Křehké věci

Kategorie: fantasy - povídková sbírka

originální název: Fragile Things
originál vyšel: 09/2006

vydání: Polaris (web) 2007; Polaris (web) 2015

Boo  | **** 27.01.2008 18:59

neviem, mne sa tato zbierka pacila, lenze zakladnym gaimanovym problemom je navodzovanie atmosfery, ktoru v poviedkach nema…a tak niektore poviedky s nie prilis vyraznou pointou budia dojem, ze autor dostal minimalny pocet stran, ktory musela kniha mat…a musel vymyslat narychlo a nasilu…ale JINI LIDE a VLADCE GLENU su prosto uzasne poviedky (samozrejme nie jedine dobre v zbierke):D

Falagar  | *** 06.10.2009 19:23

Velice zvláštní sbírka. Začíná to průměrně – chvilku spíš do plusu, chvilku spíš do mínusu. Cca druhá třetina knihy člověka doslova ubíjí – dílka jakoby bez pointy, beze smyslu, bez překvapení či účelu. Zde jsem ochoten zanechat hodnocení kolem 40%. A mezi tím plevelem se zničeho nic semotamo objeví absolutní perla, u které si člověk říká, že jen kvůli této povídce to mělo smysl koupit. Závěrečná třetina jde zase zábavností spíše nahoru – ale po té druhé třetině je celkový zážitek průměrný. Hodnotil bych tedy 50%, kdyby to tu šlo.

The_Star_Rover  | ****1/2 21.09.2010 20:07

Mám pro jeho povídky slabost.. Krásná knížka…

jethro.tull  | *** 24.06.2011 15:21

Místo komentáře spíš taková rada: Kdyby vás ta kniha nudila natolik, že byste ji chtěli odložit (čemuž bych se vůbec nedivil), zkuste nalistovat poslední povídku Vládce glenu, třeba se vám bude líbit. Měla by, pokud se vám libila kniha Američtí bohové a chtěli jste si přečíst něco dalšího o Stínovi. Hlavně kvůli této povídce je mé hodnocení 60 %.

Ruffy  | ****1/2 10.10.2011 18:18

Neil Gaiman je jedním z mých nej spisovatelů. Jeho láska k příběhům je upřímná a má je rád. Všechny. Posedlost příběhy ze sbírky přímo čiší a dokáže čtenáře nadchnout a zaujmout. Jako když potkáte někoho, kdo tak miluje svůj koníček, že pouhým nadšením strhne a zaujme pro danou věc i vás. Tak to je Neil Gaiman. Problém je v tom, že Gaiman píše příběhy pravdivě. Tak, jak se odehrávají, nebo jak by se odehrát mohly. Často nemají žádný závěr, pointa je nejasná, je to jen takové povídání – a to může některé čtenáře odradit. Nevím, co mám o některých povídkách myslet – líbily se mi? Nelíbily se mi? O co v nich vlastně šlo? Na jednu stranu mi strašně vadí, když ve filmech/literatuře dostane nadpřirozeno nějakou podobu a je „odhaleno“  – a tím kompletně zbaveno celého svého kouzla. Na druhou stranu Neil Gaiman toho čtenáři tají až moc, přenechává velký prostor fantasii. Často si musíte domýšlet až skoro spekulovat. Mám dojem, že kdyby jste se dvou lidí zeptali na jednu povídku, neshodnou se na tom, o čem vlastně byla, nebo co se v ní odehrálo. Racionálně to asi nijak nezhodnotím, takže dám na své pocity – a ty jsou víceméně kladné. Nejzajímavější povídky: Studie ve smaragdové (pro fandy Sherlocka Holmese a Cthulhu mýtu), Upomínky a poklady (pro ty, kterým nevadí trošku drsnější a cyničtější pohled na svět), Sluneční pták (pro ty co rádi vaří a poznávají nové chutě), Vládce Glenu (pro fandy Stína a knihy Američtí bohové) a mnohé další…

louza  | *** 22.06.2012 11:55

Není pochyb, že Gaiman je spíše než spisovatel klasického střihu spíše volnomyšlenkářký vypraveč. Povídková tvorba mu zdá se dobře sedí, což dokazuje trefami do černého v pracech jako je detektivní Studie ve smaragdové, v rozverné Zakázané nevěsty otroků bez tváře v tajném domě noci děsivé touhy, v excelentním kraťasu Jiní lidé, skvělém fantasktním kusu Fakta v případu odchodu slečny Finchové, nezapomenutelném sequelu Problém se Zuzanou, nebo temném příběhu Krmiči a jedlíci. Pár dobrých povídek však bývá v každé sbírce. Problém Křehkých věcí je právě křehký poměr excelentních kusů vůči průměrným a vyloženě špatným. Mistr totiž drží zkušenou rukou většinu zbývajících povídek pod laťkou průměru a některé z nich dokonce odkopává až do hájemství pravého nefalšovaného škváru. Pravdou budiž, že i ty horší povídky jsou, když už nic jiného, alepsoň řemeslně dobře odvyprávěné, což snad mírný nadprůměr celé kolekce obhájí.

Benetka  | *** 15.10.2017 11:16

Pan Neil Gaiman je Pan vypravěč.O tom není pochyb.Akorát teda ne všechny jeho příběhy jsem schopen pobrat.A povídková sbírka Křehké věci je toho důkazem.On je zkrátka svůj,a já jsem možná tak někde napůl cesty abych dokázal vnímat všechny ty jeho obrazy co hází z hlavy na papír.Možná,že někteří čtenáři jsou dál,a ti teprve dokáží jeho dílo náležitě ocenit.Takže pro mne je to taková zvláštní sbírka – sedlo mi jen pár kousků.A i u nich jsem si říkal,že asi ta pravá parketa pro Neila jsou romány a ne povídky… :)