Chocky

Kategorie: sci-fi - pro děti a mládež - fanbook - podle filmu/zfilmováno

originál vyšel: 1968

vydání: SFK Möbius 2061 Jihlava 1989; Iris 1992

odkazy: 2x [seriál], 1x [recenze], 1x [film]

tomts  | **** 25.11.2008 18:55

Zase jeden příběh, který jsem nejprve viděl ve formě tv seriálu (mimochodem poměrně kvalitního) a teprve o několik let později četl jako fanbook. Dvanáctiletý bezproblémový kluk Matthew začne z ničeho nic trpět samomluvou, ale nakonec se zjistí, že hovoří s neviditelným mimozemským vědcem Chocky, který mu začne pomáhat a radit, až se najednou Matthew stane matematickým géniem, žádaným malířem apod. Samozřejmě nebyl by to Wyndham, aby vše bylo jednoduché a tak je děj plný rozporů mezi kulturami dvou různých inteligentních bytostí a sondou do jejich duší. Kniha je poměrně útlá, takže jí přečtete jedním dechem, ostatně je určena spíš mladším čtenářům, ale přesto zde určité poselství skryto je, stejně jako v ostatních Wyndhamových prózách.

Jakub Ehrenberger  | **** 14.11.2009 00:47

Svižný a krátký sci-fi příběh o adoptovaném chlapci Matthewovi, který komunikuje ve své hlavě s tajemnou bytostí jménem Chocky, je inteligentní, napínavý a čtivý. Zatímco Matthewovi rodiče se urputně snaží chlapci novou kamarádku vyhnat z hlavy, jedenáctiletý Matthew se dívá na svět kolem sebe novýma očima. Dvě třetiny knihy sledujeme úzkost manželů Gorových – strach z něčeho neznámého, o čem ani psychiatři nedokážou říct, odkud se to vzalo. Chocky je ale příliš samostatná na to, aby si ji Matthew vymyslel. Strach, co všechno se může stát, pokud je Chocky skutečná, provází čtenáře až do závěrečného rozuzlení, které je místy až přehnaně moralistické. Příběh možná nemusel dojít k tak definitivnímu cíli, ale výsledek v součtu s krásou cesty pramálo znamená.

Phoenix  | **** 11.05.2013 17:25

Je to asi nejslabší kniha, kterou jsem od tohoto autora četla. Přesto je stále velice dobrá až nadprůměrná. Hold, když má někdo vypravěčský talent jako Wyndham… Autor tentokrát nakousl téma mimozemšťan jako našeptávající entita u malého chlapce, který se musí vypořádat jak s novým „kamarádem“, tak s okolím, které si brzo začně všímat, že něco není v pořádku. Celý příběh je spíše zaměřen na chlapce a co všechno s nezvaným návštěvníkem zažil. Až ke konci knihy se autor pouští do filozofování, jaký by toto setkání mohlo mít teoretický přínos. A kdo ví, třeba opravdu za pár let najednou z ničeho nic někdo přijde s novým nevyčerpatelným zdrojem energie.

gan112  | ***1/2 21.09.2016 22:15

Začiatok knihy mi prišiel príliš obšírny čo sa deja týka, a chudobný na zázemie a kulisy. Rezultát prvej štvrtiny knihy je že aj napriek tomu že autor v siahodlhej a zbytočnej kapitole rozpráva o tom ako sa kvázi romanticky spoznali Matthewovi adoptívny rodičia, ich vzťah je už na nasledujúcich stránkach opísaný nie že vlažne, ale aj štylisticky tragicky. Manželia Gorový sú ako dva kusy kameňa ktoré sa dokážu baviť len o deťoch. Napokon z celej knižky mi medzi riadky vyskakuje Wyndhamov nie príliš pozitívny avšak trpezlivý postoj k ženám. Neviem asi strieľam od boku a ide o chybu autora, ale vážne ma štvalo keď boli dovtedy inteligentné dialógy zrazu narušené naozaj hlúpymi výstupmi jednej z postáv. V takomto prípade je diskutabilné či spisovateľ zhadzuje postavu, či sám seba a svoje umenie. Každopádne takýchto prípadov bolo v asi polovici knihy viac. Príbeh prestal byť plochý až za polovicou. Spoznávanie Chocky bolo fajn, no príbeh pre mňa začal žiť vlastným životom až pri detektívnom pátraní novinárov po Matthewových zvláštnostiach a rodičia sa rozhodnú zvoliť taktiku utekaj a schovaj sa (aj keby ťa mala vlastná teta naháňať). Rozhodne by som prijal väčší rozsah knihy, lebo po tomto úseku nasleduje len jedna zápletka ktorá je následne pretkaná vo finále do celého príbehu. Konečné vystúpenie Chocky mi prišlo štandardné ale samozrejme pre mňa ako milovníka tohto žánru vždy niečím iné a odlišné od iných AktovX. Knižka sa mi myšlienkovo veľmi páčila, je to taká zapadlá klasika, avšak za ťažkopádny rozbeh, je mi ľúto.