Tato kniha je částí i jiných knih: Jméno větru

originální název: The Name of the Wind
originál vyšel: 2007

vydání: Argo (web), Triton (web) 2008

odkazy: 1x [ukázka], 2x [recenze]

Frozenstain  | **** 08.10.2011 23:58

Takže. Hmm. Začnu tím, co mi nebylo příliš po chuti. Za prvé je to opravdu stupidní rozdělení na dvě knihy, kdy konec prvního dílu je vysloveně uprostřed děje. Tento nešvar českých vydavatelů (rozdělovat knihy na více částí) moc nechápu. Druhá věc, která prvnímu dílu trochu kazí fasádu je dost přímočarý a jednoduchý příběh. (pravdou je, že po Malažanech je všechno poměrně dost přímočaré!). Dějová linie je jen jedna a je poměrně silně předvídatelná a občas i rozporuplná. Např Kronikářovo setkání s Kwothem vs. Kronikářovo setkání s Bastem, jednou je to úplný nekňuba, jednou se zjistí, že Kronikář je přímo ..... I samotný supergeniální Kwothe se občas nechá chytnout do léčky, kterou by rozeznal i král Priamus (a že ten se umí nechat nachytat). Ale nemůžu jen kritizovat. To si kniha určitě nezaslouží. V čem mě první díl překvapil příjemně, byla lidskost vyprávění a vlastně i celého příběhu. Přátelství s Benem, samota v lesích, ostrůvek naděje u Trapise v Tarbeanu, nepřátelství k Pikovi, to vše vyprávěno velmi věrohodně a emocionálně očima dítěte (i když supergeniálního a supertalentova­ného). Některé pasáže jsou tak dojemné, že se člověku až vkrádaly slzy do očí. Podrtženo sečteno: pěkný, lidský a jednoduchý příběh vzbuzující emoce. Kdo čeká zvraty, intriky, hrdinskou ságu nebo spletenou fantasy plnou tajemna, ten by měl sáhnout jinam. Alespoň v prvním díle se toho totiž nedočká. Kdo si chce na chvíli odpočinout od nekonečných spletenců, tak tomu vřele doporučuji. 70%

Madam Brbla  | **** 17.03.2014 10:45

Zaregistrovala jsem kolem „Kroniky Královraha“ jakési vzrušení a chtěla vědět, jestli si tahle knížka zaslouží mou zvýšenou pozornost. Zpočátku jsem se příliš nechytala, ne že by se mi pasáže z hostince četly vyloženě obtížně, akorát mě netáhly. Ovšem jakmile začal Kvothe konečně vyprávět o svém dětství, děj mě snadno pohltil a později strhnul. Patrick Rothfuss stvořil zajímavého hrdinu v (zatím) poměrně všedním fantasy světě; nechává chlapce růst mezi talentovanými i moudrými lidmi, tvaruje jeho osobnost utrpením, nechává ho reagovat lidsky. Nemáme co do činění s bezchybným supermanem ani klaďasem a to dělá Kvotheho příjemně uvěřitelným. Zažívá útrapy, je nakopáván osudem, potkává i dobré lidi… v paměti mi paradoxně nejsilněji utkvěly zdánlivě nepodstatné epizodky – jako třeba promarněná šance s laskavým sedlákem. Ke slovu se dostane také propracovaný systém magie, který v dalších částech určitě bude mít více prostoru. Potulný herec, loutnista, zlodějíček a žebrák, adept na mága, tím vším se Kvothe za pár set stran stihne stát a já jsem upřímně zvědavá, co všechno Patrick Rothfuss pro svého hrdinu ještě chystá. Kromě chytlavého děje bych jako klad zmínila užitý sloh, zároveň místy jaksi vzletně básnický a přitom svižně, přirozeně čtivý. Jako negativum vnímám, že se na sérii teprve pracuje a mezi jednotlivými díly budou kdovíjak dlouhé prodlevy. Až bude „Kronika Královraha“ kompletní, ráda si ji celou koupím a přečtu, do té doby ať se Kvothe nehněvá, nebudu číst ani v poličce syslit další fantasy cyklus s koncem v nedohlednu. 84%

Polinius  | ****1/2 19.07.2018 20:51

Kniha má všechny atributy, proč by měla být špatná a ona není! Autor vypráví příběh v podstatě jen za pomoci jedné postavy, která je postavou i hlavní. Příběh první půlky prvního dílu (tato kniha) má sice jasně definovaný směr, kam se chce hlavní hrdina dostat a co chce zjistit, ale nepokročí v tomto směru moc dopředu. Autor (kniha) je pomyslným výsledkem hypotetického spáření J. K. Rowlingové a Rogera Zelaznyho.