série: Rondua

Kategorie: fantasy - horor

originální název: Bones of the Moon
originál vyšel: 1987

vydání: Laser-books (web) 2006

Doubravka  | **** 31.10.2007 12:37

Stejně jako mnohým recenzentům i mně se během četby Měsíčních kostí přihodilo, že mi tato kniha průběžně připomínala ten či onen román. Nakonec jsme se ale ustálila na tom, že to vůči autorovi není fér – je dostatečně svůj a tolik přirovnávání si nezaslouží. Po jeho knize jsem sáhla bez rozmýšlení – četla jsem od něj již před lety u nás méně známou Zemi smíchu, která mě zaujala natolik, že jsem o kvalitě dalších děl Jonatahana Carrolla nepochybovala. A dobře jsem udělala. Kromě toho, že i v Měsíčních kostech jsem narazila alespoň na zmínku o svých milovaných bulteriérech (v Zemi smíchu dokonce hráli velice významnou roli), prošla jsem si i zneklidňující cestu krajinou snu a duše kdysi zraněné osoby, která se se svými běsy vyrovnává po svém – a že to dokázalo být hodně napínavé!

Knihu bych viděla tak ve třech rovinách – na jedné straně se jedná o více méně přívětivé vyprávění o poklidném životě mladé novomanželky Cullen, jejího muže Dannyho, dcery Mae a úžasného blízkého přítele Elliota. Cullen se sice občas dějí zvláštní věci a rodina zažívá i nějaké ty neidylické události, ale jinak vcelku pohoda. Ve druhé rovině ovšem Cullen prožívá znepokojující a nebezpečná dobrodružství ve svém snovém životě – podniká riskantní výpravu se svým snovým synem Pepsim, po boku s mluvícími zvířaty – obyvateli zvláštní země Rondua. Cíl jejich cesty a smysl onoho putování se postupně vyjevuje a čtenáře děsí stále víc. A nakonec vyvrcholení celého příběhu – kdy se obě dějové linie škaredým způsobem protnou a my zjišťujeme, že ne všechny eskapády hlavních hrdinů lze vyřešit laskavě a že ne všichni skončí bez úhony. Konec mě sice poněkud rozhodil, ale jsem tomu ráda – upřednostňuji trochu toho ošklivého „reálna“ před kýčovitými happyendy, je to pak vše tak nějak… uvěřitelnější.

gorry  | **** 30.08.2009 22:19

Kniha v mnohém připomíná kýčovité americké seriály (alespoň děj odehrávající se v našem reálném světě), ale to, jak čtivě a působivě ji autor napsal, je obdivuhodné. Svět Rondua je trochu „pratchettovsky“ napsán (v mnohém velká kopírka), ale jinak se budu na další Carrollovy knihy těšit.