Dost světů a čas

Kategorie: sci-fi - povídková sbírka

originální název: Worlds Enough and Time
originál vyšel: 03/2002

vydání: Laser-books (web) 2007

Gaarq  | **** 22.10.2007 12:00

kvalitní překlad (byť pár mušek by se našlo), velmi zajímavé příběhy = simmons povídkový poprvé čitelný bez skřípění zubů! zvláštní pozornost zaslouží Devátý z Av a Na K2 z Kanakaredesem. pro milovníky Hyperionu, nové setkání s Vyvrženci. potěšení na mé straně

Madam Brbla  | ****1/2 15.10.2009 09:10

Dan Simmons čtenářům v této sbírce předkládá pětici různorodých povídek, včetně hloubavých předmluv ke každé z nich. V úvodním „Lovu na Kelly Dahlovou“ se hlavní hrdina, učitel a alkoholik, co neunesl rodinnou tragédii, rozhoduje spáchat sebevraždu. Ale namísto očekávaného zapomnění musí v zajímavých podmínkách pozměněné reality bojovat o svůj život; přitom vzpomíná, bilancuje, poznává… 80%. „Sirotci ze Šroubovice“ vracejí čtenáře do cyklu „Kantos Hyperionu“, vysloužili si samostatný komentář a 91%. Následuje „Devátý z Av“, melancholická povídka, která mě zavalila emocemi, nicméně nemám pocit, že bych ji dostatečně pochopila (nebýt autorovy předmluvy, možná bych nepochopila vůbec:-)). Jednou se k tomu vrátím, zatím „pouhých“ 71%. „Na K2 s Kanakaredesem“ je poctou horolezeckému sportu, zdolávání vrcholů, obtížným cestám za sny, rovněž má samostatný komentář a 85%. „Konec gravitace“ byl vypracován jako scénář k zamýšlenému filmu. Společně se spisovatelem Normanem Rothem zamíříme do Ruska, nakoukneme pod pokličku ruského vesmírného programu, promluvíme si s lidmi, kteří se pohybují či pohybovali v oblasti dobývání kosmu, zapátráme po smyslu života. Prostředí, úvahy i veškeré informace působí velmi autentickým dojmem, skoro jako by Dan Simmons popisoval zažité události, byť v předmluvě o tom není zmínka (ne, v této předmluvě autor především kritizuje Evropu a kritiky:-)). Solidní povídka, film by to byl zřejmě komorní, útržkovitý, dost možná nudný;-). 75% Celkový dojem z této sbírky je výborný, spousta myšlenek ve skvěle čtivém podání, nic jiného jsem ani neočekávala:-). Silně nadprůměrných 85%.

Lucc  | ***1/2 20.07.2011 23:26

Simmons povídkář je silný v kramflecích na půdě hororu a fantaskna. A obojího je v téhle sbírce pomálu. Zato chvástání a tlučení se v prsa až až. Úvody k povídkám jsou mnohastránkové, což mi připomíná Werichovu větu o vysvětlivkách, které jsou delší než to, co vlastně vysvětlují. Zdá se, že Danovi úspěch kapánek stoupnul do hlavy. Měl by se inspirovat u jednoho písničkáře, který ten svůj zatím ustává celkem dobře a razí větu „Bez pýchy, Jaromíre, bez pýchy.“

PS: Novelu Sirotci ze šroubovice si přečtu až dám Hyperion. Já toto veledílo SF ještě stále nečetl. Shame on me!

louza  | *** 13.02.2012 18:11

Diskutabilní sbírka, kde je možné najít povídky z plejády průměrných až po ty vynikající. Simmons se zdatně vyhýbá kategorii úplně špatných, což určitě potěší. Dlouhosáhlé předmluvy jednotlivých povídek jsou taktéž celkem slušný nápad, který však bohužel zůstal za očekáváním. Čtenářsky opravdu zajímavých informacích je tam pomálu. Nezbývá se tak jen divit totálně chotickému úvodu celé knihy, který logikou stavby vět a celkovým smyslem velmi zdařile křísí ducha mistra Reitmajera. Celkově jde o celkem slušnou povídkovou sbírku. Což na poměry autora Metastáze a Vanni Fucciho může být přece jen trochu málo.

lamahe  | *** 12.11.2015 22:24

Úvodom jedna poznámka – toto hodnotenie je bez poviedky „Sirotci…“, ktorú plánujem prečítať až po Kantose. Zaujímavou črtou sú rozsiahle predslovy (napríklad pasáž o zenových záhradách je vynikajúca), ktoré prepájajú poviedky s autorom a jeho životom. Miestami im však až uberajú pozornosť. Autor je schopný z minimálneho príbehu a reálií vyťažiť maximum. Celkový dojem je nadpriemerný, avšak vyššiemu hodnoteniu knihy bránia poviedky Devátý z Av a Konec gravitace.