Veniss Underground

Kategorie: sci-fi - povídková sbírka - New Weird

originální název: Veniss Underground.
originál vyšel: 2003

vydání: Laser-books (web) 2006

biker11  | *** 25.02.2007 12:24

nedotiahnuté – je to dosť absurné vykreslenie iného meata – sveta. malo sa to asi poodobať na Miéwileho , ale nepodarilo sa to. Dobré nápady , len nedotiahnuté. Ale kúpte si surikata bude vás ochranovať a možno… mne to nesadlo.

Madam Brbla  | **** 04.10.2008 22:39

Vzhledem k rozporuplným reakcím čtenářů jsem se k přečtení téhle knížky odhodlávala hodně dlouho. Váhání se každopádně ukázalo jako neopodstatněné, „Veniss Underground“ není tak složitou nebo málo poutavou četbou, jak jsem se obávala. Jde o New Weird místy takřka kyberpunkový, se spoustou surrealistických, naléhavých vizí a temnou, melancholickou atmosférou. Hlavní roli ve VanderMeerových příbězích hrají emoce, zejména láska v jejích různých podobách, ovšem nabízí se mnohem více námětů k zamyšlení. Znepokojivé paralely s naším světem jsou nepřehlédnutelné. Šokující bizarnost a brutalita některých scén může působit samoúčelně, ale „Veniss Underground“ by bez nich zkrátka nebyl úplný. Povídky ve druhé polovině knihy navazují na tento smutný svět, nenajdete v nich důvod k úsměvu, chybí i ty řídké záblesky černého humoru z úvodního románu. Většina povídek je z mého pohledu nadprůměrná, je v nich naléhavost, dokáží vyvolat emoce, byť neveselé až depresivní. Nejvíce mě zaujal kyberpunkový „Duch ve stroji“ a finální surrealistické „Tři dny v příhraničním městě“, nejslabší naopak byli „Detektivové a mrtvoly“. Tato kniha se mi jednoduše trefila do podzimní nálady a přestože nesesadila z pomyslného New Weird trůnu „Nádraží Perdido“, jde rozhodně o fascinující čtení. Mně to sedlo:-). EDIT: Ani po třičtvrtě roce mi kniha nejde z hlavy, skoro jsem v pokušení půlhvězdičku přidat:-). 84%

Lucc  | *** 19.03.2010 12:55

Po přečtení dechberoucí povídky Proměna Martina Lakea v TDK1 jsem tuhle knihu musel mít. A docela jsem se zklamal. Odpad to rozhodně není, ale dílo génia, na které jsem se těšil, které jsem očekával, po kterém jsem prahnul, to také není. Většina New Weird mi sedne, všechna ta poetika a divnosti, ale tohle mne minulo. Nudil jsem se.