Martin Šust

Trochu divné kusy 3

série: Trochu divné kusy

Kategorie: fantasy - sci-fi - antologie

vydání: Laser-books (web) 2007; Laser-books (web) 2007

Gaarq  | ***** 23.05.2008 13:19

snad až na dvě povídky, které jsem nepochopil ;) samé perly. martin šust opět předvedl, že se z něho stal pan editor. cit pro vyváženost podivnosti a žánrovosti (bez negativních konotací plytké akční zábavy), ten především, a spousta pilného hledání, mu umožnil mi zprostředkovat ty necelé dva týdny skvělého počtení (čtu s bídou 40 minut denně). takže nashle někdy u TDK4.

Lucc  | ****1/2 26.01.2021 17:00

TDK 2 jsem nečetl, ale oproti TDK 1 je tohle sešup dolů. Jednička mne nadchla, po Miévillových knihách jsem chtěl víc new weirdu a dostal jsem ho. Některé povídky si doteď pamatuji, což se bohužel o trojce říct nedá. Když procházím obsah, nevybavuju si ani jednu, pusto a prázdno. A to je trochu málo na pět hvězdiček. Možná po druhém přečtení…na které došlo na přelomu let 2020/21. Musím své hodnocení poopravit, zvednout. To se mi často nestává. Martin Šust vybral skutečně kvalitní povídky. Překvapilo mne, že z dnešního pohledu jsou povídky spíše méně než „trochu“ divné. Holt hranice čtenářsky přijatelného se ve fantastické literatuře za 13 let posunuly a nemalou zásluhu na tom má i Martin.
Antologie nemá podle mne žádný tématicky-jednotící prvek, snad jen vstřícnost k jiným než heterosexuálním partnerským vztahům. Ale bigoti se nemusí bát, dá se to přežít bez úhony. Nepřišlo mi to násilné, snad jen u povídky Amante dorée, kde jsem se o tom vyjádřil v komentáři. Inu, je to trend a asi jen tak neskončí, protože máloco dnes už dokáže šokovat, proto k podobným tématům autoři přistupují často jako k prvku, který má přitáhnout pozornost, chtějí vzbudit emoce. Je to poněkud laciné, obzvláště pokud to nestojí na kvalitním literárním podkladu, ale funguje to.
Co se kvality týče, hodnotím výše první polovinu, kde bylo hned několik špičkových povídek, spolu s pro mne jedinou stoprocentní záležitostí, Gregoryho Damaškem. Podprůměrných povídek je ale málo a vyloženě slabé mi přišly jen dvě. Čili dávám půl hvězdy nahoru a děkuji za kvalitní počtení. Jen toho new weirdu mi tam přišlo strašně málo a když už byl, tak mi zrovna nesedl.