77%
Stříbrný šíp

Leonard Medek

Stříbrný šíp

vydání: Wales (web) 2005

shpina  | ***** 16.01.2007 08:08

Příjemná epická fantasy, ve které Medek ukázal, že k rozvinutí příběhu není třeba 3–5-ti knih o 300–600 stranách. Dobré ja např. vystřihnutí cestování, útrapy cest a drobné bojůvky, které v ostatních f ságách zaberou 1/4 rozsahu cyklu a tvoří omáčku zde prostě nenjdete. Prostě hrdinové někam vyrazí a střih, o dva měsíce později jsou tam (jako cestování ve Falloutu). Charaktery jsou zajímavé, jen obrysově načrtnuté, nechávající většinu na čtenářově fantasii. Pokud tedy někdo čeká klasickou fantasy ságu, bude asi zklamán a bude si myslet, že se to autorovi nějak vymklo z rukou. Naopak myslím si, že autor udržel příběh pevně ve svých opratích, vyvaroval se zbytečným pasážím a většině klišé a neduhům f ság.

trudoš  | *** 25.03.2017 23:05

Sympatický fantasy román v duchu mnohadílných epických ság, ovšem skromně rozehraný (a hlavně uzavřený) na tří set stránkovém prostoru. Což je nakonec plus i mínus Stříbrného šípu, protože mimo na dřeň osekané osnovy nenabízí vlastně nic moc nového. Ale i když vyprávění postrádá prvek originality, rozhodně funguje do nejmenších detailů. V tomhle ohledu je znát, že se autor poučil z neduhů subžánru a umně se vyhýbá zaběhnutým klišé, zároveň však zůstává věren nepsaným pravidlům dobrodružné zápletky. Zvukomalebná stylistika, zábavní hrdinové i záporáci, svižný spád a absence nudných popisů, to vše přispívá k atraktivnímu prožitku z četby. Co naopak neprospívá, je velká konkurence obsahově silnějších děl, která klasický kánon nechala dávno za sebou. Přesto si nemyslím, že by tahle jednohubka mohla jakéhokoliv fanouška fantastiky nějak urazit, spíše naopak. Už jen proto, že je to zase jedna z mnoha tváří Leonarda Medka a důkaz jeho spisovatelské všestrannosti.