám pomohla víra k překonání vlastních starostí a že to není snadné vím sám dobře, ale to není důvod dělat tímhle způsobem misijní činnost. Tradičně perfektně vymodelované postavy a dokonale popsán mechanismus šíření pandemie je největším tahákem této knihy. Ano, i já jsem na podzim vnímal každé kýchnutí :) Tohle přese všechno nebylo špatné, ale rozhodně to byla nejhorší kniha od Kinga co jsem etl. 40%

k románu patří i tahle povídka: http://www.legie.info/povidka/5507/komentare#zalozky

Adhara  | ****

Zmutovaný vírus, ktorý zničí civilizáciu. To tu už bolo. To, že po vymretí väčšiny ľudstva sa začne finálny boj dobrej a zlej sily, však už taký otrepaný námet nie je. Svet je vykreslený do väčšej hĺbky a realistickosti ako väčšina postapokalyptických kníh. I keď – dalo by sa aj viac. Napriek hrúbke slušne a stabilne čitateľná kniha. Aj ona však mala jeden závažný problém: kladné postavy som nenávidela a záporné som si obľúbila. To, že záporňáci nie sú až takí čierni (s výnimkou ich vodcu), asi bol autorský zámer, ale pochybujem, že bola zámerom aj moja nádej v porážku klaďasov. Niektorí odpudzujúci klaďasi, ktorých motivácii som ani najmenej nerozumela, mali aspoň toľko slušnosti, že umreli, bohužiaľ asi tá najhoršia klaďaska prežila.

Methat  | ****

Táto kniha sa oplatí čítať (pre väčší efekt) v čase vtáčej/prasačej chrípky.

Vraj Svědectví malo mať o 400 strán viac. Vďaka za to, že kniha má „len“ tisícovku. Už to je na hranici znesenia a King niekedy zbytočne blábolí a pridáva ďalšie detaily postavám, aby ste si ich vedeli živo predstaviť a lepšie sa s nimi stotožnili. V tomto s ním súhlasím. King má postavy vždy stopercentné. Ale ten zvyšok trochu pokulháva ako jedna z hlavných postáv na konci.

Čakal som väčšie post-apo. Podľa ohlasov a recenzií som čakal väčšiu pecku. Ale keďže už ako-tak poznám Kinga a mám prečítané okrem TO, ktoré práve beží v kinách, aj iné jeho knihy, vedel som, čo približne mám čakať. King sa postavám venuje príliš svedomito, v prvej časti (z troch) sa celá epidémia rozbieha, nachádzame sa ešte pred ňou a ku každej hlavnej postave sa autor pozastaví a podrobne nám ju predstaví. A to, ako potichu a neškodne sa celá epidémia spustí je na knihe to najdesivejšie. Že sa to môže ľahko stať aj nám, nie je pohýb (aj keď my sa vyhladíme inak). Prvá časť je výborná.

Druhá časť je oveľa pomalšia, sledujeme vývoj novej (dobrej) spoločnosti, ktorá opravuje poničený svet, obnovuje elektrimu a riešia sa hlavne vzťahy a chod spoločnosti. Tretia časť je podľa mňa najlepšia, pretože zistíme čosi aj o hlavnej zápornej postave a jeho spoločnosti a začína prituhovať. A na záver sa oplatí počkať (alebo skôr dočítať), ten stojí za to.

Aj tak musím zhodnotiť, že sa mi King viac páči v roli spisovateľa poviedok alebo rovno jeho pseudonym Richard Bachman. Nesedí mi u neho takéto vážne sci-fi s množstvom postáv, aj keď Svědectví sa čítalo výborne a vôbec som sa u neho nenudil. Ale tých stran a kecov bolo príliš. Asi si dám od Kinga na čas oddych (aj keď som si pred mesiacom kúpil všetky knihy Temnej veže).

Najlepšie postavy: Fran, Larry, Harold a Popeláč