Kategorie: fantasy - New Weird

originální název: Vellum
originál vyšel: 08/2005

vydání: Laser-books (web) 2008

odkazy: 6x [recenze]

Gaarq  | *** 04.07.2008 08:03

u SF se nestává často, ale u pergamentu forma ubíjí obsah. obsah zatraceně zajímavý, myšlenkově hluboký, ale rozcupovaný doslova na cancoury každý pes jiná ves. odstavce, od kterých se nelze odtrhnout střídají nudné a nicneříkající pasáže. často nefunkční lyričnost i zbytečné „akční“ scény. v dnešní době nelze takový způsob psaní považovat za experiment, to už si odbyla literatura před 60 lety, čekal bych funkční nesourodost (a ta se i místy vyskytuje), ale v celku jde o porouchaný kaleidoskop. uvidíme, co přinese atrament. mírné zklamání.

KainIX  | ***1/2 29.06.2009 22:00

Naprosto souhlasím s Gaargem – forma zde naprosto ubíjí obsah.A kromě toho, autor toho moc nevysvětluje. Děj skáče z místa na místo nejen gaograficky, ale i časově, o postavách ani nemluvě. Duncanův nápad se zdá být dobrý, ale dokážu si jej představit převyprávěný mnohem záživněji a srozumitelněji, aniž by mu to ubralo na tajemnosti. Mé pocity z této knihy byly střídavě navnadění a mírné znechucení. Bohužel to skončilo právě tím znechucením a proto se do pokračování nebudu pouštět.

Jajoch  | ***** 24.07.2009 22:19

Já si dovolím s předchozími komentáři nesouhlasit. Neříkám, že se to čte lehce, ale je to něco, co je natolik propracované a neobvykle udělané, že si to zaslouží plný počet jenom proto, že to posouvá hranice fantasy zase někam jinam – mimo jiné ji to přibližuje „vážné“ literatuře a dává tak na vědomí, že fantasy není jenom povrchní, zábavná četba, ale literatura, se kterou je nutno počítat…;)

SiriusChico  | *** 19.09.2009 18:11

Mám rád divné knížky (nehledejte v tom žádné narážky na sexualitu – opravdu mám rád jenom divné knížky). Pergament je vyjímka, ne že by nebyl divný, ale nemám ho rád. Jak zde již psali jiní – forma naprosto brutálním způsobem ubíjí obsah. Což je hodně velká škoda, protože příběh má ještě větší potenciál než kříženec Harryho Pottera a Supermana (tohle křížení by určitě zajímalo i Duncana, jelikož se homosexuálním scénám se nevyhýbá – naopak až by čtenář řekl, že se v nich vyžívá). Holt není co naplat Duncan zvolil tenhle styl, tak nám nezbývá nic jiného než knížku dočíst anebo zahodit. Osobně si myslím, že většina čtenářů zvolí po pár stránkách tu druhou variantu. Každopádně já jsem byl na tento styl psaní připravený, tak u mě žádný intelektuální šok nehrozil. Dokonce mě i knížka zaujala a prvních 200 stránek jsem přímo zhltl. Pak jsem byl, ale autorovým stylem tak přesycen, že jsem to stěží dočetl. Knížce by hodně pomohlo, kdyby autor tu svoji new weirdovskou poezii v próze proložil jednoduchými pasáži, u kterých by si člověk odpočinul. Ale takhle fakt nevím jestli autor vůbec dokáže psát jinak. Takže pro lidi co mají rádi divné knihy – tři hvězdičky a pro všechny ostatní jednoslovné doporučení: honem-rychle-to-spal-a-umyj-si-ruce.

petaSk  | * 23.05.2010 12:44

Tak tohle ne. Miluji knihy, které se vydávají novou cestou, ale v této mi chybělo téměř všechno, proč vůbec čtu. Možná jsem hloupá, ale do poslední stránky jsem nevěděla, o čem příběh vůbec je a i slovo tušila je moc. Hlavní postavy jsem neměla šanci poznat, protože se neustále transformovaly do někoho jiného, a to jak v čase, tak i v místě, což není na škodu, kdybych aspoň dokázala vyčíst jejich motivaci. Celé mi to připadalo jako psaný David Lynch, zmatené, moc snové, absolutně bez řádu. Jediné, co obdivuji je jazyk, kterým jsou odstavce psané, a to, že autor dokáže přepnout mezi různými styly, z nichž většina svědčí o znalosti a umu poskládat slova do krásných vět. Doslova jsem se musela kopat dočíst tuto knížku, a poslední stránku jsem vyhlížela stejně netrpělivě a znuděně, jako když jsem louskala vysokoškolská skripta ke zkouškám.