Budoucnosti

Kategorie: sci-fi - antologie

originální název: Futures
originál vyšel: 04/2001

vydání: Laser-books (web) 2007

Madam Brbla  | ****

Velmi povedená antologie – především pro příznivce space opery. Pokud bych měla ohodnotit jednotlivé povídky: 1. Baxterův „Prach reality“ je mix hard SF a space opery – pro mě osobně nejslabší kousek, ovšem převážně z důvodu vlastní nedostatečné mozkové kapacity:-). Zkrátka jsem ty úvahy o realitě úplně nepobrala, spousta údajů byla pro můj omezený ženský mozek poněkud abstraktní:-). Věřím, že tato povídka bude skutečnou lahůdkou pro ty jedince, kteří matematiku a fyziku nepovažují za zvrhlou metodu mučení:-)). Každopádně jde o kvalitní, relativně originální povídku, jen jsem si ji nedokázala pořádně vychutnat… 70%. 2. Hamiltonova sci-fi detektivka „Jak rostou stromy“ nás přivede do alternativní reality, kde Zemi obývají rodiny dlouhověkých. Společně s hlavním hrdinou tedy sledujeme vyšetřování zločinu – vraždy – napříč stoletími. Výborně zpracovaný, zajímavý námět… 85%. 3. McAuleyho „Jak se tvoří historie“ nabízí pohled na válečný konflikt s vesmírnou kolonií, jde o variaci na téma „historii píšou vítězové“. Pro mnohé půjde zřejmě o nejslabší článek knihy, já osobně mám hodně ráda melancholickou atmosféru McAuleyho příběhů… 78%. 4. To nejlepší nakonec: „Příběh Tendeléo“ Iana MacDonaldse. Podíváme se do blízké budoucnosti, kdy je africký kontinent zaplavován mimozemskou biologií. Vše je podáno velmi uvěřitelně, povídka je takřka dokonalá (jednu výhradu si nechám pro sebe kvůli spoileru:-))… 95%.

yerry  | ****

Veľmi dobrá antológia štyroch dlhších prác ktorých ústredným motívom má byť hard science fiction. To je čiastočne aj pravda, ale tých motívov je v nich trochu viac. Od detektívky, cez spaceoperu až po novú vlnu. Ani jeden text nie je vyložene slabý, naopak… Dva z nich sú vynikajúce.

Poradie kvality a pútavosti jednotlivých textov, ako ich vnímam ja:

p. autor názov
1. Ian McDonald: Příběh Tendeléo