Smrt & potěšení

Albert Kudělka

Smrt & potěšení

Kategorie: fantasy - povídková sbírka - detektivní

vydání: Epocha (web) 2008

malarkey  | *** 16.04.2009 19:25

Edice Pevnost kniha č. 41 – Smrt & potěšení. Introvertní hlavní hrdina, detektiv, žijící v temně ponuré tajuplné atmosféře Prahy současnosti je podklad pro příběh, který u mě osobně solidně funguje a stejně tak to bude s touto sbírkou povídek, u které mě mrzel jediný fakt, a to ten, že to nebyl samostatný příběh, protože to bych si dokázal užít daleko více než jednotlivé povídky. Každopádně z těch povídek jsem měl dobrý pocit, svižně se to četlo a i když v nich bylo pár hluchých míst dokázalo mě to na pár hodinek příjemně zaujmout. Bral bych nějaký velký příběh, protože jsem si českého „Marlowa“ docela oblíbil. Hlavně se mi líbí ten styl jak jsou ty povídky napsané, což není ve skutečnosti v dnešní době u nás nic neobvyklého, ale pokaždé to na mě dokáže působit, protože každý má osobitý styl psaní a každý tu atmosféru dokáže vydat ze sebe trošku jinak. Nižší hodnocení dávám hlavně proto, že je to soubor povídek, které se občas letmo opakovaly, ale i tak měly svoje kouzlo. 6/10

SiriusChico  | * 16.04.2009 20:19

Jednotlivé příběhy byli zmatené na sebe nenavozující a plné logických chyb. Hlavní hrdina se snažil hláškovat, ale byla to teda bída. Povídky postrádaly pointu a atmosféru. Tu jednu hvězdičku dávám Kudělkovi pouze za nápad.

Glumino  | **** 10.07.2009 16:27

Svižný styl psaní, povídky se spádem a zajímavě postavený hl. hrdina. To všechno přebíjí občasné zmatení v příběhu, které vede ke ztrátě přehledu o postavách a vlastní linii povídky. Normálně bych hodnotil průměrem, ale vzhledem k žánru své hodnocení zdvihám.

Sirius  | ***1/2 08.06.2011 21:58

Po opravdu, opravdu dlouhé době jsem si přečetl knížku, aniž bych se musel někomu upsat recenzí a po dnešních zkouškách to byla příjemná odměna. Má to spád, vtip, hlavní hrdina je sympaťák. Příběhy neskřípou ani neobsahují vatu. Prostě parádní vlakovka na pár hodin, která neurazí. Snad budu mít štěstí si od Kudělky přečíst v budoucnu ještě něco dalšího.

mato_klerik  | *** 15.11.2014 18:48

Číta sa to parádne, štýl ma absolútne dostal. Ale vzhľadom na to, že o príbehy tu ide až v druhom rade, ostáva kniha v pozícii dovolenkového čítania. Ak máte radi ukecané súkromné očká, je táto pocta starej drsnej škole pre vás…

Lmslaver  | *** 23.01.2015 14:08

Obrázek i anotace slibovali mnohé a já doufal, že Norman Applegate ukáže Harry Dresdenovi i Johnu Taylorovi, jak se má s démony zatočit. Rozjezd s vyprávěním detektiva s noir nádechem byl nadějný, ale příběhy se odehrávají ve dvou liniích a ta paranormální se o našeho detektiva vždy sotva otře. Všech pět povídek probíhá podle stejné šablony a případy se téměř vždy vyřeší téměř samy nějakou náhodou, aniž by Norman zjistil, že se kolem něj děje něco temného a finále tak nějak vyšumí vždy do ztracena. Vcelku zajímavý nápad, ale jedna povídka v tomhle stylu by stačila a nezachrání to ani detektivovy občasné hlášky. Škoda, takhle je to jen slabý nadprůměr.

trudoš  | *** 11.08.2017 23:29

Těžké pořízení s touhle knihou. Měla všechny předpoklady k tomu mě nadchnout, přesto jsem jí musel rozečítat natřikrát, než jsem si konečně zvykl na její atmosféru. Přitom ústřední motiv je víc než sympatický – pětice povídek s prominentním detektivem Normanem Applegatem se tím či oním způsobem točí kolem magicko-mystických pletich, přičemž sám hrdina je vyšetřuje pomocí striktních pravidel světské logiky. Problém nastal v okamžiku, kdy jsem zjistil, že se ztrácím jak ve fantaskní linii vyprávění, tak i v té reálné. A výslednému dojmu příliš nepřidal ani fakt, že příběhy by se klidně obešly bez detektiva, protože ten k jejich rozklíčování často přispěje jen minimálním způsobem. Po stylistické stránce jde však o perfektní práci, kterou je vysloveně radost číst. Snad jen, že se autor nedokáže přizpůsobit tempu méně chápavých čtenářů (tj. těm jako jsem já), když automaticky předpokládá, že jim bez problémů dojdou všechna významná mrknutí, jež provázejí jednotlivé dějové zvraty. Nedošla.