Sedmý syn

série: Příběhy Alvina Tvůrce

originální název: Seventh Son
originál vyšel: 1987

vydání: Laser-books (web) 1999; Laser-books (web) 2009

Svarec  | **** 27.11.2009 20:53

Pokud Card v něčem opravdu vyniká, tak je to vyprávění. I přes spoustu filozofických rozmluv se kniha čte lehce a necelých 250 stran uteče jako voda. Některé části knihy jsou navíc vyprávěny z pohledu Alvina a mají takový zvláštní dětský nadhled. Je škoda, že ke konci knihy těchto částí ubývá. O výjimečnosti této knihy navíc hovoří i fakt, že normálně knihy plné filozofických rozmluv moc nemusím, Sedmého syna jsem ale doslova zhltnul. Čtyři hvězdy dávám proto, že pět by mohlo být trochu unáhlené. Uvidím, co další díl.

Hadati1  | **** 23.05.2012 15:03

První kniha o Alvinovi Tvůrci, která obsahuje osudy jeho narození a důležité mezníky v jeho životě do deseti let, kdy čtenář zjistí, že Alvin má mocného nepřítele, ale i mocného ochránce. To je také jedna z mála věcí, která se v knize odkryje, takže čtenář si musí počkat, zda se tajemství, která se točí kolem Alvina, odkryjí v dalším díle… nebo v tom dalším. Card si zde opět hraje s alternativní historií a samotný příběh se odvíjí v Americe na začátku 19. století, kdy je země stále ještě dobývaná kolonisty, kteří se však pomalu usazují.

Madam Brbla  | ****1/2 26.03.2013 16:08

Když jsem knihu četla před 14-ti lety, byla jsem nadšená. Snad se mi trefila do správného věku či duševního rozpoložení, určitě zaujala pro fantasy neobvyklým prostředím a dobou kolonizování Severní Ameriky, kde se dějiny poskládaly trochu jinak. To by samozřejmě k absolutní spokojenosti nestačilo: dalšími klady jsou do hloubky propracované charaktery důležitých postav (jak bývá u Carda zvykem), potěšilo také jaksi lidově přirozené a přece nevšední vnímání i praktikování magie. Příběh má více vrstev: na pozadí boje dobra se zlem se odehrává spousta větších i menších lidských dramat. Starší čtenář pravděpodobně nebude výrazněji obohacen filozofickými aspekty díla, ale ti mladší by mohli nalézt novou myšlenku nebo pohled na věc. Nejvíce přemítání je věnováno různým podobám víry, náboženství, církve, fanaticky následovaných dogmat, netolerance a neschopnosti kvůli zaslepenosti biblí rozeznávat dobré od špatného. Výraznou roli v ději rovněž hraje zrod Ameriky jako národa a předpokládám, že v dalších dílech série bude ještě významnější.
Při druhém čtení byl zážitek o něco slabší a hned se vymáčknu proč. Pro někoho by mohla být negativem předčasná mentální vyspělost (dospělost) dětských hrdinů, což mě osobně příliš neštvalo, už jsem si na to u Carda zvykla. Náboženské řeči a americký patriotismus jsem taky zvládla spolknout bez zadušení. Pominu i nevkusnou, odpudivou obálku prvního vydání… Nejvíce mě potrápil přinejmenším problematický překlad. Card svým postavám rozdal různá prapodivná jména, většina byla počeštěna, některá ne (s páterem Throwerem si Petr Kotrle neporadil). Což o to, taková Víra nebo Síla (Faith, Vigor) dopadli docela dobře, Míra (Measure) si v češtině dokonce polepšil a dvojčata Nechtěj a Neplýtvej zní v angličtině stejně blbě (Wantnot a Wastenot). Ale proč jsem musela opakovaně skřípat zuby nad Jiřím Washingtonem, to bych si ráda nechala vysvětlit. Právě tak mě dráždil překlad místopisných názvů (např. Rhode Island – Růžový ostrov), nebo dokonce jejich fonetický přepis (Nový Hempšír, Masačusec), z yankeeho se stal janek atd. Tohle mi četbu opravdu znepříjemňovalo. Ještě mám výhradu k závěru, kdy se jedna z vedlejších postav ukáže být nepravděpodobně mocná, ale snad to Card časem dokáže lépe opodstatnit.
Když si zprůměruju současnou převažující spokojenost s někdejším nadšením, vychází mi krásných 85–90% a jsem opravdu zvědavá, jak mě osloví druhý díl (před lety byl zklamáním).