Rokhorm z Aron

Kategorie: fantasy - povídková sbírka

originální název: Rokhorm z Aron.
originál vyšel: 1996

vydání: Leonardo 1998

Lucc  | **** 02.05.2010 12:30

Po vynikajícím Sapkowského Zaklínači přišel Lech s Rokhormem. A vůbec to není špatné, naopak, mnohé prvky jsou velmi originální (invokační magie, oprášení fantasy motivu magie škol, jdoucích často proti sobě, slovanské prostředí, nehrdinský humanistický hrdina). Obě knihy se mi líbily, mohu doporučit všem milovníkům klasické fantasy.

Madam Brbla  | **** 28.02.2013 09:06

Úspěch Sapkowského u českých čtenářů pootevřel dvířka místních vydavatelů dalším polským autorům. Mezi první patřil P.W. Lech a jím stvořený hrdina Rokhorm, mnich, kterému cestu k plnému zasvěcení magickému řádu ARON překazilo zlovolné božstvo, tkadlec lidských osudů HEXY. Rokhormovi tedy zůstane souzeno potloukat se světem a snažit se pomáhat ostatním lidem v jejich neštěstí. V omezené míře si může na pomoc přivolávat síly domovského chrámu, často však na řešení problémů zůstává sám. Ne vždy je úspěšný, ne vždy lze jeho činy a jejich následky označit jednoznačně za správné. Ze všech povídek doslova ční ostré vrcholky hor a kvílí vichřice, atmosféra bývá posmutnělá až tragická, což je z mého hlediska silným pozitivem knížky. Zaujala invokační magie i reálie, fungování daného světa: chrámy jednotlivých božstev – detailněji se podíváme jen k „tibetským“ mnichům ARON a sovím válečníkům YROE, druidové jednají v zastoupení křesťanských fanatiků, schopných rozpoutávat hony na čarodějnice… a pak jsou tady prostí měšťané i vesničané a jejich „drobná“ trápení. Líbilo se mi, jak se jednotlivé příběhy zabývají obyčejnými lidmi, místo tradičních her o osud světa či alespoň království. Naopak slabinou bývá vysvětlování událostí příliš po lopatě, pointy nejsou po literární stránce zrovna vybroušené. Úvod „Rokhorma z ARON“ je vcelku nudný, první povídka „HEXY“ jen nesmělým rozjezdem, poté už následují silnější kousky – nejvíce mě oslovili „Bratři“ a „Zaklení snů“. Jsem ráda, že po 15-ti letech od prvního přečtení nemusím knížce snižovat hodnocení. 75%