Miroslav Žamboch

Predátoři

Kategorie: sci-fi - akční

vydání: Triton (web), EF 2007

odkazy: 6x [recenze]

Vlask  | **** 26.01.2008 20:36

Akční béčko s až příliš okatě slabým hlavním hrdinou, kterému chybí snad už jen koktání (kulhání či hrb na zádech by bránily v útěku), kráskou do které je nutné se zamilovat a jejím bývalým s kterým musí o ni vybojovat souboj během dobrodružné lovecké výpravy do pravěku na ne tak úplně hloupé dinosaury. Příběhově nic nového, ale je to dobře napsané a daří se udržovat napětí až téměř do konce. Příznivci akčního čtení budou spokojeni.

Majkl  | ***** 29.01.2008 20:55

Zaujímavá kniha nás vracia do obdobia, kedy sme boli fascinovaní dinosaurami a nie je to zlý návrat. Tradičný dej, z ktorého zo začiatku kričí predvídateľnosť deja, začína tradične prenosom do sveta, v ktorom vládnu obrovské plazy. Zo začiatku je to viac než okaté podobnosťou so Strateným svetom od sir Arthura Conana Doyla. Skupina rôznorodých ľudí sa vydáva do neznáma plná očakávaní, ktoré sa im zhmotnia pred očami. Avšak Žambochova verzia sa líši viacerými faktormi, hlavne preto, že to nie je tradičná dinosaurovka. Predovšetkým kvalitne popísané postavy (aspoň tie hlavné) – Grimkov pre mňa ostane synonymom lovca, Twilli je jeho opakom – ku koncu to už tak neplatí, máme tu krásnu dámu a jej snúbenca aby bolo s kým o ňu bojovať, máme tu zapáleného vedca Palfreya atd. proste klasické združenie. Ďalej odlišnosť deja, keďže to nie je len o love a neskôr zámene úloh, tzn. kto lovil bude lovený. Existujú tu aj telepati palfreyus, ktoré hrdinom znepríjemňujú život viac než dostatočne. Ďalej nie každý je s každým kamarát, niektoré postavy ku koncu prezradia svoje hriechy. SPOILER: Koniec bol dosť tradičný (tohoto slova sa nezbavím), po preriedení medzi postavami, sa samozrejme zachráni hrdina spolu s jeho kráskou, rovnako ako pár iných. Happyending. Avšak nie tu. Situácia na konci knihy s vstupom dinov do nášho sveta, vstúpila do mňa túžba po pokračovaní, ktoré sa núka pri pohľade na TO BE CONTINUED. Nebolo by to zlé. KONIEC Ďalej musím Mirka pochváliť za situácie, kedy telepatov nebolo vidno, no postavy boli nervózne a strach z nich presakoval až ku mne, v tých chvíľach som sa ani ja necítil pokojne, a keďže rád čítam po večeroch (a v noci) v tej chvíli by ma nikto nedonútil ísť von :) Veľká poklona. Zhrniem to: slušná akčná kniha, ktorá má v sebe mysteriózne prvky, dinosaury a dosť okatý koniec, ktorý evokuje možné pokračovanie. Takže…tradične 5*.

shpina  | **** 12.02.2008 13:56

Výborné, skvělé, čtivé, velmi příjemné překvapení po Drsném spasiteli. Jedinou slabinou je hlavní hrdina. Vůbec nesedí jak je vykreslován do pozice ošklivého kačátka – přitom např. při lovu je velmi úspěšný střelec apod. Prostě jinak je popisován a jinak koná. Dost mi to vadilo – takové ty pasáže typu jsem zbabělec, nezvládnu to apod a potom přežije pár týdnů sám v druhohorní divočině, přesně vypočte kdy zabít, vždy se trefí atd… Jinak ale čtivost sama

honza  | ***** 19.06.2008 20:35

Dobra akcni kniha. Vydime jak se stava ze slabeho hrdiny v drsnem svete drsnak, ale az prilis rychle se zmnenil za 2 mesice jinak je vydet ze Zamboch pise vyborne je tam hodne zajimavich veci z minulosti je videt ze si o tom autor neco zjistil a je to videt

rozmetal  | ***** 16.03.2009 22:28

parádni akční jízda. autor zase ukazuje svoji všestranost a pro mě je to rozhodně příjemná změna oproti fantasy kterou jsem od něho četl. vyběr hlavniho hrdiny a jeho přerod z outsidera do muže schopného se pod tíhou situace vyrovant s překážkami mě celkem potěšil. a rozhodně by tomu to dílku slušelo pokračování pro kreré zůstali otevřené dvířka(i když si myslím že spíše jenom symbolicky).

GeRony  | ****1/2 19.11.2010 10:00

Vynikajuca DOBRODRUZNA kniha v plnom vyzname tohto slova. Miroslav Zamboch si ma ziskal Koniasom a dodnes je mojim najoblubenejsim ceskym spisovatelom sci-fi a fantasy zanru. Aj v tejto knihe ukazal, ze pribeh plny sympatickych (aj menej sympatickych) dostatocne prepracovanych postav a plnou hrstou akcie je jeho parketa. Neviem cim to je, ale hlavne pri jeho knihach po ich precitani vovnutri kricim – ja chcem viac!!! Takze, hadam sa kniha bude dobre predavat a my sa dockame pokracovania.

KeB  | ***1/2 08.12.2011 12:04

I přes své relativně nízké ohodnocení jsem byl spokojen. Bylo to dobré, ale body jsem srazil za konec přišel mi minimálně divný. Jako by se autor na poslední chvíli rozhodl na již hotovou knihu našroubovat otevřený konec.

A ještě dodám komentář svého dědy, vášnivého militaristy. Knihu položil na stůl a prohlásil docela to šlo, ale ta puška (jméno si já KeB nevybavím) je jednoranná, takže jaký měnění zásobníku, co je to za blbost. Bohužel se už dědy nezeptám, která puška to byla…

ippokorny  | ***** 06.01.2012 00:59

Dlouho jsem nečetl tak pěknou českou sci-fi a mohu říci, že jsem jich přečetl opravdu hodně. A ty detaily, typu: rozbité brýle, ale naštěstí jen levé sklo, neboť pravé potřebuje na střílení, to úplně vtahuje do děje.

BorgDog  | ***1/2 30.03.2016 20:49

Zkraje velmi slušné. Žamboch dokázal poměrně realisticky vylíčit přípravy na akci, k tomu přidejte očividně VELMI pečlivé studium paleontologických podkladů a jsme plně na úrovni Crichtona nebo podobných mistrů, a možná dokonce ještě výš. Navíc se mu tentokrát netypicky podařily i zajímavé, dobře prokreslené vedlejší postavy a částečně „civilní“ hlavní hrdina.

Bohužel, že stovky způsobů, jakým se může podělat safari na dinosaury, si Žamboch vybral „tajemného nepřítele“ predátorského typu – a přestřelil ho. Totálně. V jistém momentě je tím veškerá precizní vědecká věrohodnost první půle shozena do záchodu – kdyby se před hrdiny snesl létající talíř a z něj vystoupila marťanská princezna v kovových bikinách, už by to bylo naprosto fuk. K tomu se přidává opět „zkoniášovatění“ hlavního hrdiny, zde navíc nevěrohodnější, než jindy, protože se odehrává v absurdně krátkém čase, a klasicky příliš rychle ustřižený konec. O pointě, kterou pokládám za „totální WTF“ ani nemluvě.

Osobně pokládám „Predátory“ za promrhanou šanci na český „Jurský park“, který by se vyrovnal či dokonce předčil ten Crichtonův, kdyby ovšem Žamboch neobětoval to nejlepší, co v knize je na oltář originality za každou cenu. Je to škoda…