Conan I

série: Conan
kniha patří do světa: Hyborian

Kategorie: fantasy - povídková sbírka - meč a magie

vydání: Aurora (web) 2007

Caderly  | ***** 01.08.2010 10:47

Už v prvním svazku Conanových příběhů se ukazuje, že navzdory mnoha desetiletím, která uplynula od jeho smrti, Howard dodnes zůstává mistrem akční fantasy. Jednotlivé povídky se vyznačují mimořádně působivou, leckdy až hororovou atmosférou, akční pasáže jsou strhující a většina povídek má minimálně na poměry akční fantasy dostatečně promyšlenou zápletku. Svět, v němž Conan prožívá svá dobrodružství, je fantastický i realistický současně a jednotlivé povídky se většinou vyznačují přesvědčivě vykreslenými postavami a skutečně odpornými a ďábelskými netvory a zloduchy. Na rozdíl od mnoha pozdějších autorů jeho příběhů je samotný Howardův Conan skutečně tím divokým a drsným horalem z Cimmerie, jenž je jen lehce poznamenán svým životem v civilizaci, a naopak Howardovy okouzlující a vášnivé ženské hrdinky nemají zdaleka vždy přisouzenu roli „odměny“ pro Conana. Z povídek v tomto svazku považuji za dokonalé A zrodí se čarodějka, Dcera pána mrazu a Lidé černého kruhu, jen o trošku horší jsou podle mne povídky Bůh v Míse, Královna černého pobřeží a Ďábel v železo vtělěný. Dobré jsou i téměř všechny zbývající práce, zklamala mne trochu snad jen povídka Stíny měsíční záře, avšak samu o sobě ji hodnotím stále ještě jako lehce nadprůměrnou.

P.S. Pokud jde o redakční práci, nakladatelství Aurora si zaslouží pochvalu za rozhodnutí vydat všechny tři svazky v pevné vazbě, v překladu Jana Kantůrka a s vnitřními ilustracemi Milana Dubnického, méně už za práci odpovědných redaktorů, jimž minimálně v tomto prvním svazku unikly některé chyby a překlepy (také si nejsem si jist, z jakého důvodu v knize není žádné povídání o tom, co Conan dělal mezi povídkami Stíny měsíční záře a …A zrodí se čarodějka). Vzhledem k tomu, do jak rozdílných částí světa zavedly Conana jednotlivé povídky, nepotěší v tomto prvním svazku ani absence mapy. Naopak mimořádně cenným bonusem jsou jednotlivé přílohy z pera Martina Šusta (předmluva, autorský profil a bibliografie Howardových prací v českém i původním vydání).