Štěpán Kopřiva

Asfalt

Kategorie: horor - fantasy - akční - audiobook

vydání: Crew (web) 2009; Crew (web) 2021

odkazy: 2x [ukázka], 9x [recenze]

Sirius  | ***** 14.03.2009 14:28

„Nářez“, jak by řekl Cirhóza. Vím. Trochu ohraná hláška, kterou jsem použil už u Zabíjení. Ale nemůžu si pomoct. Asfalt se po vás rozlije a nezmizí, dokud se společně se sympatickými hrdiny (Tucet špinavců patří k historii)ne­prostřílíte na poslední stránku, protože: 1) ta kniha má skvěle propracované postavy a Štěpánova praxe scénáristy se na tom velmi podepisuje 2) je tam vidět obrovský posun a taky to, že se Štěpán od Zabíjení velmi vypracoval 3) akce je vypiplaná 4) humor černější než nejčernější černoch (to není projev rasismu 5) si myslím, že Štěpán v této knize absolutně trumfl šíleně nepovedené Stroncium mistra akční školy Jiřího Kulhánka a lehce mu v ní naznačil, že by se měl začít bát o tenhle titul. ______V kostce: pulpový příběh (to není urážka) s kvalitní brakovou obálkou (to opět není urážka)příhodně vytištěný na hrubém papíru, který voní střelným prachem a sírou, kde teče krev a mozky. Přesně tak se dá charakterizovat Asfalt – druhá kniha Štěpána Kopřivy, která skýtá to nejlepší, co pulpová literatura může v současné době nabídnout.

Vlask  | ***1/2 29.04.2009 23:39

Ech mám trochu jiný názor než Sirius, Asfalt určitě není lepší než Stroncium, to ani omylem. Chybí mu totiž podstatná věc, kterou se liší od Kulhánka – čtivost. Zatímco Kulhánek vás chytne hned na začátku a nepustí až do konce, tak Asfalt toto postrádá – četl jsem ho týden s přestávkami. Kniha má typické černé hlášky alá Kulhánek, bohužel se u nich nezasmějete tak často, téměř nesmrtelné hrdiny (mistr si vystačí vždy jen s jedním), spousty akce a střílení. Ovšem krve a násilí je zde mnohem více a hraničí to až s nevkusem. Autor to aspoň ospravedlnil využitím lidí v pekle na průmyslové účely (mimochodem velmi nápaditě), ale i tak tato kniha není pro slabší povahy. Zatímco Kulhánek postřílí xy nepřátel a spokojí se s nějakou tou ustřelenou hlavou či končetinou, tak Kopřiva ho asi chtěl trumfnout a přidává chuťovky typu prohrábávání se ve vnitřnostech, propichování očí, rozřezávání na kousky a mnohé další nechutnosti. Prostě se často nespokojí jen s konstatováním stavu, nýbrž to čtenáři celé velmi barvitě popíše. Na dějové zápletce není co kritizovat, neb každý podráží každého, takže situace se někdy mění doslova na každé straně. Bohužel konec jsem stejně jako kterýsi čtenář v diskusi nějak nepochopil.

Majkl  | ****1/2 07.05.2009 13:01

Pred týmto dielkom som sa rozhodol ochutnať predošlú knihu Zabíjení – aj napriek nie veľmi pozitívnym komentárom. Aké som mal z nej dojmy, si prečítate tam, no preto som od Asfaltu aj po Vlaskovom komentári nečakal žiadne akčné (kulhánkovské…) veľdielo. A výsledok? Samotný dej by mohol podľa anotácie naznačovať, že sa bude jednať o tupú strieľačku, okorenenú hláškami (a brutalitou), ktorej jediná príbehová línia bude snaha komanda o návrat späť. Môžem však povedať, že kvalitatívny skok Asfaltu od Zabíjení je obrovský. Päticu postáv si obľúbite naozaj po x-desiatich stranách (u Kellera bol problém ho vôbec akceptovať ako hlavnú postavu). Najväčší priestor majú Kuffenbach, Ostransky a Lambert. Vorošilov oproti zvyšku komanda pôsobí trochu nevýrazne a Holofaust je skôr továrňa na nezmyselné reči :) V knihe dostane priestor aj veľa postáv z druhej strany, ktoré sú veľmi dobre vykreslené – s vlastnými zámermi, motívom a významnými rolami po zvyšok knihy. Peklo je popísané… detailne. Niektoré detaily mi pripadali mimoriadne nechutné, a rozhodne knihu nedoporučujem ľuďom so slabším žalúdkom. Ak brutalitu a nechutnosti prijmete ako stavebný kameň tohoto sveta, budete sa baviť od začiatku do konca v tejto hrubšej knihe. Brutalita, akcia, krv a vnútornosti, rýchly spád, odkazy na spisovateľov, filmy, našu realitu, zvraty a podrazy, detailný svet, adrenalínova jazda – to všetko je Asfalt. Teším sa na ďalšiu knihu autora (ak uberie tie nechutnosti :). Edit: koniec (99 a 100) som tiež nepochopil, resp. mám teóriu čo to malo byť, ale či som to pochopil…

SiriusChico  | ***** 07.06.2009 19:19

Dámy a pánové představuji vám kulervoucí událost roku (dobře rok je ještě dlouhej, má vyjít další Kulhánkova knížka,… tak aspoň půl roku). V přebalu z kůže Anastázie Pildebrantové, nositelky Nobelovi ceny za literaturu (no vážně mrkněte se na poslední stranu) se vám do rukou dostává naprosto skvělá braková/hlášková kniha. Naprosto nechápu jak Vlaskovi mohla přijít nečtivá, protože od chvíle kdy tuhle knížku otevřete vám Kuffenbach přiloží steyr ke spánku, Holofoust vás na krční žíle láskyplně pohladí nabroušenou polní lopatkou, Ostranski a Vorošilov vás chytnou za ruce, Lambert vás pravděpodobně poblije a nikdo z tohoto Týmu vás nenechá jít než dočtete poslední stranu (na rozloučenou vám možná ještě useknou nějakou tu končetinu). Kopříva na sebe ukázal velkým svitícím prstem imaginace a vtipu a já, i když se za to malinko stydím, se na jeho další knížku těším více než na tu Kulhánkovu.

Gwin  | **1/2 12.09.2009 20:10

Peklo je ztvárněno velmi originálně, charaktery hlavních postav taky nejsou nejhorší, ale celé je to až příliš dlouhé. Kdyby to bylo zpracováno v rozsahu řekněme průměrné povídky, působilo by to mnohem zábavněji a hodnotil bych daleko lépe.

rozmetal  | ***** 21.01.2010 20:36

sice je to trosku drsnejsi(kulhankovi pribehy jsou proti tomu prihodami z detskeho piskoviste) coz je nekdy mozna az na skodu, protoze o tom ze by v teto knize krev strikala se rict neda protoze ona je v ni doslova utopena, takze pro nektere lidi to bude hlavni prekazka. coz je skoda protoze jsem se po dlouhe dobe u knizky paradne pobavil a zasmal.

Svarec  | ***** 07.03.2010 13:31

Efektivně brutální. Tohle by se zfilmovat určitě nedalo. Mělo by to přístupnost tak +60. Peklíčko je bezva, postavy taky, ovšem je fakt, že to mohlo být tak o stovku stran kratší…

Pelegrim  | **** 09.03.2010 21:05

Brutálně realistická efektivní recyklace biohmoty člověka… :)

shpina  | ****1/2 31.05.2010 13:31

Famózní partička polomagorů na palebné procházce industriálním peklem. Nesčetná množství drobných nápadů a vtípků nabalených na dnes už ‚standard‘ české akčně-černo humorné školy, posunuje toto dílko na roveň top(u) žántu (prostě tohle se nrozdíl od zabíjení s kulhánkem srovnat nechá). Jediným záporem této knihy je, že je všeho o trošičku víc než je třeba.

BorgDog  | **** 01.06.2010 01:24

Takže stručně a po pravdě: Pravda je, že tohle je s přehledem nejnechutnější kniha, jakou jsem dosud četl – scény hlavně z první třetiny snesou srovnání snad jen s některými kousky Clive Barkera, a i ten by se musel snažit. Pravda je, že děj je výrazně složitější než u Kulhánka (aspoň toho, co jsem přečetl) a řekl bych, že Kopřiva ho překonává i v invenci a co se obecné literární úrovně týče. Pravda je, že postavy jsou výborně napsané a členové Kuffenbachova komanda nebo některé dialogy mi z paměti jen tak nevymizí – ostatně, tu knihu jsem dočítal v jednu po půlnoci, prostě jsem se nedokázal odtrhnout.

Bohužel je také pravda, že stejně jako u „Zabíjení,“ Kopřiva nezvládl konec. Všeho je tolik, až to začne nudit – podrazů, krve, mrtvol, bombastických scén. Pořád dokola jen větší, Větší a VĚTŠÍ. Navíc je pravda i to, že u pointy jsem také nepochopil, JAK byla míněna, protože začala být porušována dříve stanovená pravidla světa a v tomto souhlasím s předchozími komentáři – dokonce si za sebe nejsem jistý, zda zakončení autor sám chápal, nebo knihu prostě řízl, jak nejlíp se dalo. Právě jen za konec srážím hodnocení z 90% na 80%.

Shrnuto, pravda je, že kvalitativní odstup od „Zabíjení“ je obrovský – u něj jsem TRPĚL, zatímco „Asfalt“ jsem HLTAL. Přesto doufám, že u další knihy si před finále Kopřiva dá studenou sprchu nebo si kapku zařádí s majorem Kuffenbachem někde v Africe, aby pak při psaní trochu přibrzdil a konečně to dotáhl na 100%. Rozhodně na to má.

louza  | **** 04.06.2010 09:32

Dlouho očekávaná kniha crwáckého soudruha Kopřivy na sebe dala dlouho čekat. O to větší poprask vypukl těsně po vydání. Nadšené komentáře, série dotisků a vstup do první ligy (nejen) českých akčních autorů. Hlas lidu zazněl mocným chórem : „Je to jako Kulhánek.“ Není to pravda. Je to lepší než Kulhánek. Přes svoji úchylnost nabízí kniha velmi pěkně zpracovanou koncepci pekla, cool hrdiny i anti hrdiny a kromě zběsilé akce oproti Kulhánkovi i odlehčení v podobě extra zábavných dialogů a nekončící plejády hlášek. Jako jediný zápor vidím na ruby převrácené pořekadlo „Konec dobrý, všechno dobré.“ Tady je totiž dobré vše, kromě konce. Opět na rozdíl od Kulhánka se zdá, že kniha má nějaký děj a kamsi spěje. Zhruba od půlky je jasné, kam by asi tak mohla dospět a je to velmi libý předpoklad. Leč bohužel očekávaná katarze se nekoná. Kniha končí neočekávaně a vyloženě divně. Jinak ovšem všechna čest jednomu z mála českých čitelných autorů.

Lucc  | *** 21.06.2010 10:12

Asi stárnu, protože tohle se mi nelíbilo tak, jak bych po zkušenostech s Kopřivou čekal. Snad za to může přetaženost rozsahu (přes 600 stran je příliš velká porce i na jiné bouráky). Snad za to může až příliš vysoký počet věcí příčících se logice nebo zdravému rozumu. Nebo opravdu stárnu. Ale přitom internetové Aktivní olovo se mi líbilo mnohem víc, i když ani ono se nevyhnulo tápavosti a vyčpělosti nastupující po první třetině textu. V Aktivním olovu ale vyčpělost trvá pár stránek a ne pár set.

GeRony  | **** 27.08.2010 10:58

Mne sa Asfalt velmi pacil, je to o dost lepsia kniha ako Zabijeni (kde som sa niektore pasaze musel doslova a do pismena nutit precitat), sice este ma rezervy, ale ak pan Kopriva bude pokracovat v takomto trende, tak sa tesim na jeho dalsiu knihu…

Madam Brbla  | ***1/2 14.02.2011 10:21

Nenapíšu nic nového, v podstatě se ztotožňuji s komentáři BorgDoga, Lucca, shpiny a louzy. Když pominu „Aktivní olovo“, je tohle moje první setkání s tvorbou Štěpána Kopřivy. Cesta Kuffenbachova komanda peklem je brutální řežba plná zběsilé akce, vtipných dialogů, hlášek, popkulturních odkazů a krve, která necáká po hektolitrech, ale rovnou po krychlových kilometrech. Nejsem v tomto směru kdovíjak přecitlivělá, ovšem kdyby autor ubral dvě třetiny nechutností, „Asfalt“ by se rozsahem dostal na snesitelnější mez. Přes šest stovek stran je prostě moc a až příliš často jsem se přistihla při myšlenkách, jestli to vůbec dočtu, zda si to nerozdělit na několik etap. Nakonec jsem vytrvala, nicméně knihu jsem po finální stránce zavírala se značnou úlevou a nějakou dobu nechci žádnou akční oddechovku ani vidět. Oceňuji tu královskou porci zábavy a ocenila bych ji ještě víc, kdyby byla o 150–200 stran kratší. Kromě zmíněných nechuťáren se jistě dalo šetřit i s drbáním o filmech, režisérech a hercích, co člověku moc neřeknou, pokud se hlouběji nezajímá o kinematografii (třeba můj polovička musel být v těchto pasážích notně mimo). Celkem mi vyhovoval přístup, kdy se děj tříštil mezi více osob – bylo to tak imho živější, zajímavější, navíc si čtenář mohl vybrat svého oblíbence (doktor Holofaust a Chorozon rules!). Překvapilo mě, že zápletka není vyloženě tupá, má v sobě pár postřehů a úvah, sice nepřevratných, no i tak jde o přidanou hodnotu. Srovnání s Kulhánkem Kopřiva bez problémů ustojí, v některých ohledech jej i překonává (JK víceméně přešlapuje na místě a jednoho z jeho ich-formových hrdinů nelze rozeznat od druhého). Další tvorbě Štěpána Kopřivy se rozhodně nebudu vyhýbat, jestli ji však budu vyhledávat, to je jiná otázka. Momentálně potřebuji urgentní léčbu nějakým výrazně pomalejším literárním kouskem. 74%

Martyrius  | ****1/2 23.08.2011 02:43

Totální masakr. V ČR se utvořil mně velmi blízký podžánr – SCI-FA založená na krci. Z hlavy bych si asi na nějakou cizí nevzpoměl, možná tak Warhammer 40k, ale to je o něčem jiném – fakt je, že u nás jsou zastoupeni hlavně Kulhánkem a jeho pokračovateli – pár knih od Žambocha, Konec křížů, nebo Kopřiva. To je teprve úspěšný geek. Zabíjení jsem nečetl, ale zhruba vím o co jde a slyšel jsem o něm jen dobré (od na tuto vlnu naladěných kamarádů).

Asfalt mě ale dostal v rámci této brutální scény na nový „level“. Krutostí a depresivností si popis asfaltového pekla nezadá s 1984 – gulagy, auto z kostí, útěky přes „džungle“ (víme jak to je, mi modří, ne moudří), hrdinové, které je lehké mít rád (neboli – prodávějí rozhodnutí ne obdivuhodná, ale pochopitelná, logická), barvitě popsaný boj, několik vyšších myšlenek k zamyšlení (to aby mozek nezahálel).

Do knihy se ochotný čtenář ponoří hlavou dolů a vyplave v poslední chvíli (neúspěšní vyvrhne moře na břeh o pár dní později). S hrdiny jsem prožíval dění se zatajeným dechem a přál si ne, aby se jim to povedlo, ale aby se napětí udrželo až do konce. To se podařilo. Správná dávka podařených/smůlou zkažených akcí – i to je těžké si ohlídat.

Rád na Asfalt vzpomínám. I rok a půl po přečtení jsem rád, že se mi těchto 640 stránek brutali a humoru dostalo do rukou. Zajímavé je, že jsem si nepřipadal jako při čtení Kulhánka. Je to stejný podžánr, ale Kopřiva má svůj vlastní styl.

Budoucnost bude rudá (krvavá) a černá (humorem), oboje vítám.

Schramm  | **** 11.05.2012 10:25

Výborná kniha, u které jsem se skvěle bavil. V literární historii by jí podle mého slušelo přízvisko „Kniha, která poslala Kulhánkovu Vyhlídku na věčnost.“ :) Skvělá akce, zajímavé postavy (můj oblíbenec je doktor Holofaust), výborný slovní humor. Zabíjení jsem kdysi odložil, po Asfaltu jsem odhodlán dát mu druhou šanci.

KeB  | **** 20.07.2012 15:19

Nic nového nenapíšu. Zkrátit rozsah! Ubrat nechuťáren na začátku a dávkovat je postupněji. Do poloviny jsem se nebyl schopen odtrhnout od poloviny jsem se docela nudil. Nebylo to špatné, ale asi jsem už byl přesycen. Konec jsem snad i pochopil (a nebo jsem si vyslednou pointu přebral tak, aby mi vyhovovala). Některé logické bugy ve fungování světa jsem našel i já, ale překousl jsem je.

Finální verdikt: Totální BRAK! Absolutně BRAKOVé čtivo. I obrázek na knížce je BRAKový. A přesně to jsem čekal a taky jsem to dostal – BOMBA, kterou by žádný příznivce akčních krváren neměl minout! 75% Za výše zmíněné nedostatky.

MartinJ  | ****1/2 06.03.2014 11:24

Souhlas s mnoha dalšími názory. První 3/4 naprosto perfektní – zábavné, drsné, vtipné, akční, dechberoucí, s velmi dobře vykreslenými postavami, o jejichž osud jsem se opravdu během děje zajímal. Zajímavé dějové zvraty.

Poslední čtvrtina slabší. Ani mi tak nevadilo, že přibylo nechuťáren, to bylo jen logické domyšlení principů industriálního pekla, spíše jsem se trochu začal ztrácet v tom, o co vlastně jednotliví aktéři děje usilují. A taky mi moc nesedly věci jako „démonský odšťavňovač“. Působil trochu jako takový „deus ex machina“. Jak by děj vypadal, kdyby se hrdinům dostal do ruky hned na začátku.

No a pak úplný závěr. Jako řada dalších jsem ho úplně nepochopil. Jako celek však hodně, hodně dobrá kniha. Nebýt toho slabšího závěru, bylo by to za 100%. Lepší než Kulhánek či Kotleta.

Doran05  | ***** 18.04.2014 13:46

Najvtipnejšia kniha akú som kedy čítal. Máloktorý spisovateľ na začiatku zabije svoje postavy, aby s nimi mohol rozbehnúť zamýšľaný dej. Nápad je to vynikajúci, miestami mi behal mráz po chrbte :D Jedinú chybu čo môžem vytknúť je nezvládnutý koniec, ale kupodivu mi to vôbec nevadilo. Aby som citoval najobľúbenejšiu postavu knihy Chorozona je to vynikajúce, perfektné, úžasné, ohromujúce…

Clarice  | ***** 06.07.2014 12:08

To je mazec, tohleto :). Nečetla jsem, poslouchám audioknihu. Čtené je to úžasně, teď pár nocí s tím usínám a soused se asi diví, čemu se takhle před půlnocí tak hlasitě tlemím. Někdy to prostě nejde. Ale je fakt, že knihu bych nečetla. Po příchodu do Pekla mě to chvíli štvalo – rozvleklost – a asi bych knihu v tu dobu odložila. Tady právě hodně pomohlo, že mi příběh přečetl někdo jiný. Sice ještě nejsem na konci, ale furt se bavím a těším a chodím spát o něco dřív :). Autorův… jak to říct… „cit pro detail“ je vítaný. A i když jsem děvče křehké… No, jasně, všechny ty mozky, vyhřezlé vnitřnosti, sliz a fujtajbly, stříkance tělních tekutin a rozblemcané oční bulvy mě neskutečně hřejivě fascinují -:))).

C3PO  | **** 21.01.2016 16:08

Asfalt je vynikající v první polovině. Hlášky prima, akční scény jakbysmet, děj řítící se vpřed a bizarní a fascinující svět pekla. Ve druhé polovině vtipných hlášek ubylo, akce začíná být samoúčelná, jen aby se kniha natáhla. Děj se sice stále řítí vpřed, ale když jsem si na začátku říkal „Nechci, aby to skončilo.“ Teď si říkám „Kdy už bude konec?!“ Kniha mohla mít o dvě stě stran méně a nic by se nestalo, ale i tak dobrý.

Samnuel  | **** 05.03.2017 21:19

První část knihy super, při sjezdu potrubím mě vážně mrazilo a u pár hlášek jsem se dobře pobavil. Samotná myšlenka pekla a zpracování lidí je vážně originální. Příběh občas zakopl, což by ani tolik nevadilo. Škoda jen toho závěru, který mi na jednu stranu přišel jako nastavovaná kaše a zároveň jsem měl pocit, že autor nevěděl, jak příběh zakončit.