Síň slávy evropské SF

Nejlepší evropské SF povídky podle SWFA

Kategorie: sci-fi - antologie

originální název: SFWA European Hall of Fame

vydání: Baronet (web) 2008

Madam Brbla  | ***1/2 03.12.2008 10:33

Recenze se o této antologii zmiňovaly v superlativech, snad proto bylo mé očekávání příliš velké, zklamaná však nejsem. Kniha obsahuje několik povídek průměrných, spoustu dobrých až výborných, a námět k zamyšlení poskytuje snad úplně každá. Úvodní „Odloučení“ je solidní space opera, „Bříza, lištička bílá“ nabízí typicky ruskou, melancholickou sci-fi. „Sepultura“ svým pojetím věznice budoucnosti připomíná new weird – vynikající, neobvyklá povídka, na které mě rušily jen vložené „voodoo“ prvky. Neffova časovka „Čtvrtý den až navěky“ je přes své akční pojetí snad nejslabším článkem knihy – už jen to jméno hlavního hrdiny „Schwarzenegger“ mě osobně dost rozčilovalo. Finské „Panenky“ představují drsnou realitu o dětech v blízké budoucnosti – skvělá povídka, neobsahuje však žádné sci-fi prvky. Polská povídka s blbým názvem „Vrátíš se Sneogg, věděláá…“ je přes matoucí začátek výbornou, temnou vizí postapokalyptické budoucnosti v totalitní společnosti. Další časovka „Den, kdy jsme zažili přeměnu“ velmi připomíná „Strážce času“ od Poula Andersona. Nad poetickou, až surrealistickou povídkou „Athos Emfovos v chrámu zvuku“ se mi bohužel nechtělo moc přemýšlet. „Některá dobrodružství pozemšťanů v Outrerri“ je ujetá, zábavná hříčka. Lukjaněnko se svou povídkou „Proti osudu“ snad ani nemohl zklamat, stejně jako Eschbach s výbornou, dojemnou sci-fi „Zázraky vesmíru“. „Noc na okraji impéria“ ve mně asi moc velké stopy nezanechala, protože si zpětně nedokážu vybavit, o čem to vlastně bylo (jen vidím, že jsem tomu po přečtení dala malinko nadprůměrných 60%). „Transfúze“ je další ze surrealistických povídek, co vyvolává převážně obrazy a emoce, mě osobně však výrazněji neoslovila. „Oněmělá hudba“ nabízí první polovinu akčněji laděnou, zatímco druhá půlka je podivná, melancholická – i přes ten nesourodý dojem se mi líbila. „Mezi řádky“ se vyznačuje skvělou, fascinující ideou. Ústředním motivem poslední povídky „Modré nebe bez mraků“ je láska a časové paradoxy. Antologie zkrátka určitě stojí za přečtení, evropská SF za svou zámořskou konkurencí rozhodně nijak nezaostává. 74%

quinnet  | **** 08.12.2021 13:08

Morrowovci pripravili rozhodne zaujímavú zbierku, ktorá ukazuje žánrovú a štylizačne rôznorodú zmes poviedok zo starého kontinentu. Nad niektorými poviedkami som síce krútil hlavou, prečo vybrali akurát tieto (Neff, Arseňjeva, Barreiros) ale väčšina kusov ma takým či onakým spôsobom zaujala. Je dobré, že poviedky mali špecifický ráz, odrážajúci kultúrne osobitosti jednotlivých častí Európy. Za mňa najlespšie poviedky boli od Ribbecka, Evangelisti, Huberatha, Dunyacha a Cotrina.