originální název: Abarat ˙
originál vyšel: 2002

vydání: BB art (web) 2004

willis  | **** 01.10.2007 10:47

Barkerova fantazie je bezbřehá. I když mám raději jeho knížky pro dospělé, tady přidávám hvězdičku za české vydání. Desítky ilustrací od Barkera a zpracování dělají z téhle knížky něco výjimečného.

Madam Brbla  | **** 13.08.2008 10:27

Mám hodně ráda Barkerovu pokřivenou, temnou fantazii, takže jsem si po delším váhání „Abarat“ i přes vysokou cenu pořídila. Kniha je vyloženě luxusní – pořádný, lesklý papír s množstvím skvělých barevných ilustrací, které by se neztratily ani v uměleckých galeriích. Děj už tak úžasný není – dívka, co je předurčená k velkým věcem, se z naší reality dostane do jiného světa, kde zažívá dobrodružství, utíká před zlými pronásledovateli a při putování potkává různé podivné bytosti. Poměrně častý námět knih pro náctileté. Barker sice propracoval onen jiný svět a jeho obyvatele velmi barvitě, nicméně pro dospělého čtenáře je příběh příliš snadný (navíc zjednodušený používáním krátkých vět a většího písma). Takže mé hodnocení je 100% za bezchybné, luxusní vyvedení knihy, za děj ovšem jen 60%. Mladší čtenáři si můžou klidně přidat procenta až do plného počtu – v patnácti letech bych byla z „Abaratu“ nadšená.

juno  | **** 11.07.2011 23:25

Pro lidi se silnou imaginaci je toto dilo povinnosti. Uchvatna serie, kde svet je natolik kouzelny, ze z nej nebudete chtit ven. Par dni jezte zeleninu, mrkev s olejickem at se zasobite s 11-cis-retinalem pro dobre videni, protoze dokud jsem to nedocetl, nemohl jsem spat :)

trudoš  | ***** 01.01.2016 01:03

Prostě kouzelná kniha. Kouzelná a úžasná od prvních stránek až po ty poslední, a myslím, že si v ní snad každý přijde na své. Výborný příběh, krátké kapitoly, hodně dialogů, spousty pitoreskních postav, velice rychlý dějový spád a přímo magické ilustrace. Právě ilustrace vytvářejí tu konečnou, lehce mrazivou atmosféru, protože bez nich by kniha rozhodně nebyla úplná. Nejde čistě jen o knihu pro mládež (stejně jako jeho román Zloděj času), což u Barkera snad ani nelze očekávat – on se hororovým řemeslem zabývá už moc dlouho na to, aby dokázal psát něžné pohádky, které by nikoho neděsily. Abarat má snad jen jediný nedostatek – nejasnou zápletku. Spolu s hlavní hrdinkou Candy jste hnáni příběhem a teprve v poslední třetině odhalujete proč. Konec pak přichází tak náhle, že je prakticky nutností obratem šáhnout po dalším díle.

louza  | **** 02.02.2016 13:03

Úvod do rozsáhlého pětisvazkového díla kombinující aspekty pohádky, fantasy, hororu a vizuálna navíc. Barker si z pohádkového světa vybírá lineárnější pojetí textu i příběhu jasně určeného pro mladší čtenáře. Využívá své bohaté představivosti a přivádí na svět koncepci ostrovů, kde je čas spojený s prostorem, který je obýván bizarními tvory. V jádru je však odrazem naší reality s níž je částečně propojen. Je vidět, že má autor celou koncepci příběhu a mytologii světa promyšlenou s důkladností připomínající fantasy ságy. První kniha je představením stěžejních postav a začátkem putování hlavní hrdinky, které může mít dalekosáhlé důsledky na pořádky ve světě Abaratu a je evidentně propojeno i s kořeny ústředního děvčete, zatím se ale nedozvíme jak. I když jde provoplánově o fantasy pohádku, Barker se rozhodně nezapře a přivádí na svět noční můry v ničem nezaostávajícími za jeho hororovými pracemi. Kromě toho opentlil knihu sérií vlastních obrazů, které sice nemusí z uměleckého pohledu sednout každému. Svojí charakteristickou patinu ale mají a k povaze textu výborně sednou. Jediné co zamrzí je tempo psaní, protože první tři knihy mu zabraly takřka dekádu. Snad se dočkáme i zbývajících dvou.

Maitter  | **** 28.06.2017 11:19

Ne tak energicky optimistické jako Oksa Pollocková, leč ani tak temné jako jiné příběhy. Prostě správně vyvážené. Sympatická hlavní hrdinka se zdravou mentalitou. Poutavý, nápaditý svět i vedlejší postavy. Rozhodně vtipné. Originální. Bizarnost střídá hravost, zvlášť v autorových ilustracích, které si můžete a nemusíte přiřadit k vlastní představě. Příjemná absence děsivého kulturního šoku u protagonistky. ---- Místy mi tu chybělo trochu víc omáčky nebo dialogů nebo myšlenek, nevím, jednoduše NĚCO. Sloh je čtivý, nenáročný. ---- Záporáci jsou také pěkně vystavění. Scény, ze kterých by se dal udělat horor (jenž, koukám, je autorovým běžným polem působnosti), tu docela lehce proplují a mrazí čistě proto, že čtenář dobře ví, jak mrazivě by se popsat DALY. A Carrionův límec je vážně něco. ---- Ani všecky mapy světa by mi nepomohly orientovat se v prostoru. To ovšem nemohu celé dávat za vinu autorovi. ---- Mimochodem, vytisknout knihu na křídový papír je vražda. Váží snad přes kilo!