odkazy: 6x [recenze]

Velmi příjemné překvapení roku 2006. Někam mezi Kulhánka a Žambocha se s výrazně vlastním stylem vtlačil Petr Schink.

biker11  | ****

prvé poviedky super, no potom sa to dosť opakuje, ale aj tak pútavé , len trocha rýchle čítanie. Ale inak „pekná“ vízia budúcnosti

Sirius  | *****

Příjemné překvapení loňského léta. Skvělá kombinace sci – fi a gangsterky. Obzvláště povídka Šlápnout do… mě potěšila pro svou míru detektivky Peter Schink se ihned zařadil mezi mé oblíbené autory.

Majkl  | ****

Veľmi dobrá kniha pozostávajúca zo šiestich akčných poviedok. Kvalita poviedok sa postupom knihy znižuje, no väčšina je 4*-ová. Za najlepšie považujem Čokla a Špinavú prácu. Nie je to kniha pre všetkých, menej otrlé povahy odradí už len info o knihe, stálych čitateľov fantasy tiež. No po dlhom období čítania fantasy na mňa táto zbierka zaúčinkovala ako ranná sprcha.

Romison  | ****

toz to dobra vec, atmosfera je vyborna, hlasky taky, jen obcas ty pribehy a jejich reseni prijde na stejny brdo a hlavni geroj ma velkou kliku :), ale je to dobry, hlavne proto, ze v jedny povidce vystupuju :) a teste se na Navrat ztracenyho syna decka

davaj  | *****

Líbí se mi americká drsná škola. Líbí se mi postapokaliptické sci-fi. A proto mě uchvátila Špinavá práce. Je to svěží mix plný drsných příběhů.

Veliké překvapení, ten Schink. Svůj osobitý stal předvedl už v JFK. A ve Špinavé práci jen potvrdil kvality, které jistě má.

Lucc  | ***1/2

Autor si na nic nehraje. Nečekejte pokusy o filosofii nebo hlubokomyslné úvahy. Vždy, když se k něčemu podobnému autor uchýlí, třesknou zbraně a je po všem. Vládnou suché hlášky, k tomu se přidává trocha brutality, špetka detektivky a decka atmosféry.
Dosud jsem psal spíše o kladech, teď zápory. Postavy jsou dost šablonovité. V tomto typu literatury to ani moc nevadí. Práskači jsou slizcí, kápové šílení, hispánci hrdí, hlavní hrdina nesmrtelný a vnitřně rozpolcený, kurvy vyžilé a znuděné atd. atp. Co je horší, je občasná nelogičnost jednání postav. Není to až tak hrozné, ale prostě to vzbudilo mou nelibost.
Svět také není příliš propracovaný, spíš jen nahozený. Někomu to může připadat jako plus. Já si myslím, že autor prostě svět v hlavě domyšlený neměl, tak udělal z nouze ctnost. První a poslední povídka jsou z postapo světa, ty mezi tím z jakéhosi paralelně-historického světa před katastrofou. Nepobral jsem, proč je to řazeno takhle, návaznost mezi nimi v rámci světa je pouze volná. Nenašel jsem bifurkační bod, proto je těžké mluvit o alternativní historii. Spíš bych napsal, že jde o svět velmi podobný našemu. Postapo povídky mají jednoho hrdinu, všechny ostatní zase jiného.
Nejvíc mě štval hlavní hrdina předapo povídek Charlie Parker. Určitou nesmrtelnost jsem, notabene v tomto žánru, schopen tolerovat, ale čeho je moc… Navíc se k tomu v některých povídkách přidává nepochopitelný altruismus, který je v kontrastu s jeho některými jinými činy nebo úvahami.
Co dodat? Šlo to určitě napsat líp, ale propadák to není. Jde o, bez urážky, kvalitní a čtivou hajzlovou literaturu.

LordSnape  | **

Tak tohle mi nesedlo. Hlavní hrdina je téměř nesmrtelný. Všechny povídky a novely jsou podle stejného scénáře: Parker se připlete k nějakému průseru gangu či bossovi, dostane nakládačku, je téměř mrtvý, nadopuje se drogami a jede se dál. Zde se už jen trefuje a předvádí jak dobře ovládá pouliční boje. Svět není vykreslen nijak vábně, což dle mého autor solidně odflákl a samotné souboje jsou nezajímavé.

Schramm  | ***

Celkem příjemná četba pro chvíle oddechu. Jedná se o vzájemně provázaný povídkový soubor, tzn. povídky na sebe chronologicky a tedy i dílem obsahově navazují, každá se však ukončena samostatně. V tomhle vidím největší zádrhel knihy. Byť Petr Schink píše dobře a Parker je dost sympatický hrdina, jednotlivá dobrodružství jsou si svým způsobem dost podobná. Dá se to ale zvládnout a pokud čtete jako já jeden příběh každý den před spaním, není ten jednotný mustr nic extra rušivého. Spíš bych ale autorovi vytkl nevyváženost koncepce a kostky. Přišlo mi, že vyvrcholení je v každé povídce dost náhlé, občas by si podle mého názoru zasloužilo víc prostoru, než aby se všechny spřádané zapeklitosti vyřešily na pár stránkách ne-li odstavcích. Ve výsledku se mi kniha ovšem líbila, představuje lehký nadprůměr v české žánrové produkci a jako takovou vřele doporučuju. Kdo má žánr rád, určitě neprohloubí a četba nebude ztrátou času. Století páry ovšem hodnotím výš.

epco55  | ***1/2

Rýchlo odsýpajúce, oddychové čítanie, ktoré zaujme svojimi hrdinami, a westernovím poňatím. Tak isto za zmienku stojí svet a to či už pred ale tak isto aj po nukleárnej vojne. Zamrzí opakovanie schémy použitej v poviedkach a postupne sa hrotiaca skoro nezničiteľnosť hlavných hrdinov. Vo výsledku však pretrváva pocit pozitívny a určité očakávanie toho čo nám spoločnosť p. Par kra ešte môže priniesť.

mato_klerik  | ****

Parádna atmosféra i hlavní hrdinovia (i záporáci). Pár poviedok je na svoj obsah zbytočne dlhých, ale dobre sa číajú všetky. Občas som až nechápal, prečo všetky dobrodružstvá neabsolvoval jeden hrdina, veď aj tak sú si obaja protgonosti dosť podobní… Perfektná práca so sci-fi pozadím, ktoré je občas jediným fantastickým ozvláštnením týchto westerno-noir-gangster príbehov.

trudoš  | ****

Petr Shink představuje sérii šesti povídek z alternativní minulosti Ameriky 30. let minulého století. V tomhle světě zmaru jsou slova jako destrukce, úpadek či beznaděj asi to nejhezčí co uslyšíte. Průvodcem hlavní části budiž gangster Charlie Parker, jenž měl tu smůlu a narodil se. Kdyby se mu tahle smutná událost nestala, možná by se vyhnul spoustě toho střílení, mlácení a mučení. Dva příběhy nás pak zavedou do doby, kdy Charlie je už nějakou dobu pod drnem (jaderná válka je prostě pech) a jeho post antihrdiny nahradí hazardní hráč jménem Ellington. A krvavá jízda může začít nanovo.
Předimenzovaná noir stylistika Petra Schinka, který se pohybuje na hranici cynické ironie a sadistického humoru, zřejmě nejednomu čtenáři šlápne na kuří oko. Moc tomu nepřidá ani často se opakující synopse zápletek a reálie prohnilé společnosti, ve které zřejmě neexistují normální lidé. Přesto jsem se bavil každou jednu povídku, už jen pro ty spanilé hrátky s českým jazykem v duchu klasické drsné školy.