Kategorie: fantasy - pro děti a mládež

originální název: Sabriel ˙
originál vyšel: 1995

vydání: Triton (web) 2004; Slovart (CZ) 2014

odkazy: 8x [recenze]

Vlask  | ***** 06.02.2006 22:48

Velice čtivá kniha i přes klasické schéma hrdiny zachraňující to, co nikdo jiný nedokáže. Velice svižný děj, neokoukané prostředí (kombinace středověku+kouzel a začátku 20 století+věk elektřiny v jednom) a neobvyklé způsoby kouzlení společně se zaměřením na necromancii dělá tuto knihu zajímavou. Styl vyprávění je velice přímý a vhodný i pro mladší věkové kategorie – přestože samotný obsah už tolik ne.

Jakub Ehrenberger  | **** 14.11.2009 00:31

Působivá fantasy z pera australského spisovatele Gartha Nixe nabízí opravdu ryze magický příběh. Mladá dívka Sabriel vyrůstá v poklidném Ancelstierre, kde mýty Starého království považují spíše za pohádky. Když však zjistí, že její otec Abhorsen, dědic významného poslání, má potíže, rozhodne se okamžitě mu vyrazit na pomoc. Vyzbrojena otcovými zvonky, s jejichž pomocí může nekromant ovládnout mrtvé, a nedostatkem informací se Sabriel vrací do země, v níž se narodila, aby zastavila zlo, které její domovinu, Staré království, sžírá. Jejími jedinými společníky na této nebezpečné cestě jsou jí tajemný mladík Prubíř, jehož Sabriel vysvobodila z jeho prokletí, a magický tvor Macek, který většinu času setrvává v podobě mluvícího kocoura. Ačkoliv původním plánem byla jen záchrana otce, Sabriel si brzy začne uvědomovat, že na téhle cestě jí toho čeká mnohem víc. Láska, nepřátelé a v neposlední řadě i dědictví Abhorsenů, které po svém otci musí převzít. Dobrodružství mladé nekromantky si vás získá svou nenuceností, bezprostředností a genialitou vyprávěného příběhu. Garth Nix skvěle mísí pohádkovou atmosféru s napětím z fantasy a hrůzami horroru, přičemž nešetří ani živé, ani Mrtvé. Sabrielin svět vás prostě zcela okouzlí a vtáhne přímo do středu svého dění, přičemž vám dějová linie poběží před očima jako skvělý barevný film.

T'Ana  | ****1/2 13.03.2011 08:46

Originální svět, zajímavé nápady, kniha rozhodně stojí za přečtení. Jednu hvězdičku jsem strhla za akční scény, které autor neumí napsat. Hlavní postava obvykle stojí a čeká/strne/zamyslí se, než se něco stane a pak reaguje – akce se tříští na postupný děj, místo aby měl čtenář pocit napětí, kdy se vše děje naráz. Nicméně tato chybička není tak výrazná a jsem si jistá, že mladší čtenáři, pro které je kniha určena, ji nepostřehnou. Vzhledem k množství mrtvol ji ale nedávejte dětem na dobrou noc :)

trudoš  | ***1/2 23.02.2017 23:38

Garth Nix je živoucí pokladnice nápadů a jeho svět Starého království určitě zaujme každého zmlsanějšího čtenáře, který si zakládá víc na atmosféře, než na jazykové vytříbenosti. Vzhledem k tomu, že jde o román pro mládež, nelze se vyhnout občasnému patosu či zbytečnému kýči, ovšem odolat vyprávění po okraj naplněného fantazií, napětím a lehkým mrazením v zádech, je opravdu těžké. Imaginace autora jako by neznala mezí a už jen samotná funkce abhorsenů, kteří se starají o to, aby mrtví zůstali skutečně mrtvými, dává na srozuměnou, že tohle nebude jen tak obyčejné čtení pro kluky a holky ze Stodůlek a přilehlých vsí.
Co je však spisovatelovým věčným problémem, je krátkost a nekomplikovanost zápletky – Sabriel je totiž jedna z mála knih, která by si určitě zasloužila ještě nějakých dvě stě stran textu navíc. Ač je tu spousta propracovaných detailů, na finálním celku to vlastně ani moc znát není. Třeba to ale pokračování změní, protože prostor pro další velká dobrodružství tu rozhodně je.