Neal Stephenson

Kryptonomikon

originální název: Cryptonomicon
originál vyšel: 1999

vydání: Talpress (web) 2006; Argo (web), Triton (web) 2021

avatar2  | *** 06.09.2008 09:00

Tahle kniha mně lehce zklamala. Ne že by byla špatná, ale autor podle mně nešťastně namíchal žánry, prostředí a rozsah knihy. Kryptonomikon je více než devítisetstránková bichle částečně z přítomnosti, částečně z druhé světové války s minimem fantastických prvků, ač jsem na ně téměř celou dobu čtení netrpělivě čekal. Těmi je vlastně jen výskyt ve skutečnopsti neexistujících zemí a to že některé věci se ve skutečnosti prostě nestaly, navíc to pro děj knihy nemá velký význam. Autor psát umí, to mu nelze upřít. V textu se často jako osvěžující prvek objevuje humor nebo lehká ironie, ale přesto se nemohu zbavit dojmu, že by knize stačil poloviční rozsah a promyšlenější děj a pointa. Takhle to bylo hrozně moc stran příliš o ničem, i když obor (kryptologie) nabízí strašně moc zajímavých témat.

gabish  | *** 28.05.2009 16:42

Podobné pocity jako avatar2. Lehké zklamání, neustálé (a nutno říci že marné) čekání na nějaké to fantastično, přebujelý rozsah knihy a nijaký konec. Vlastně to vůbec není sci-fi ani fantasy. Knize by navíc prospělo výrazné zkrácení tak o třetinu až polovinu nebo alespoň ořezání dějové linie ze současnosti, která mě povětšinou dost nudila. Zákulisní jednání velkých firem, nepřátelská převzetí či zuby moudrosti jedné z hlavních postav mě prostě moc neberou. V té záplavě slov se vlastní zápletka téměř ztrácí. Oproti tomu válečné dějové linie byly mnohem zajímavější. Například ta s japonským důstojníkem, prchajícím z potápějící se lodi, který musí mezi hladovými žraloky doplavčit na ostrůvek s ještě hladovějšími obyvateli.

Na Amazonu si někteří čtenáři stěžovali na neprovázanost jednotlivých linek a jejich časté střídání v někdy dost rychlém sledu. Příběh je po celou dobu opravdu dost roztříštěný, postupně ale vše začne zapadat pěkně do sebe. Komu ovšem vadí pravidelné střídání více dějových linií, z nichž některé se nikdy neprotnou, tomu asi z Kryptonomikonu vyrazí kopřivka.

Dlouho jsem váhala mezi 60-ti a 70-ti procenty, nakonec převážilo mé zklamání. Lepšímu hodnocení nepomohl ani náhlý závěr, který po těch 900 stránkách najednou vyzněl tak nějak do ztracena.

atakua  | ** 22.04.2012 23:45

Knihu jsem četla, ale po dvou letech si ji z ní nic nepamatuji, kromě toho, že mě moc nezaujala a přišla mi hodně roztříštěná. Mám dojem, že dalo dost práce ji vůbec dočíst a že jsem snad přeskakovala stránky. Přitom Sníh a Diamantový věk jsou jedny z mých nejoblíbenějších knih, takže pozor – pokud se vám líbily, neznamená to, že oceníte i Kryptonomikon.

ludekl  | ****1/2 29.03.2014 21:05

Nebýt poněkud uspěchaného konce bylo by to u mne za plný počet.Výborný příběh se spoustou dějových a časových linií,které se na konci naprosto logicky spojí.Děj je nejsilnější v části z druhé světové války,Stephenson historii zná a ví o čem píše.Pokud se o tuto problematiku zajímáte a víte o čem je řeč,čtení této knihy si vychutnáte.A pokud ne,třeba vás to navnadí zjistit si něco více,celé téma kryptografie je bezesporu zajímavé a stojí za pozornost. Román je bezesporu dlouhý,složitý a upovídaný,ale na konci jsem si říkal že ještě nějakých 200 stránek navíc by neuškodilo.

Dilvermoon  | ***** 30.04.2021 16:08

Předně bych rád podotknul, že knihu provází pověst náročného čtení plného kryptologie. Podle mého názoru neprávem. Ano, kryptografie a kryptoanalýza hrají velkou roli, ale text se určitě většinově neopírá o luštění šifer a když ano, není k jeho vychutnání nutno podrobně stíhat autorovy myšlenky. Navíc tu máme dvě časové roviny (současnost a 2.světová válka), které velmi souvisí a jedna vychází z druhé. Do toho skutečné historické i fiktivní postavy a i fiktivní státy (známé z Barokního cyklu). Vzájemných propletených souvislostí napříč prostorem a časem je hodně, mnohdy se objevují až po stovkách stran, aby na závěr do sebe pěkně zacvakly. Možná až příliš rychle. Takže tu máme velmi související myšlenkové pochody geniálních matematiků přes půlstoletou propast a nebo třeba i vojenské akce, kdy si naopak užijeme zcela jiný level čtení. Musím ale přiznat, že jsem dostal něco trochu jiného, než jsem čekal, ovšem v dobrém slova smyslu a tak jsem velmi spokojen.

Gaarq  | **** 13.07.2021 17:51

jsem rád, že jsem si kryptonomikon mohl přečíst v novém překladu a argu/tritonu za to patří dík.

co se týče příběhu samého, stephenson umí psát zajímavé věci, vybírá dobré kulisy (2SV v pacifiku, začátky netu), má i zajímavé postavy, ale hlavní nectností je děsivá ukecanost (to i v jiných dílech; mnohé jeho dílo je jedna infožumpa vedle druhé). nicméně tady se párkrát pokoušel dopustit i umění ve formě neobvyklé stylistiky a nedopadlo to dobře, přistihl jsem se při „zrychleném čtení“, protože to místy připomínalo raisovy supernaturalistické detailní popisy, jedna malá dějová větvička roztahaná po x stránkách v nějakém zápalu uměleckosti, ale nebylo to ani originální, ani jinak přínosné. abych jen nehaněl, nevadilo mi časté střídání linií a hopsání odsud sem a zase zpátky, postavy se mi docela líbily (vtipné dialogy se povedly) a příběh sám byl docela fajn. je fakt, že jsem také čekal průraznější závěr a něco víc, než co jsem dostal, ale ušlo to.

v mládí jsem se zajímal o námořní bitvy v pacifiku i krytografii, takže nostalgický návrat mě potěšil, stejně jako tu a tam autorovy forsythovské mystifikace. na pět aster to není, ale čtyři s přehledem.

Methat  | ****1/2 12.03.2024 08:54

Stephensonov Kryptonomikon nie je príbeh len o šifrách a enigme. Je to príbeh ľudí, ktorí zažili druhú svetovú vojnu a ranú éru internetu. Je to veľmi náročné čítanie, na ktoré sa musíte sústrediť, no Stephensen píše skvelo. Je tu veľa výborných častí, je tu napätie a celá kniha je pretkaná skvelým humorom. Najviac ma bavila linka s mladým Shaftoeom, ktorý sa snažil prežiť druhú svetovú vojnu a jeho hlášky s nadriadeným. Tie nemali chybu. Autor pri každej postave trochu mení štýl písania – pri Lawrence Pritchard Waterhousovi je skôr technický, pretože rozmýšľa ako matematický génius a úplne inak než normálni ľudia a pri mladom vojakovi Shaftoeovi je veľmi humorný a o dosť jednoduchší. Kniha ma veľmi bavila, len bola niekedy dosť uťahaná a niektoré pasáže by som úplne vynechal. Aj tak sa mi autorov štýl písania dostal rýchlo pod kožu a užíval som si každú jeho vetu. Po Anatému je Kryptonomikon ďalší skvost od tohto autora, ktorý sa oplatí prečítať.