Kategorie: horor

originální název: The Terror
originál vyšel: 01/2007

vydání: BB art (web) 2007; BB art (web) 2016; BB art (web) 2018

odkazy: 8x [recenze], 1x [seriál]

biker11  | ***** 23.03.2008 15:12

úžasná kniha, asi naj čo som za poslednú dobu čítal. Simmons tu prekonáva aj Hyperion. Je to kniha, ktorá mizostala aj podlhom čase v pamäti. Je to kniha o odvahe, o prírode , o zime( a to hooodne krutej), o nás luďoch , o tom aký sme a čo sa znás môže stať, či už v dobrom alebo zlom. musím len odporučiť .

avatar2  | ***** 27.07.2008 19:32

Skvělé, skvělé, skvělé!!! Málokdy se mi dostane do ruky kniha u které lituji každé přečtené stránky protože mne přibližuje konci. A to má přes šest set stran. Osudy polární výpravy nemilosrdně likvidované jak nepřízní štěstěny tak jakýmsi záhadným monstrem mne zcela pohltily. Vše ještě umocnil fakt, že se mistr Simmons na knihu řádně připravil a příběh narouboval na skutečnou tragickou polární výpravu, čili čtete o skutečných lidech a skutečných místech – jen ten fantastický prvek je tam navíc – já jsem si pro zajímavost našel o této polární výpravě fakta na wikipedii a to srovnání s knihou bylo fascinující. Pokud nevyžadujete happyendy, tak po tomhle skutečně sáhněte.

thorir  | ***** 11.08.2008 10:01

Tato kniha je skutečně mistrovské dílo. Je to již nějaký čas co jsem ji dočetl, přesto ji mám stále v živé paměti. Historické reálie, příběh, napětí, horror, beznaděj a zimu, to vše Simmons zvládá na podtrženou jedničku s hvězdičkou. Reálný základ příběhu uvěřitelnost knihy katapultuje přímo do nebeských výšin. Při čtení mnohých pasáží člověka až zamrazí při představě, že by se mohl nacházet v podobné situaci. Nerad bych tu opisoval oprávněnou chválu z předchozích komentářů, neboť vše v nich obsažené sedí do posledního písmenka. Komu tedy knihu doporučit? Neváhám napsat všem, a zejména pak těm, kteří mají nějaký ten zájem o historii objevitelských cest v 19. století, ten prvek fantastiky a horroru je v knize jako bonus.

stimílek  | ***** 24.08.2008 17:20

Jsem hodně rozpačitý, kolik dát bodů a jak okomentovat… Knížka je neskutečně čtivá (Simmons:-), nemohl jsem se od ní odtrhnout a přečetl jsem ji mnohem dřív než jiná, mnohem útlejší díla. Nesedlo mi (a to dost), že se hned na začátku objeví to, co někteří námořníci nazývali Terrorem. Očekával bych, že první konkrétnější zmínka bude tak na stránce 200. A vůbec bych to v té knize nemusel mít. I když by se pak na legii neobjevila. Celou dobu jsem si říkal, jak by to byla skvělá heinleinovská speculative fiction o možném osudu jedné polární výpravy. No, ale pak se objevil závěr knihy a ejhle – vylouplo se z toho krásně zmáklé dílo s velkým „Ď,“ které má čestné místo v mé knihovně. Jo a taky mi ne zcela sedlo nechronologické vyprávění. Suprovní byl pohled na příběh z mnoha různých pohledů, různých aktérů. Takže v průběhu tak max. 80% za nepatřičnou příšeru a po přečtení 100% (protože víc dát nejde.) P.S. Nevíte, co to ten Simmons má pořád s tím odkusováním různých částí lidského těla? ;-)

knedle  | ***** 16.10.2008 22:29

Tak napodruhe: pro Simmonse uz mam slabost – a to jsem necet ty jeho nejvetsi pecky. Opet nezklamal.

HMS Terror a jeji posadka me dostala. Erebus samozrejme taky. K vlastni knize bych mel jen dve vytky:

Prvni je zpomaleni deje (nebo snizeni zajimavosti deje) kapitol pred polovinou knihy. Jako ctenar jsem se jiz dostal do pritomneho deje a vedel jsem co se stalo a jak se to stalo – napeti skoncilo, informace jsem dostal vsechny. Ale take jsem vedel, ze pred s sebou mam dalsich 450 stranek do finale knihy. U mne to skoncilo prerusenim cteni knihy na nekolik mesicu.

Druhou je pak eskymacka mytologie ve finale knihy, kterou jsem uplne preskocil, protoze me zajimalo, jak tedy kdo dopadl, a ne, ktery eskymacky buh patri ktere casti dne ci elementu. Byt to jako doslov, udelal by autor lip.

Ale jinak neci co vytknout. Autor proste dokaze skvele popsat dej, prostredi i postavy. Krom jednoho (hadejte ktereho :) jsem dustojniky povazoval pri (a po) cteni za ty prave a schopne pro tuto vypravu. Temer vsechny POV jsem si oblibil, Irwinga obvzlast.

Vyborne dilo temer ve stylu literatury faktu. Tem, co se neboji velkych bichli, maximalne doporucuju a ostatnim: zkuste to…

Majkl  | ***** 09.12.2008 18:49

Priznám sa, že ani neviem ako začať. Som plný pocitov, ktoré vo mne vzbudila táto kniha. Moja hlava je plná postáv a ich osudov. Myšlienky sa mi túlajú arktickým krajom, krajinou ľadu a tmy. Túto knihu pokladám za to najlepšie čo som doteraz prečítal – a keď myslím najlepšie, tak je to úplne na prvom mieste. Je to aj tým, že pred niekoľkými rokmi som ako 13–14 ročný chalan čítal Verneovky, kde ma aj tak najviac okúzlili príbehy o výpravach do ľadových zemí. Simmonsov Terror je ako takýto typ Verneovky -(nachádza sa v mojom najobľúbenejšom období anglických džentlmenov) ale tvrdší, ľadovejší, krvavejší, tajomnejší… úžasnejší… ako čokoľvek, čo som prečítal. A najlepšie postavy – Crozier, Silna, Irving, Goodsir. Túto knihu som síce čítal ako eknihu ale neváham a určite si ju zakúpim. Mimochodom, slovne nedoporučujem – pozrite sa na jednotlivé hodnotenia tejto knihy a sami zistíte, že túto knihu budete chcieť prečítať. Dúfam, že táto kniha nebude nikdy sfilmovaná – film nebude knihe siahať ani po päty.

1. miesto v mojej TOP10

ravenn  | ***** 14.05.2009 23:12

Hodnocení předchozích čtenářů hovoří za vše a nemám co dodat. Jen snad víc takových kvalitních knih. U mě jednoznačně 100 %

elanius  | ***1/2 23.07.2009 10:31

Výborný námet, nie príliš známe prostredie, konfliktné charaktery postáv ale… Dielo by sa dalo jedným slovom charakterizovať ako nedotiahnuté. Veľa vecí zostáva nedopovedaných a tie zvyšné sú dopovedané narýchlo, takmer nasilu. A zaradenie Terroru do kategórie horor mi pripadá smiešne. Nebyť práve pokusu o nadprirodzeno (tiež nedotiahnutého a postupom času čoraz viac odsúvaného na vedľajšiu koľaj), jednalo by sa o nadpriemerný dobrodružný román ako z pera Jacka Londona.

SiriusChico  | ***** 09.08.2009 13:24

Simmons zase nezklamal. Zatím jsem od něho četl Ilíon, Olymp a teď Terror a všechny tři knížky patří do mých Top10. Posledních stopadesát stránek jsem přečetl za jednu noc a po přečtení jsem zůstal doslova a dopísmene sedět s otevřenou pusou. (I když spíš to bylo asi tím, že můj mozek, ještě zpětně zpracovával to co jsem přečetl, protože jsem četl rychleji než myslel.) A prostě Terroru nemám co vytknout (což mě na jednu stranu mrzí, protože nemůžu napsat žádnej vtípek). Nezbývá mi nic jiného než smeknout před Crozierem, Mlčenlivou Dámou, Irvingem, Blankym a hlavně před Simmonsem (také ze to, že mě naučil význam eskymáckého jména amooq – kdo četl pochopí – a vida přece jenom jsem tam ten vtípek vpasoval :) ). I když jak přemýšlím jednu věc Simmonsovi vytknout můžu: „Proč píšeš tak dobře parchante jeden, kdo si pak má zase zvykat na tu průměrnou literaturu, která oproti tvým knížkám vypadá jako brak? No odpustím ti, až se mi do rukou dostanou tvůj novej román Black Hills. Zatím se měj a hlavně piš.“

Doubravka  | ***** 09.09.2009 15:55

Pro mě osobně naprosto fantastická kniha, i když zároveń velice depresivní. Fascinuje mě, jak detailně si autor prostudoval dobové reálie (seznam zdrojů a použité literatury na konci knihy je ohromující) a jak mistrně zachytil (dle mého názoru) naprosto šílené snažení tehdejších objevitelů a zavilých cestovatelů. Pro mě osobně je jejich mentalita a hrůzná dřina, kterou byli ochotni podstoupit, naprosto nepochopitelná, Simmons to vše popsal dokonale.

Jako SF mi ale román nepřijde ani omylem, i když započítáme tu „bílou věc z ledu“, nicméně mi to vůbec nevadí, ba naopak :o) Nečekejte ale klasický SF příběh, jedná se v podstatě o bezpříkladné románové zachycení osudu jedné polární výpravy, kterou pronásleduje smůla, neschopnost (či snad přehnaná hrdost) hlavního velitele a „něco“ navíc.

Jinak knihu jsem začala číst pár dní před slehnutím a v důsledku rozmnožení stihla dočíst asi až někdy měsíc po té, co u nás doma vypukl skutečný teror (řvoucí potomek ;-)), takže jsem ji měla hodně rozkouskovanou a depresivnost z ní na mě padající mohla být násobena i mou nevyspalostí, nicméně i tak nedoporučuji číst v chmurnějších obdobích a rozhodně ne v zimě, pokud se nevyžíváte v melancholii a mírném sebemrskačství :)

pull  | ***** 25.10.2009 15:26

Tak jo, pokusil jsem se napsat kloudný komentář, ale vzdávám to. Tohle Dílo další oslavný komentář nepotřebuje. Jen nevím, co vyhodit z toptenu. Ale hlavně co si mám teď přečíst? Se mnou „Terror“ zamával tak, že se mi do ničeho nechce. Snad to brzo přejde… Kdyby to šlo, dám 5* + 1 navrch.

louza  | ***** 04.01.2010 14:59

Pokud byste rádi věděli jak by vypadala jedna z nejlepších verneovek v Kingově podání, je Terror přesně pro vás. Nevěřil bych, že něco tak triviálního jako stovka mužů zamrzlých v ledu může vydat na šestisetstránkový román od něhož čtenář takřka nebude schopen vstát. Kniha se mi během čtení úplně odvíjela před očima jako film. Utrpení Crozierovy družiny bylo místy doslova fyzicky bolestivou zkušeností a při každém náznaku naděje jsem cítil s muži nesmírnou úlevu. Tak čtivě je příběh napsán. Simmons tentokrát balancuje na hraně historické fikce velmi opatrně, což může některé čtenáře trochu zmást. Ale zdání klame. Pravda je taková, že autor mistrně zarazil ledem pokrytý cepnín přesně do průniku historického románu, fikce, horroru a dobrodružné literatury. Byla by asi chyba v knize hledat pouze to, nebo ono. Román je třeba pojmout jako celek. Pak vás v žádném případě nepřekvapí trochu šalamounská, avšak neméně mistrně pojatá pointa celé knihy. Nechci zde prozrazovat o co jde, ale pokud trochu Simmonse znáte, nemůže vás vyvrcholení knihy v žádném případě rozházet, naopak si ho skvěle užijete. Statut jedné z nejlepších knih, kterou jsem kdy četl podporuje i výborný překlad pana Medka a doslova skvostné provedení knihy pod taktovkou pana Buchala. Gratuluji autorovi i všem zůčastněným. Knihy jako Terror rozhodně nepřichází každý den.

KainIX  | ****1/2 11.01.2010 08:35

Přestože již zde bylo o této knize tolik napsáno, i já se chci podělit o své dojmy :) Když jsem o této knize vyprávěl příteli, zeptal se mně, zda to není klišé – skupina lidí odloučených od civilizace a příšera, co je pomalu likviduje – odpověděl jsem, že ne. První polovna knihy se sice opravdu může zdát jako survival horor, ale není tomu tak úplně. Autor se mnohem více věnuje samotné výpravě a postavám, než jejich likvidaci. V druhé polovině se pak zaměřuje ještě více na postavy a boj o přežití v krutých polárních podmínkách. Dokonce i na vysvětlení oné „bílé věci“ dojde, byť v samém závěru. Kniha by se asi nejlépe dala označit jako líčení strastiplných osudů účastníků jedné polární výpravy s jedním jediným fantastickým, a to hororovým, prvkem. Přestože Simmons čerpal z úctyhodného množství zdrojů, vhledem k tomu, že z vybavení výpravy se doposud nenašlo vůbec nic, a že výprava se světem/civilizací neměla ani jednou(!!!) za ty roky žádné spojení (žádné dopisy) domnívám se, že si autor převážné množství příběhu vymyslel, ale natolik brilantně, že mu to čtenář polyká i s navijákem. Vykreslení postav i mrazivého prostředí je opravdu vynikající a závěr snad ani nemohl být lepší.

Přes tu všechnu chválu nedávám 100%. Proč? Ano, kniha je to výborná, napsaná velmi čtivě a sugestivně, charaktery postav jsou velmi živé a jejich jednání reálné. Přesto mě kniha nesrazila do kolen. Neohromila mě tak, že bych po jejím přečtení zůstal v němém úžasu nad autorovým mistrovstvím. Ne. Kniha je to velmi dobrá a snad i jistým způsobem vyjímečná, mám však několik ale. Trvalo mi asi půlku knihy, než jsem si zvykl na autorův pomalejší styl vyprávění a v té době mi kniha přišla ještě spíše průměrná. SPOILER → Blankyho útěk před „bílou věcí“ mi přišel jednoduše neuvěřitelný. Nehodlám uvěřit, že je možno vyšplhat ne ledem obalený stěžeň, že je někdo schopen v tom stresu a pádu ještě počítat, jak daleko je bočnice lodi a skočit přesně tak, aby ji minul z výšky osmi metrů ve tmě! Nevěřím, že by dokázal té věci utéct s poraněnou nohou(!) několik set metrů po ledu, schovat se a jen v tenkém oblečení a se zmrzačenýma nohama vydržet v ledové skrýši a přežít. Ne, tohle je pro mně prostě neuvěřitelné. Tady to podle mne autor trochu přehnal a u mně za to má mínus :D KONEC_SPOILERU Proto těch 9/10.

Jěště krátká poznámka k překladu. Na prvních asi 50ti stránkách mě strašně iritovalo použití mužského rodu pro slovo hřídel. Byť čeština umožňuje použití jak mužského, tak ženského rodu, tak jsem se za svůj život setkal pouze s použitím ženského rodu, a tak označení ten hřídel mi strašně lezlo na nervy. To nicméně není chyba překladatele. Překlad samotný je skvělý, akorát v tisku pak došlo k záměně nebo výpadku několika písmenek (snad kolem 10ti chyb). Tohle jsou jen drobnosti a já bych rád poděkoval překladateli i nakladateli, že tuto knihu byli schopni dodat českým čtenářům ještě v tomtéž roce, kdy vyšla v originále. To u nás rozhodně není zvykem.Takže díky!

Madam Brbla  | ***** 29.01.2010 10:11

19. května 1845 vypluly lodě s hrůzostrašnými jmény „Erebus“ a „Terror“ hledat tzv. severozápadní cestu. Původně válečné lodě Jejího Veličenstva byly speciálně upraveny pro plavbu v arktických podmínkách. Naposledy byly Erebus a Terror, černé se žlutým pruhem dookola, spatřeny velrybáři u Baffinova zálivu 26. června 1845. Osudy 133 členů Franklinovy expedice byly částečně objasněny až při pozdějších záchranných výpravách. První známky byly objeveny v srpnu 1850 – stopy saní v zemi, ohniště, pyramida z 600 plechovek a tři hroby. Další poznatky přivezla v roce 1859 loď Fox, patřící Lady Franklinové, na Ostrově krále Williama byla nalezena zpráva a různé artefakty. Doplňující informace poskytla až v letech 1981–1986 expedice antropologa Owena Beattieho – pitvy objevených členů nešťastných posádek Erebu a Terroru, stejně jako expertíza konzervovaných zásob, přinesly neveselý obrázek o tragickém konci Franklinovy výpravy. Toto jsou stručná fakta, valnou část z nich se v knize nedočtete. Dan Simmons čerpal z obrovského množství zdrojů (poděkování v závěru uvádí na třech stranách všemožné knihy a články) a na základě dostupných faktů dokázal vykreslit precizní, monumentální fresku lidského utrpení. Jako by tam slavný spisovatel byl s nimi… a čtenáře vzal sebou: mrznout, hladovět, umírat na kurděje, botulismus a strašlivá zranění. Vybájený netvor je na „Terroru“ tím nejméně děsivým prvkem. Simmons při svém vyprávění střídá postavy, formu (nakoukneme např. do deníku doktora Goodsira), čas minulý s přítomným a také dobu – je třeba se v úvodu kapitol dívat na datum. Popisuje technické detaily ohledně lodí, nelehké podmínky existence v těchto zamrzlých rakvích, nahlédneme i k eskymákům, jejich životnímu stylu a mytologii. „Terror“ má své chyby, ale žádná z nich nezvrátí skutečnost, že toto je naprosto výjimečná kniha. Čtenář, ochotný podvolit se pomalejšímu tempu, bude prožívat příběhy s kapitánem Crozierem, poručíkem Irvingem, doktorem Goodsirem, panem Blankym a dalšími muži, s nimiž si osud tak krutě pohrál. Smekám pokorně čepici a žmoulám ji s hlubokou poklonou před Simmonsovým mistrovským kouskem. Tuto knihu z paměti jen tak něco nevymaže, Franklinova expedice mi zaťala drápky hluboko do duše. 100%, jdu z TOP10 vykopnout jednoho ze „Zaklínačů“;-).

morlum  | ***** 12.01.2011 22:01

Jedním slovem geniální.

idle  | ***1/2 08.02.2011 14:26

Po řadě nadšených komentářů, které jsem se nejen tady na Legii dočetla, mi nezbylo než Terror zařadit do svého čtecího seznamu – koneckonců příběhů polárních výprav jsem v dětství pár spolykala a bavily mě. Dala jsem si taky záležet, aby na něj připadla řada v zimě a já si tak mohla vychutnat mrazivou atmosféru v odpovídajících podmínkách. Bohužel to tak úplně nestačilo.

Hned na začátku se ocitneme ve středu děje: dvě lodě jsou už rok zamrzlé v arktickém ledu, jejich posádky marně vyhlížejí lámání ledů a čas od času někoho z nich sežere obrovské, záhadné monstrum. To je v kostce celý děj prvních pár set stránek. Mezitím se ještě seznámíme s historií výpravy i jejími účastníky, ale jinak žádný velký vývoj neprobíhá. Vždycky, když se začne dít něco zajímavého, autor ukončí kapitolu a rozhodne se nám mezitím představit nějakého dalšího člena posádky, pochopitelně raději od začátku. (Proti seznámení s více postavami příběhu nic nenamítám, to rozhodně ne, ale mám dojem, že se to dá provést i méně frustrujícím způsobem.)

Zhruba tak v polovině knihy dostoupí zoufalství (výpravy i čtenáře) tak daleko, že už se prostě musí začít něco dít – a ono začne. A příběh si mě konečně začíná získávat podobně, jako kdysi jiné polární výpravy. Závěrečných několik kapitol je pak jako úplně jiná kniha a vychutnala jsem si je asi nejvíc.

S takhle nevyrovnanými dojmy se mi těžko tvoří nějaké celkové hodnocení. V zásadě asi můžu říct, že přečtení nelituju, ovšem výsledek zůstal daleko za původním očekáváním.

Dilvermoon  | ***** 03.03.2011 17:53

Nechci omílat stokrát řečené a chválit stokrát právem chválené a vyzdvihované. Jasných 100 procent, ano. Pojmu to trochu jinak. Před četbou jsem se pokusil najít dostupné info o průběhu Franklinovy výpravy. Ví se toho vážně málo, takže drtivá část románu je fikce postavená na známých faktech. A to fikce zpracovaná tak, že když jsem se po přečtení někomu zmiňoval o expedici, neustále jsem se musel kontrolovat, abych nevykládal to, co si domyslel Simmons. Celá ta historie budí otázky. Jak je vůbec možné, že nikdo nepřežil? 134 zkušených zdatných námořníků, lodě se nepotopily, nýbrž došlo k jejich opuštění. Jak to, že nikdo nedošel nikam, kde by našel pomoc, i třeba s podporou kanibalismu? Autor se s tím pouze částečně vypořádal účastí netvora, který na mě působí trochu nadbytečně. Jednalo se o otravu jídlem ze špatně zaletovaných konzerv? To asi zůstane záhadou ještě dlouho, ne-li navždy. Stejně jako místo, kde se obě lodě naposledy zastavily.

juno  | ***** 04.11.2011 23:05

Jsem strašně rád, že existuje Legie, protože díky této stránce, jsem mohl poznat tohoto autora a přečíst si jednu z nejlepších knih co jsem kdy četl. Žádný spoiler zde házet nechci a doporučuji si tuto knihu přečíst. Je to už týden, co jsem ji přečetl a pořád jsem plný emocí.

Tehuapac  | *** 14.04.2012 11:25

Keď som pred časom hľadal niečo na čítanie, pozrel som si hodnotenie kníh na týchto stránkach a zaujalo ma vysoké hodnotenie knihy Terror. Musím však napísať, že som pri čítaní zažil pomerne veľké sklamanie. Námet je zaujímavý a posledná zhruba tretina knihy je veľmi dobrá. Ale kým som sa plelúskal prvou polovicou, asi zo päť krát som mal chuť knihu zavrieť a už sa k nej nevrátiť. Kniha by mala čitateľa chytiť a už viac nepustiť, bohužial u tejto knihy to u mňa nefungovalo. Je to škoda, pretože najmä ku koncu je kniha excelentná. Problém bol možno aj v tom, že som už pred tým čítal o osude Franklinovej expedície a preto mi bolo viac menej jasné, ako osud mužov z epedície skončí.

jethro.tull  | ***** 21.11.2012 07:44

Na tuto knihu je tady tolik oslavných ód, že snad ani nemá smysl něco přidávat. Přesto mi to nedá, protože mě, tak jako podle všeho mnohé čtenáře, tato kniha velice zasáhla. Už dlouho jsem nečetl tak dobrou knihu. A to se mi do těch 600 stran moc nechtělo. Autorovi se zdařile podařilo vyjít z toho, co je známo o výpravě Johna Franklina. A protože se toho moc neví, měl Simmons mnoho možností fabulovat. A využil toho dokonale. Nejedná se podle mě o horor v pravém slova smyslu, ale o velice napínavý příběh s fantastickými prvky, který se v závěru krásně propojí s inuitskou mytologií. Málokdy dávám plný počet bodů, protože se vždycky něco najde – i tady by šťoural asi něco našel -, ale tato kniha si to podle mě zaslouží.

jirka_jirik  | *** 18.12.2012 20:35

Z tohoto díla od Simmonse mám rozporuplné pocity. Na jednu stranu dokázal v knize udržet dost dlouho mou pozornost napínavým dějem, na druhou stranu mě někdy až nudil popisováním osudů lidí před odjezdem na cestu. Kdyby se o každém člověku nerozepisoval tak dlouho, neztratila by kniha na tempu. Tohle ji podle mého dost ubralo na napětí. Hyperion byl podle mého soudu o dost lepším dílem a tuto knihu už asi nikdy do rukou nevezmu.

vpadysak  | ***** 30.11.2013 18:13

Často sa mi stáva, a myslím, že nielen mne, že keď čítam v komentároch samé superlatívy na knihu som ostražitý a nenechám sa hneď strhnúť a pridať sa do víru nadšenia. Práve preto som k tejto knihe pristupoval opatrne a s odstupom. Ale hneď som zistil, že superlatívy a chvály sú úplne na mieste.

Hneď od začiatku ma čítanie posunulo o mnoho rokov naspäť, do obdobia, keď neexistovali atómove ľadoborce a plávalo sa pomocou vetra, prípadne pary. Neexistovali ani navigačné systémy a sieť družíc okolo zemegule, pomocou ktorej sa môže ktokoľvek spojiť s kýmkoľvek v priebehu sekúnd.

A práve v takomto prostredí sa odohráva celý dej. Posádky obidvoch lodí sú vo svete, kde si musia vystačiť len s tým čo si priviezli so sebou či už v srdciach alebo v lodiach. Pod tlakom okolností, s postupným uvedomovaním si beznádejnej situácie sa jeden o druhom dozvedia čo sú zač a dozvedia sa to hlavne o sebe. Ako keby námorníci nemali dosť celodennej driny, tmy a zimy, hladu a chorôb, straší ich ešte k tomu tajomná VEC z ľadu. Čerešňou na torte je podľa mňa dobre zvládnutý záver.

Ak hľadám čo by som mohol vytknúť knihe, tak snáď len to, že mi troška vadilo označenie HOROR, ale to sa dá prepáčiť, pretože akési prvky hororu tam nájdete.

Kniha je perfektnou výpravou do minulosti a čias objavovania ďalekého severu, určite všetkým doporučujem.

Methat  | ***** 06.09.2014 15:47

Jedna z najlepších kníh, ktorú som kedy čítal. Survival horor ako sviňa a Simmonsov masterpiece. Čo viac písať? Prečítajte si to. K tomu je to podľa skutočnej expedície, ktorá sa stala, pán Simmons tam pridal len nejaké prvky naviac. Ani raz som sa za tých viac než 600 strán nenudil a naozaj mi bolo ľúto, že príbeh už skončil. Veľmi sa mi páčilo, že autor nenechal dejové linky nevysvetlené ale dorozprával ich a tým vo mne ešte väčšmi potvrdil, že je to PÁN spisovateľ.

Clarice  | ***** 03.08.2016 15:36

Naprostá bomba. V audiopodobě před spaním ještě lepší :).

Strider  | ***** 29.12.2016 09:54

„Život je osamelý, úbohý, škaredý, krutý a krátky.“ Tento Crozierov citát z Knihy Leviathanovej presne vystihuje ducha tohto románu. Posádky nešťastných lodí Terror a Erebus sú ťažko skúšané nielen zovretím ľadového pekla v ktorom uviazli, ale aj bezohľadným netvorom akoby z iného sveta. Dokonale zachytená dobová atmosféra ako aj zúfalá snaha o prežitie na mieste, kde všetky nádeje zlyhávajú. Jedinú výhradu mám len k záveru, kedy kniha náhle uhne dosť iným smerom. I tak je to ale pohlcujúci a mrazivý zážitok. 9/10

Benetka  | ***** 09.03.2019 18:16

Úžasný příběh.A nejlepší na tom je to,že se to takto mohlo skutečně odehrát.Jak to doopravdy bylo s Franklinovou expedicí se už zřejmě nikdo nikdy nedozví.Takže tato kniha je takovou fantazií o tom jak to mohlo být.Druhým fantastickým prvkem je „věc z ledu“,jinak také snad démon lidí obývajících mrazivé končiny amerického severu.I když…jeden vlasně nikdy neví.Jsou věci mezi nebem a zemí… :) Tak jako u nás máme vodníky a rusalky které možná skutečně viděl jenom ten který o nich už nikdy nikomu neřekne,pak ale stejně tak nikdo nikdy nemůže říct,že neexistují… ;) Tuto knížku jsem četl v čase kdy byla venku docela kosa.Ale proti tomu jaká byla klendra tam někde za polárním kruhem…No wtf?! Běžně někde kolem –50°C.Ti lidi co se tam tenkrát rozhodli vydat,a podotýkám,že dobrovolně,to musela být vskutku banda šílenců! Toš tak. :)

Tony-Z  | **** 02.03.2024 20:06

Téměř až do konce jsem knihu hltal, jenže pak přešla do své spirituální části a já byl nešťastný a jenom se prokousával dál. Prostě halucinace, duchové atp. to není pro mě. Teda vlastně je, ale musí to tak být od začátku, ne se do toho zabořit na samém konci. I když i tady uznávám, že třeba eskymácká mytologie byla zajimavá. A jak to tedy na konci ohodnotit? Chtěl jsem být ke knize zcela férový, nechtěl jsem tolik zábavy a napětí nechat zapadnout pro konec, který neseděl subjektivně mě. A spočítal jsem si vážený průměr: prvních 750 stran (s mým nastavením velikosti textu na mé čtečce) jsem hodnotil 9/10, posledních 110 stran 30%. Výsledek 80%. Jediné, co mi „vadilo“ prakticky skrz celou knihou, že bych potřeboval mít vedle druhou knihu, která by mi říkala, co vychází ze skutečnosti (včetně eskymácké mytologie) a co už je autorova fikce.