Autoři: David Carroll Eddings

počet dílů v sérii: 4

Série patří do světa: Sparhawk & pandionští rytíři

vyhledávací pomocník:
český název: Google, NKC, Wikipedie CZ

Caderly  | *** 21.04.2009 15:55

Po výborném prvním dílu jsou zbývající části trilogie Tamuli velkým zklamáním. Už ve druhém díle jsou totiž odhalena téměř všechna tajemství, a tak se ukáže, že pokud jde o zápletku, Eddings vykradl své předchozí knihy, zejména pentalogii Malloreon. Ještě horší však je, že ze série se v průběhu zbylých dvou dílů vytratilo veškeré napětí, stejně jako obavy o osud oblíbených hrdinů. Čeho se bát, jesliže na jejich straně je mocná a nesmírně chytrá bohyně a téměř všemocný artefakt, zatímco hlavní protivníci jsou navzdory své moci povětšinou idioti (nezranitelnost hrdinů nejlépe demonstruje fakt, že když nakonec dojde k úmrtí jedné z hrdinek, během následující kapitoly je oživena). Vše pak korunuje až příliš „přesládlý“ závěrečný happyend. Trilogie Tamuli je tak pro mne tou sérií, která započala rychlý úpadek Eddingse, do té doby jednoho z nejlepších spisovatelů fantasy. Smutnou pravdou přitom je, že jeho novější práce (Althalus, tetralogie Dreamers) v tomto trendu pokračují a jsou ještě o dost horší než poslední dva díly Tamuli.

Ruffy  | *** 11.10.2012 11:13

Už je tomu pár let, co jsem tuto sérii četl a stále si pamatuji, jaké z ní mám pocity. Sparhawk a jeho banda se vydávají do Tamuli, aby tam zažili řadu nových dobrodružství – to je v podstatě základní premisa příběhu. Tamuli je víceméně jenom nadstavovaná kaše a nechutná proto tak dobře, jak předchozí Elenium. Sérii bych proto doporučil jen skladním fandům. Mé osobní pocity jsou smíšené. Na jednu stranu je to pořád fajn pohodové čtení, na druhou stranu je to úplně to samé co Elenium, akorát o stupínek horší. V pozdějších dílech ani moc nehrozí nějaké napětí, protože Sparhawk s Bhelliomem a řadami přívrženců a spojenců je zcela neporazitelný. Záporáci sice kují pikle, ovšem proti silám dobra, které mají značnou převahu, jsou úplně bezmocní. Sparhawk si tedy se vším poradí hravě, ani se u toho nezapotí. Což je další mínus pro tuto knihu. Většinou to přece v pohádkách bývá naopak – hrdinové musí čelit značné přesile. No tady to nehrozí. Taky je zde všechno až moc černobílé. Dobří jsou prostě pořád dobří a konají jenom dobro a ti zlí jsou všichni samí darebáci a lumpové. Podtrhnuto a sečteno: slabší odvar Tamuli. Horší příběh, méně napínavý. Sparhawk je neporazitelný a nepřátelé mu nesahají ani po kotníky. Jen pro skladní fandy Eddingse a rytíře Sparhawka.

sfinx  | ***** 07.02.2013 08:51

Velmi zdařilé pokračování první trilogie. Jen tu a tam autor zaplňuje příběh vatou vysvětlování z Elenia, nepočítám sem propojení obou sérií, které rozhodně za vatu nepovažuji a připadá mi, že to musel mít načrtnuté už při psaní Elénia. Někdo to může brát jako natahování, ale podle mne je příběh natolik originální, že jde spíš o velmi zdařilé skloubení událostí tohoto a předchozího dobrodružství. Na obou trilogiích se mi líbí ta přímost, popisy jsou stručné a jasné: ráno zkrátka vyšlo slunce a zatímco někteří jiní autoři se vyžívají v popisu každé blbosti a v tom, zda mělo nazlátlou nebo narudlou barvu, tady mezitím rytíři ujedou 10 leguí :-)
Velmi mne ale zklamal samotný závěr. Autor na jednu stranu ještě přidává nějaký epilog, na druhou stranu z krásné atmosféry vítězství a hrdinských činů hlavních hrdinů háže zbytečně na čtenáře akorát depku tím, jak se na několika stranách rozkecává o velkém konci, odchodech a loučení – zbytečné, smutné a nelogické – to ale už dám do diskuse, kvůli spoilerům.