originál vyšel: 02/1995

vydání: Alpress (web) 1999; BB art (web) 2007; BB art (web) 2016

odkazy: 1x [recenze], 1x [info]

firen  | **** 12.09.2009 19:26

Docela zajímavá detektivka, než horor. Sice nepatří k těm nejlepším. Ale dokázal jsem se u ní odreagovat.

elanius  | ****1/2 28.10.2009 13:21

Prvá kniha zo série o agentovi Pendergastovi nás zavedie z tajomného amazonského pralesa do newyorkského múzea, ktoré sa ukáže minimálne rovnako tajomné. Napínavý a mrazivý detektívny príbeh, ktorý nedá čitateľovi vydýchnuť a ani po odhalení páchateľa nekončí. Negatívom je pre mňa azda len to, že postava Pendergasta nie je ešte tak vyprofilovaná ako v neskorších dieloch série (čo však postrehne len sérieznalý čitateľ a na hodnotu diela to nemá vplyv) a novinár v relatívne kladnej úlohe, čo sa nezhoduje s mojim názorom na novinárov. 92%

Mr.Filch  | ****1/2 08.11.2009 09:11

Kniha výborná. Ve filmovém provedení pod názvem „Relic“ je to mírně slabší.

Madam Brbla  | ***1/2 07.12.2009 10:36

Série „Pendergast“ začíná příjemně napínavým příběhem o brutálních vraždách v Newyorském muzeu. Kdo viděl film „Relic“, bude mít od začátku jasno, co nebo kdo dělá z lidí krvavé hromádky. Není to však důvod nepokračovat ve čtení – film byl notně předžvýkán pro průměrného émeričana, děj byl náležitě zjednodušen, obrán o některé postavy a samozřejmě v něm nechybělo nezbytné hájení dětí, psů a vtipných sidekicků:-). Přiznejme si, kniha samotná je rovněž zoufale předvídatelná, s výjimkou dvou úmrtí hned na úvodních stranách jsem se nedočkala jediného překvapení, vybočení z předpokládaného průběhu; vedlejší postavy se chovaly dle mých představ a ztrácely hlavu přesně v určeném pořadí;-). Kupodivu tento fakt podstatně nesnížil zábavnost románu, četla jsem relativně rychle, pár nudných stran se objevilo až v úplném závěru. Tahounem případu tentokrát není pouze agent Pendergast, ještě více prostoru dostává zaměstnankyně muzea Margo Greenová, poručík D'Agosta z NYPD nebo novinář Smithback. Postav, které více či méně zasáhnou do děje, je hojné množství a osobně bych vytkla jejich schématičnost – okamžitě je jasné, kdo je padouch, předurčený k selhání či k sežrání. Poněkud zklamáním pak bylo finální naložení autorů s kladnými hrdiny – doufala jsem v podstatně drastičtější vykydlení. Kýčovitý konec mě neuspokojil a překombinovaný epilog s „šokující“ pointou mi vyvolal na tváři akorát úšklebek. I bez znalosti filmu bylo čtenáři vše jasné od začátku a je tedy s podivem, že tohoto „šokujícího“ odhalení dosáhl pouze jeden nečestný vědec; agent Pendergast a veškeré muzejní či vládní kapacity s jejich špičkovým vybavením zůstaly za blbce;-). Když tak koukám na výčet negativ, musím, ač nerada, zkorigovat původně zamýšlený počet hvězdíků. Přesto mi nezbývá než uznale pokývat hlavou: kniha je čtivá, zábavná a navzdory předvídatelnosti napínavá – osmá hvězdička utekla o pověstné poprsí anorektické pubescentky:-). 74%

lenivec  | **1/2 27.07.2013 11:47

Čítal som a ani som si nevšimol kedy sa z toho stala zaujímavá kniha. No nakoniec som rád, že som dočítal. Skúsim aj druhý diel.

vpadysak  | ** 30.11.2013 18:14

Žiaľ mňa táto kniha veľmi nepotešila. Z celej knihy som mal dojem ako keby som pozeral film z 80-tých rokov. Vďaka prečítanému úvodu, som sa do polovice knihy nudil, pretože to na čo v knihe všetci prichádzali som už dávno vedel. Kniha sa trocha rozbehne na konci, ale aj tak som som sa ani trocha nebál, a to by som sa pri horore aspoň trocha mal. Prostredie je síce celkom zaujímavé, ale neobľúbil som si žiadnú z postáv a bolo mi úplne jedno ako to celé dopadne. Možno je to tým, že toto bol prvý diel, možno jarnou únavou, možno sme sa s takýmto žánrom minuli o 20rokov, neviem…

Skabandari  | **1/2 22.10.2016 14:57

Pěkný začátek líbilo se mi jak prostředí tak atmosféra, bohužel čím dál sem čet, tím mi to přišlo horší. Jen upozorním, že dál bude použito pár fakt přímo z knihy, kdo četl upoutávku, už celý děj v podstatě zná, ale pokud by někdo přece jen nechtěl pokračovat, tak je ideální chvíle. Agent Coffey je podle mě největší břídil v historii literatury, každý jeho nápad byl absolutně špatný a když se mu někdo snažil dobře poradit, tak ten dutohlav neposlouchal. Samotná bestie údajně dosahovala inteligence člověka, to dokazovalo jak chytře poukázali, že shromažďovala různé předměty ve své sluji, tak proč si tam nenatahala to seno co potřebovala k životu? Spíš je ale mela šlohnout ještě mnohem dřív, předtím než se zásilka dostala do New Yorku a ne ji sledovat přes půl světa. Taky to jak ji trocha sena sloužící v jedné z beden pouze jako výstelka stačila na 7 let života a to ještě kus zbylo. Každopádně zlomový byl už okamžik, kdy pomocí psů zjistili, že vrah se ukrývá ve sklepeních a místo toho aby sebrali odvahu a prostě to tam prolezli, jen ztráceli čas vyšetřováním, které nikam nevedlo. Nevím jestli není 50% moc, ale tak dočetl sem to, což se mnohdy nestává, no nechám to tak.