RSS / diskuze diskuze

Diskuze

Přispívat do diskuze mohou jen registrovaní uživatelé


12345678910poslední (291)11636 příspěvků celkem

 [12102] Strýček Biolit 06.02.2024 18:47  

@ippokorny[12101]: Pár básní už tu je. Občas bývají zařazeny do povídkových sbírek, takže jsou někdy přidány automaticky (z názvu nevíš, jestli je to povídka, nebo báseň); u některých knih ale asi budou ty básně chybět.

 [12101] ippokorny (editor) 06.02.2024 17:02  

Byl jsem dotázán, zda básně a divadelní hry patří do legie. Podle mých informací legie nebyla primárně určena pro divadelní hry a básně. Na legii je tág divadelní hra a poezie. Dopsal jsem do definice tágu, že Motiv fantasy a sci-fi musí být jasný a převažující.

 [12100] FerryH 05.02.2024 06:48  

…taky proc menit neco co FUNGUJE, ze? :O(

 [12099] Strýček Biolit 04.02.2024 20:53  

@jirka[12098]: Tak proč ty vlastní náklady čteš, když ti nejsou po chuti a rozbouří ti šťávy? :D

Ad ten zbytek – to je pořád stejné. A vzhledem k tomu, v jaké době Čapek žil… Vem si tehdejší projevy německého kancléře ohledně Sudet…no a pak to porovnej s tím, co říká dnešní gosudar. To máš skoro jak přes kopírák. Takové to klasické: „Dej mi opsat úkol!“ – „Fajn, ale trochu to změň, ať učitelka nic nepozná.“

 [12098] jirka (editor) 04.02.2024 16:59  
Geniální Čapek

Občas si po přečtení pár nákl.vl. musím spravit chuť někým, kdo opravdu umí psát; teď jsem otevřel Bajky a podpovídky od Čapka a našel jsem tam věci, které jsou opět aktuální:

Důkaz, že opravdu nechceme válku: bojujeme bez vypovězení války.

My válku nechceme. Proti slabším stačí trestná výprava.

Na důkaz naší mírumilovnosti projevujeme ochotu k tomu, aby se nám nepřítel vzdal na milost a nemilost.

Žalujeme civilisovanému světu, že náš barbarský nepřítel, místo aby přijal naše podmínky, nechává dál od našich letců pobíjet své ženy a děti.

Nepřipomíná vám to něco?

 [12097] quinnet (editor) 03.02.2024 13:23  

@ce[12096]: Podľa Slučky urobili aj seriál Tales from the loop

 [12096] ce (editor) 03.02.2024 10:48  

@quinnet[12094]: Jde vlastne o alba s jedno az dvojstrankovymi obrazky a k obrazku je stranka textu. U Smycky a Things from the flood jde vlastne o takove kratke jednostrankove pribehy spojene vypravecem a mistem, u Electric state a Labyrinth jde o spojity pribeh. Take myslim, ze by sem patrily.

 [12094] quinnet (editor) 02.02.2024 22:32  
Simon Stålenhag

Pozrite na knihy tohto autora, mne sa vidi, ze to su SF, ktore by tu mali byt. https://www.martinus.sk/authors/simon-stalenhag-2

 [12093] Strýček Biolit 02.02.2024 21:29  

@makakuk[12092]: Díky.

@idle[12091]: Jo tááák…jsem si to vykládal tak, že se Ruchovci i Lumírovci shodli a používaj to všichni. :D

 [12092] makakuk (editor) 02.02.2024 14:25  

@Strýček Biolit[12088]: máš to mít

 [12091] idle (editor) 02.02.2024 14:07  

@Strýček Biolit[12090]: Hele, takhle přesný přehled zase nemám. :) Možná je to jen můj dojem a moje bublina, ale v mém okolí jsou lidi na nové technologie zvědaví a zkouší si je.

 [12090] Strýček Biolit 02.02.2024 13:42  

@idle[12089]: Ve kterých? Povídej, přeháněj (klidně do pošty), ať jsem informován.

 [12089] idle (editor) 02.02.2024 13:16  

@Strýček Biolit[12087]: Hm, ale konverzovat s AI a nechat si od ní dávat tipy (neříkám konkrétní formulace, ale inspiraci, brainstorming) je už teďka minimálně v některých kruzích úplně normální. To by tam ten disclaimer musel mít každý.

 [12088] Strýček Biolit 02.02.2024 13:10  

https://mata.cz/katalog/edice/vrazdici-rajcata/45/350/noc-zen-jack-ketchum.php?PHPSESSID=cic88h23g9uhccpcj5imt4r849

A už to, sakra, přidejte…ještě to teda nemám dočtené, ale potřebu být kritický cítím už teď…

 [12087] Strýček Biolit 02.02.2024 13:07  

@ce[12085]: Při dostatečném výkonu (a nerespektování práv autorských – něčím to nakrmit musíš) je to vysoce pravděpodobné.

@idle[12084]: Bych si dovolil mírně rozporovat – mlácení do bubínku, drnkání na nějakou lyru/harfičku a fučení do rákosové flétničky asi úplně neobstojí ve srovnání se stohlavým symfonickým orchestrem – tam už tomu nějaký řád (noty) dát asi musíš. Říkám – vytvoř to jak chceš, avšak přiznej, co všechno za tebe udělala AI. Navíc k tomu můžeš přidat veselou historku, jak jsi na AI neustále řvala (psala velkými písmeny) „APPASSIONATO!“ a ta blbá AI to furt nechtěla udělat dostatečně appassionato… :D

Míru invence bohužel nějak exaktně nezměříš – a to ani úspěchem u publika. V dnešní době sociálních sítí si stačí vybudovat základnu fanoušků (dost pomáhá, když jsi mladá hezká holka s hlubokým výstřihem) a pochvalu máš v podstatě za cokoli.

Ale co já vím? Třeba to bude nový trend, že si autor přizve do party AI. Jsem si jistý, že to někdo minimálně zkusí – už jen pro to, aby dokázal, jak moc (ne)fungovat to může. Vždy je ovšem důležité napsat (a to už bude kámen úrazu), co všechno za tebe ta AI udělala.

 [12086] idle (editor) 02.02.2024 12:46  

@ce[12085]: Jo, nějakou personalizaci si dokážu docela dobře představit.

 [12085] ce (editor) 02.02.2024 11:15  

Misto spisovani knih pro obecneho ctenare spise by mela budoucnost patrit osobnim spisovatelum. Kazdy si misto kupovani hotovych knih bude moci koupit osobniho spisovatele, ktery bude pro neho psat knihy tak, aby se mu libily, na temata o ktere bude mit zajem.
A totez by mohlo byt se skladateli, zpevaky, novinari, …
A vubec na co knihy – lepsi rovnout delat filmy a serialy! Osobni tvurce filmu pro kazdeho!

 [12084] idle (editor) 02.02.2024 08:46  

@Strýček Biolit[12083]: K skládání hudby rozhodně není potřeba znát noty, hudba je starší než jakékoliv způsoby jejího zápisu. Dokonce možná není ani úplně nutné umět hrát na nějaký nástroj, i když to už je dost diskutabilní – přece jenom je potřeba určitý kritický poslech, který se bez toho natrénuje jen těžko.

Já bych autorství posuzovala podle míry invence. Když si za sebe poskládáš několik náhodně vygenerovaných úseků, tak celkem nemáš šanci přijít s netriviálním řešením. To nikoho zajímat nebude. Ale pokud se ti podaří (podrobnějším zadáním, jinak to nepůjde) vytvořit skladbu, která vynikne nad ostatní, čili co si nějaké významné množství lidí poslechne raději než aby si nechali vygenerovat vlastní nebo od někoho jiného, tak to už podle mě dílo je. Taky to bude chtít nějaké schopnosti, i když jiné než dřív.

 [12083] Strýček Biolit 01.02.2024 22:29  

@FerryH[12080]: Ti už pro případ převzetí umělecké scény AI výtvory chystají plán B: daň za život.

@idle[12081]: Jo, uznávám, že ten slovník nebyl zrovna dobrý praktický příklad (byť na principu trvám). Ber to jinak – pokud o hudbě nic nevím, ale s pomocí AI napíšu symfonii (prostě mi bude přehrávat několikavteřinové úseky a pak dá nabídku na další a já vždy z 5–10 možností vyberu), možná se pod to budu moci podepsat jako (spolu)autor, ovšem další Smetana ze mě nebude. Co víc, nebudu muset ani znát noty. A pokud by se na klávesnici válela kočka, možná by nevědomky vybrala lépe…

 [12082] idle (editor) 01.02.2024 21:25  

@FerryH[12080]: Jo, s autorskými právy to bude ještě pořádná taškařice, to je jasné.

 [12081] idle (editor) 01.02.2024 21:24  

@Strýček Biolit[12079]: Hele, mezi papírovým slovníkem a LLM máš ještě mezivrstvu slovníků elektronických, kam se toho vejde mnohem víc (i násobně) a ještě se tam dá rychleji vyhledávat. Pak je tady korpus, ze kterého si můžeš vytáhnout statistiky nejčastějších obratů používajících dané slovo. Tohle všechno mám taky uvádět, když to při psaní použiju?

 [12080] FerryH 01.02.2024 21:10  

@Strýček Biolit[12079]: @idle[12078]: … a jeste zajimavejsi budou reakce spravcu autorskych tantiem :O) – Dilia, OSA a podobne…
budou rvat at se jim plati poplatky, jelikoz je to stejne jen mix ze zdroje kterej ONI spravuji za autory? a teda se jim ma platit vypalne z kazdeho AI dila? a kolik si pak z toho poplatku nechaji ve svych pokladnicich?? :O))

 [12079] Strýček Biolit 01.02.2024 14:41  

@idle[12078]: Chápu, kam tím míříš, jenže to – imho – tak jako lavíruje. Pokud tady naznačuješ, že autor použije AI jako takový „slovník synonym“ – dejme tomu, bude to hodně na steroidech, hodně hraniční, do jisté míry nefér vůči ostatním, kteří – třeba – budou mít slovník jen papírový, kam (logicky) nikdy nevměstnáš vše (a stejně by bylo dobré – pro klid v duši – napsat, že autor využil AI jako slovník). Pokud ti AI začne nabízet celá slovní spojení nebo dokonce věty, už je to práce AI, výběr nevýběr (byť založená na tvé předešlé verzi) a ty bys to měla nějak přiznat.

Antologie bych sem nepletl. Tam je vždy zcela jasně odlišeno, kdo co napsal. Že je editor (třeba tady na Legii) uveden jako autor je, dle mého, spíše obchodní/praktická záležitost. Navíc – velmi často – máš na obálce uvedena jména autorů (jako takové lákadlo).

Pokud k čitelnosti potřebuješ zásah člověka, tak – viz výše, respektive níže. Pokud ne, stejně si jednoho necháš a přiřkneš to jemu. Právě kvůli právům. Nebo vytvoříš nějaký pseudonym. Ideálně i s instáčem a onlyfans (zrovna včera na mě zase vyběhlo, jak někdo posílá velké prachy – a nabídky k sňatku – „modelce“, která je ovšem vytvořena AI).

 [12078] idle (editor) 01.02.2024 13:47  

@Strýček Biolit[12077]: Hm, tak to se asi neshodneme.

Protože já si myslím, že i správný výběr je autorský vklad (ne nutně vždycky, záleží na okolnostech). Protože i volba slovosledu může mít vliv na vyznění a je to autorův rukopis. Protože tak jako tak všichni používáme v naprosté většině jen existující slova, která jen přeskládáme, a přesto tím vznikají nová díla. Protože i editor antologie je považovaný za autora (té antologie), přestože sám ty povídky nenapsal. Protože i databáze (nebo obecně nějaký výběr a uspořádání prvků) se dá autorsky chránit.

A co se nakladatelů týče: to je právě to, co jsem nadhazovala v prvním příspěvku. Pokud bude k vytvoření čitelného/pro­dejného díla potřeba zásah člověka, pak to bude jeho dílo. (Protože produkce mašinek se nedá autorsky chránit.) Pokud nebude lidský vklad potřeba, nebo jen minimální, tak autory platit nebudou a budou chrlit stovky, tisíce, milióny textů denně, a těmi se Legie dozajista zabývat nebude, protože na to nebude mít kapacity.

 [12077] Strýček Biolit 01.02.2024 13:35  

@idle[12076]: Nenapsal.

Celé je to o osobnosti autora/„autora“. Buď si bude držet nějaký morální kredit – a natvrdo přizná, co vše je dílem AI (neříkám rozebírat větu po větě, avšak na jedné straně nějak sesumírovat, nebo zkrátka říct, že tam hodil jen jména postav a požadavek na putování fantasy světem; aspoň přibližně napsat, kolik % textu je AI), a pak je asi ok (i morálně): „napsala idle a AI“; nebo třeba „na námět idle napsala AI“. Nu…a nebo ten morální kredit držet nebude a tam je to jedno, páč i kdyby se neuměl pořádně podepsat, bude zarytě tvrdit, že to psal celé on.

Zajímavé budou spíše reakce vydavatelství – proč platit autory, když ti zisky může generovat AI?

 [12076] idle (editor) 01.02.2024 13:10  

@Strýček Biolit[12075]: Ale (spolu)autorství se fakt nedá poměřovat jen podle množství napsaného textu. (Mám s tím taky jistou zkušenost a nezanedbatelné debaty na tohle téma.) A jasně že dneska ty modely lidi při psaní používají. Na dílčí úkoly třeba, na brainstorming, na kontrolu gramatiky. Když se ti nebude líbit nějaká věta, cos napsal do první verze, zeptáš se mašinky „navrhni mi pět způsobů, jak to přeformulovat“ a jeden z nich si vybereš, napsals ji, nebo ne?

 [12075] Strýček Biolit 01.02.2024 12:51  

@idle[12074]: Si myslím, že – minimálně morálně – to právě ano/ne docela je. V Číně (nebo kde, před pár týdny to proběhlo médii) už někdo vyhrál literární soutěž právě za použití AI.

Samozřejmě bys mohla změřit, kolik textu napsal člověk a kolik AI (za předpokladu, že by lidská část autorského dua byla poctivá a označila to) a dle toho přiřknout „spoluautorství v procentech“, jenže…kromě nějakých pokusů (jestli to vůbec půjde) si nedovedu představit někoho, kdo by to dělal dobrovolně. Buď tě psaní baví a pak si to chceš napsat sám. Nebo si chceš při spoluautorství užít nějakou srandu ještě s druhým/třetím/xtým autorem. Asi je tu ještě skupina lidí, která chce vidět své jméno na knize, avšak literárně na to nemá…jenže za takového to bude psát AI téměř celé, řekl bych. A takový člověk to nepřizná. Rozpoznatelné to nebude (školy už ruší různé práce atp.). Jak říkám…lidi, koukněte na Terminátora a vypněte to.

 [12074] idle (editor) 01.02.2024 12:30  

@Strýček Biolit[12073]: Ale ono to není ano nebo ne, ta míra vkladu člověka oproti produkci jazykových modelů (nechci tomu říkat AI, protože inteligence v tom není) se může různit od nuly do sta procent na obou stranách.

Takže debaty budou spíš o tom, kde je ta hranice: odkdy to napsala mašinka a kolik do toho musel vložit člověk, aby se to dalo považovat za jeho dílo. A ty tady samozřejmě budou dlouho.

 [12073] Strýček Biolit 01.02.2024 12:20  

@idle[12072]: Dovolím si nesouhlasit. Máš podobný, jako kdyby sis někoho najala a pak se pod to sama podepsala. Akorát, že tady je ghostwriter AI. Tudíž při nejlepším, chceš-li se dobrat nějaké pravdy – „napsáno AI za použití námětu od idle“. Ovšem o nějakém autorství pak nemůže být řeč. Pokud bych zpracoval historku, co mi vyprávěl pár větama známej…no…asi také nebude autor on, což?

Samostatnou kapitolou bude, až se nějaké nakladatelství rozhodne otevřeně přiznat a vydat knihu od AI (včetně obálky) jako marketingový tah. Zajímavá bude autogramiáda… :D

Ale, sakra, lidi…koukněte se na Terminátora (ideálně dvojku, to je super film), pak se nadechněte a vypněte to…

 [12072] idle (editor) 01.02.2024 09:13  

@Polinius[12071]: To je zajímavá otázka. Dokážu si představit dvě možnosti vývoje:

Buďto bude vyprodukování čitelné knihy potřebovat aspoň trochu lidského vstupu (rozumné zadání, výběr použitelného výsledku), a pak autorem bude ten člověk, který to zpracoval.

Nebo půjde vyrábět čitelné texty jako na běžícím pásu, a v tom případě se nebudou na Legii evidovat vůbec, protože to nepůjde stíhat.

 [12071] Polinius (editor) 01.02.2024 01:50  
Profil pro umělou inteligenci na Legii

Jak to budeme do budoucna řešit u děl, kde má autorství umělá inteligence? Založíme profil Umělá a příjmení Inteligence a tam budeme všechno od AI (chatbotů) házet? Ještě klika, že tady nemají autorské profily i překladatelé, protože už by to byl ožehavý problém.

 [12070] Strýček Biolit 31.01.2024 19:51  

@KeB[12067]: „dobré si vzal svině nechal“ – kolem také tak…

Jinak…pro editory…ta Ketchumova Noc žen tu má být. Regulérně. Je tam sci-fi prvek.

 [12069] idle (editor) 31.01.2024 08:51  

@KeB[12067]: Už mu je pět, jo? To jsou věci. Jsem si kdovíproč myslela, že je mladší než můj, ale zjevně si to blbě pamatuju.

 [12068] GeRony (editor) 31.01.2024 08:45  

@KeB[12067]: Je zaujimave sledovat ako sa zivot meni. Ale ako vidim po par rokoch, ked som Legiu kvoli nedostatku casu nemohol pravidelne sledovat, tak stalice a miestni kmeti tu stale su. U mna sa len par veci nezmenilo – stale milujem citat a stale som sa nepustil do Malazu. Ale zrejme na niektore veci proste musime dospiet/dorast.

 [12067] KeB (editor) 31.01.2024 08:14  

Já se mám celkem v pohodě jsem živý a zdravý. Můj nyní už pětiletý svišť půjde za chvíli do školy, jo letí to jako svině. Rodičák jsem si užil, covid přežil.

Bohužel covid u nás zaznamenal jisté ztráty, v duchu hesla dobré si vzal svině nechal.

A pomaličku se mi začíná dařit zase číst…

 [12066] Strýček Biolit 30.01.2024 15:12  

@GeRony[12064]: Jelikož na sockách nejsem, budu to brát jako první laik. A sakra. Závislost je tu.

 [12065] idle (editor) 30.01.2024 12:16  

@KeB[12062]: Zdravím, chodím sem nakukovat, ale myslím, že po Strýčkově shrnutí už nemám do dalšího dodat. :)

 [12064] GeRony (editor) 29.01.2024 21:53  

@Strýček Biolit[12063]: byť na sociálnej sieti, na tento komentár dám lajk.

 [12063] Strýček Biolit 29.01.2024 20:53  

@KeB[12062]: Klasika. Holdstock stále místy nesrozumitelný. Tolkien stále milovaný. Erikson mírně v útlumu, páč, nemrava, nepíše série tak rychle, jak bychom si přáli. ICE nenáviděný o něco méně. Z Lovecrafta (a spol.) je ve své podstatě mainstreamový autor, kterého zná každá kikina, co chce být cool…už to není jen něco pro fajnšmekry. Ketchum stále perzekvován (Noc žen – právě to čtu…a je tu? Není.). Verne stále extrémně protěžován (kdyby si psal nákupní seznamy, budou tu). Uživatelů stále méně, avšak o to kulturněji tu je. Jak říkám. Klasika.

Co ty?

12345678910poslední (291)11636 příspěvků celkem
Po diskuzní stránkách se můžete pohybovat také pomocí šipek na vaší klávesnici:
stránka starších příspevků = šipka vpravo
stránka novějších příspěvků = šipka vlevo


WebArchiv - archiv českého webu