Miloš Urban

Hastrman

Zelený román

Kategorie: fantasy - fantaskní

vydání: Argo (web) 2001; Argo (web) 2012; Argo (web) 2014; Argo (web) 2018; Městská knihovna v Praze 2018

avatar2  | **** 15.10.2006 14:33

Fantaskní příběh hastrmana žijícího mezi lidmi. V první polovině knihy hastrman koexistuje s lidmi, stojí trochu nad nimi, trochu s nimi, trochu pomáhá lidem v jejich těžkém životě na staročeském venkově, trochu je využívá a trochu zneužívá díky svému šlechtickému postavení. Druhá polovina knihy se odehrává o sto padesát let později, v naší současnosti, kdy stále tentýž hastrman bere zákon do svých rukou a brání svou horu před průmyslovým vybrakováním. Kdo má rád Urbana, tomu tato kniha bude sedět – je velmi urbanovská. Je plná autorova staromilectví a úcty k přírodě a všemu dávnému, poctivému, původnímu. Sci-fi či fantasy v tom moc nehledejte, je to jen vítaná pomůcka k lepšímu vyjádření autorovy ideje. Doporučuji jen zájemcům o dobrou beletrii, ne skalním scifistům.

Strýček Biolit  | ***1/2 31.08.2018 21:53

Za mě vcelku spokojenost, byť musím uznat, že v konfrontaci s filmem u mě (atypicky) vítězí médium obrazové – hlavně proto, že z knihy vyzobne jen malebnou/zají­mavou/pohanskou první část, která se mi líbila o dost více, než část druhá, v níž se zelený panáček octne v moderní době, bere spravedlnost do svých rukou, a stává se jakýmsi mstitelem. Konec knihy je pak takový divný, možná i dost přestřelený (podobně jako v Black Hills od Simmonse), pro mě ne moc pochopitelný. A oxidující Odradek dílu také dvakrát nepřidá, hodil by se jiný bůžek…

Sherudan  | *** 08.01.2022 08:45

Kniha dvou polovin jak nebe a peklo. Vynikající první, „pohanská“ část, předloha stejně skvělého filmu. A pak naprosto slaboduchá druhá, ekoteroristická část, plná klišé a laciné agitace. Kdyby to šlo, dal bych první půlce 5 hvězdiček a druhé tak jednu.