Utkaný svět

Kategorie: horor - fantasy - dark

originální název: Weaveworld
originál vyšel: 10/1987

vydání: Laser-books (web) 2004

Rooz  | *** 07.01.2007 12:21

Příběh vás hned na začátku vtáhne do sebe, je zajímavý a dobře napsaný a vy čekáte rozjezd. Ale nic takového nečekejte, tempo knihy je od začátku dokonce stejné, což mně osobně trochu způsobilo u této téměř osmiset stránkové knihy problémy s dočtením. Je to sice dobré, ale podle mého zbytečně dlouhé, dalo by se to napsat kratší. Postavy jsou sice uvěřitelné, ale ty kladné na můj vkus moc romantické (všechny) a ty záporné zase na smrt posedlé (všechny). Prostě dobré tři hvězdičky.

luksa  | ***** 01.12.2008 12:31

Můj první střet s tvorbou Cliva Barkera. Kniha je to hodně čtivá, byť skutečně mě chytla až někdy před půlkou, každopádně pak už je to jízda. Celkem mě překvapilo, že se v podstatě jedná o poetické fantasy a hororových částí je tam pomálu (ale i ty se najdou). Možná právě proto, s odstupem času od prvního čtení, považuji spolu s Imajikou tuto knížku za vrchol tvorby Cliva Barkera a svoje místo má v mé knihovně jisté.

Madam Brbla  | ***** 22.05.2009 11:52

V poslední době se k definitivnímu hodnocení neuchyluji zrovna často, ale v případě „Utkaného světa“ není proč váhat. Příběh mě dokonale pohltil a okouzlil, zjištění, že jde o Barkerovo starší dílo mě pak naplnilo úžasem, vzhledem k vyzrálosti a komplexnosti, týkající se nejen příběhu, světa, atmosféry, myšlenek a pocitů, ale také postav. Všichni vystupující tvorové, ať už lidé, Divotvůrci či jiné entity, kladní nebo záporní, mají svou osobnost, přirozenou a uvěřitelnou, navzdory fantastickým motivům. Hlavní hrdinové nepostrádají hlubokou psychickou propracovanost, snad žádnému čtenáři nebude dělat problém najít si svého oblíbence v pestré škále charakterů. Ze všech dosud přečtených knih, co naznačují přítomnost skrytých, magických světů, existujících v naší všední realitě, mě tahle uchvátila nejvíce. Bez zbytečné popisnosti dokázala zprostředkovat jak atmosféru deštivé Anglie, tak pohádkového světa v ní. Příběh svižně ubíhá, udržuje v napětí a okouzlení od první do poslední stránky, zběsilou akci střídá snová melancholie, zdánlivě drobné detaily nahrazují velkolepé scény. „Utkaný svět“ je převážně fantasy, místy však dechberoucí horror, chvílemi se objevují mysteriózní prvky, jindy psychedelické momenty. Bizarnost, morbidita a sex nemají tolik prostoru, jak bývá u tohoto spisovatele zvykem, vše je jaksi jemnější. Nebudu se dál rozplývat, musím se teď rozhodnout, co vyřadím z TOP 10, aby vzniklo místo pro tento Barkerův skvost. Jen dodám: tentokrát si přečtěte i doslov. A děkuji nakladatelství Laser-books za možnost vstoupit do tohoto fascinujícího světa a Milanu Žáčkovi za nádherný překlad. 100%

Lucc  | ***** 15.05.2010 08:46

Barker, jak ho mám rád. Barker, jak ho obdivuji. Barker úchvatný a uchvacující. Barker fantastický, fantastiku zpřirozeňující, přirozeně fantastický i fantasticky přirozený. Barker jako mohykán fantastiky. Škoda, že tak vysokou laťku si nedokázal udržet ve všech svých dílech.

Streamline  | ***** 26.08.2012 13:55

Skvelý autor hororov Clive Barker nám prináša trošku netradičný počin z jeho tvorby a to fantasy z reálneho sveta. Príbeh začína na predmestí Liverpoolu a točí sa okolo koberca, ktorý na prvý pohľad nevyzerá zvláštne či nezvyčajne. V skutočnosti je v ňom skrytá ríša divov a zázrakov, ktorú sa usilujú všetci získať pre seba. Príbeh začína pomaly, pozvolne, ale postupne začína stále viac a viac gradovať; občas sa síce zasekne a upadne do priemerného šedého tempa, ale ďalšie udalosti dej opäť vystupňujú. V knihe je menej hororových prvkov oproti iným barkerovým knihám, ale to jej neuberá na dobre stavanej atmosfére. Barker dokázal pekne vypracovať charaktery postáv aj ich postupný vývin. Kniha je vypracovaná na 780 stranách, je rozdelená na 3 knihy, každá z kníh má niekoľko častí a tie časti majú niekoľko kapitol. Pred každou novou knihou alebo časťou je krátky citát iného autora, nad ktorým sa dá zamyslieť. Barker využíva až poetické prostriedky a opisy. Niektoré miesta v knihe sú hluché, stagnujú, takže by pokojne mohla mať o niekoľko desiatok strán menej. Postavy, ktoré ma zaujali: Shadwell – chamtivý obchodník, ktorý by aj zapredal dušu len preto, aby koberec získal; Imakolata – démonická spoločníčka, Shadwella priahnúca po pomste; Suzanne – obyčajné anglické dievča, ktorému sa jeden deň totálne zmení život; Metla – jeden z najlepšie vykreslených a najdesivejších démonov s ktorým som mal tú česť. Celkovo je kniha veľmi nadpriemerným dielom, ktoré sa dá pri menšej trpezlivosti dočítať do konca s dobrým pocitom a obohatený o zážitok z poznania nového fantasy sveta. 80%!