Kategorie: sci-fi - space opera

originální název: Ilium
originál vyšel: 07/2003

vydání: Laser-books (web) 2005; Laser-books (web) 2009; Fobos (web) 2022

odkazy: 8x [recenze]

knedle  | ***** 01.08.2007 00:21

Ilion = Troja. Dej je rozdeleny do tri dejovych linii – boj o Troju; zivot na Zemi a zjitovani chytrych robotu, co se to sakra na Marsu deje – ktere se na konci (temer) setkaji. Jednotlive pribehy jsou zajimave i samy o sobe: kazdy z nich je koncipovan jinak (akce + hi-tech; hledani neceho/pravdy v postapokalip­tickem svete; literarni space opera), mame pestre hlavni postavy/vypravece (posera; blbec; podivin = literarni historik ;) ), ktere si nejde neoblibit (no Daemana moc nemusim, ale vysvih se panacek) – muj favorit byl Mahmud :). /// Doporucuju vsem co se neboji tlustych knih (pres 700 stranek), maji radi Shakespeara, Prousta, film Troja, recke hrdiny a bohy (eda petiska), hi-tech techniku, detektivku, literarni hadanky, lidstvo na pokraji vyhynuti, hlasky (!!!)… a mohl bych jmenovat dalsi a dalsi dilky tohoto luxusniho puzzle. Jdete do toho!

avatar2  | ****1/2 29.10.2008 19:57

Těžká kniha, těžší než většina jiné sci-fi. I když sci-fi – tohle je řádně říznuté fantasy, mytologií, legendami – zkrátka mix všeho možného, mix, který až na výjimky perfektně funguje. Zpočátku mi dělalo dost problém zorientovat se ve zcela odlišných dějových liniích, odlišných žánrově a také prostředím. Jamile jsem si ale ujasnil kdo je zhruba kdo, začal pravý literární požitek – požitek z robotů diskutujích o literatuře a z universitních profesorů sledujících válku o Tróju. Později se děj začne komplikovat a tempo trochu upadat, přesto je to však fantastika výtečného kalibru.

x0cht  | ***** 26.08.2009 21:22

Epické. To je slovo, které dokonale vystihuje tuto knihu. Námět Homérovi Iliady je zde rozpitván až do extrémů, možná i na úkor čitelnosti (snad stovky jmen Řeků/Trójanů) a rozhovory Moravců o dílech Shakespeara a Prousta (jimiž jsem téměř nedotčený) tomu též taky nepřidají. Na druhou stranu Dan Simmons zde vytváří komplexní svět, který určitou měrou z těchto klasických děl vychází, takže znalci si pravděpodobně Ílion vychutnají ještě více než my ostatní. Simmonsova zjevná fascinace jiným spisovatelem mi trochu připomněla Hyperion a Johna Keatse. Ono těch paralel s Hyperionem jsem tam cítil víc (hlavně v technologii), ale těžko ještě soudit před přečtením Olympu. Každopádně autor se jako již tradičně nebojí psát obšírně a díky střídání dějových linií se vám může stejně jako mě stát, že ani po 200 stranách nebudete zdaleka tušit kam to všechno směřuje. Naopak posledních 200 stran je nabitých dějem až jsem si v jednu chvíli myslel, že nebude třeba druhého dílu. Samozřejmě Dan Simmons by nebyl velký vypravěč, kdyby nám nedal na konci úplně jasně najevo, že tady teprve vše začíná…

elanius  | **** 16.11.2009 11:15

3 dejové línie, spojené buď miestom alebo časom, by mohli pôsobiť ucelene. Ílion však ponúka 3 dejové línie, ktorých vzájomná súvislosť sa javí prakticky nulová a práve to je hlavnou príčinou nižšieho hodnotenia. Každá dejová línia je od ostatných natoľko odlišná, že len máloktorý čitateľ si dokáže dokonale vychutnať každú z nich (ja osobne som značnú časť moraveckej línie čítal len letmo). Často sa proste musíte ozbrojiť trpezlivosťou a spoliehať sa na to, že na pohľad nadbytočné udalosti získajú s pribúdajúcim počtom prečítaných strán význam. Autorovi slúži ku cti, že niektoré význam skutočne získajú. Napriek uvedenej kritike sa jedná o nadpriemerné dielo, ktorého hlavným pozitívom sú do detailov premyslené prostredia, v ktorých sa dej odohráva.

tartan  | ***** 10.09.2014 00:13

Už nikdy sa nebudem na grécke mýty a homérskych hrdinov pozerať tak ako predtým. Nie som si celkom istý, či mám za to Simmonsovi poďakovať, ale v každom prípade mu ďakujem za nesmierne fascinujúce, fantastické, epické, kultúrnymi (aj pop) a literárnymi narážkami pulzujúce a vo finále neskutočne napínavé a dobrodružné čítanie. Ílion je naozaj neuveriteľný koktail z na prvý pohľad nespojiteľných vecí. Homér, Shakespeare, Proust, postapokalyptické (alebo niečo na ten spôsob) ľudstvo, resp. jeho zvyšky, inteligentné biomechanické bytosti z vonkajších oblastí Slnečnej sústavy (so záľubou v dávnovekej ľudskej literatúre), a množstvo ďalších, to je skutočne neuveriteľný mix. Tri hlavné dejové línie, zmienené už aj v anotácii a komentároch predo mňou, sú zo začiatku zdanlivo nespojiteľné, ale ako autor postupuje v odvíjaní príbehu/príbehov, a odkrýva svoje karty, začína všetko (no dobre, aspoň niečo) do seba pomaly zapadať. Mohutné viacnásobné finále však neprináša rozuzlenie. 700 strán je iba mohutným rozmachom a kde končí Ílion, bude pokračovať Olymp.

Lucc  | ****1/2 26.01.2024 14:11

Po dlouhé době druhé čtení. Ne tak silné jako poprvé. Simmons píše svým obvyklým stylem, hodně cituje klasické i méně klasické autory, hraje si na vysoké umění, na které ale nemá. Vadilo mi, že si neumí uhlídat své uniky do popu. Proč moravci mluví hrubě? Ze začátku ne, ale jakoby se to s postupem knihy zhoršovalo. Totéž Achilles, Odysseus a podobně. Tato, první kniha, je ještě opravdu dobrá, protože čtenář stále chce vědět, kam to směřuje, objevovat souvislosti. Po milovníky Shakespeara, Prousta, Shellyho a pro teoretiky umění je to jistě větší pošušňání, ale i my prosťáčci si přijdeme na své. Ale Olymp je už bezmála průměrný.