Ondřej Neff

Podivuhodný svět Julese Verna

Kategorie: sci-fi - literární teorie

vydání: Mladá fronta (web) 1978

odkazy: 1x [info], 1x [recenze]

louza  | **1/2 11.03.2016 12:32

Kniha k níž se hodně lidí hlásí jako k bibli s sebou nese stejně jako její autor z dnešního pohledu hodně ambivalentní pocity. Text je rozdělen na biografickou část, dílo a zajímavé bonusy. Biografie je psaná vyloženě novinářským stylem a trpí na omezenost zdrojů z nichž Neff čerpal. Verne byl v době psaní knihy již drahnou dobu mrtev, ale internet a mnohé archivy byly ještě zavřené. Neff se snaží seč mu síly stačí, leč k ucelené biografii má kniha velmi daleko. Situaci neusnadňuje ani Verne samotný, jež byl na svoje soukromí skoupý a popsaný účet na fejsu za sebou rozhodně nezanechal.

Možná ještě horší situace nastává v popise díla mluvící za Vernea samotného. Nechybí tu sice užitečná ucelená bibliografie a podrobný přehled kde a pod jakými názvy Verne vycházel. S komentovanou částí je to však poměrně horší. V textu naprosto chybí řád, Neff si vytyčí určité období tvorby v jehož rámci přeskakuje chaoticky od knihy ke knize pomocí oslích můstků postavených na drobných detailech, či příběhových premisách. O detailech v některých knihách se zdlouhavě rozepisuje a zasazuje je do dobového či technického kontextu i autorova života (v sekci dílo??), aby pak celé jiné romány odbyl jednou větou a co je horší i v těchto krátkých úryvcích s oblibou spoileruje celý děj knih.

Jedinou jakž takž konzistentní částí je tak závěr knihy, kde v kratších dodatcích například dokumentuje historii vydávání Vernea v čechách a dává v plén několik dalších zajímavých poznatků. Zajímavosti i pozoruhodné Neffovy vývody jsou sice i v ostatních kapitolách. Bohužel však rozmístěny poměrně nahodile. Paradoxní tak je, že se v pár stránkových esejích občas doprovázejících SNDK/Albatros vydání Verneovek z pera páně Neffa či jeho besed člověk dozví o Verneově tvorbě více, než z celých kapitol této knihy. Co na sto procent funguje je nádherná grafická podoba knihy vyšperkovaná ultimátní Vraštilovou mapkou podivuhodných cest.