originální název: The Lace Reader
originál vyšel: 2006

vydání: Argo (web) 2009

odkazy: 3x [recenze], 1x [info]

Lucc  | ***** 18.01.2016 18:18

Rád se nechám balamutit, s grácií a stylem vodit na šňůrce. Ve Věštění z krajky se mi toho dostalo.
Velkou část balamucení zastal Salem. Nemám zájem poznávat US historii a kulturu jinak než skrze beletrii a toto poznávání vytváří simulakrum mých vlastních Spojených států. Bradbury, Vonnegut, King a další. A nyní i Barryová. Je to bžunda. Bez mučení přiznávám, že jsem si ještě v půlce knihy myslel, že Salem je vymyšlený, že je to americký konstrukt podobný našemu Kocourkovu, jen s nádechem děsu a kolektivní viny (o čarodějnických procesech jsem věděl). Kniha tedy fungovala i jako poučení.
Druhé balamucení bylo čarodějnictví. Paní Brunonia jej v příběhu používala velmi nevtíravě a bez příkras, tu jako prvek obživy se vším šarlatánstvím a kultem, které okolo něj vytvoří lidé, jinde ovšem zcela vážně jako sílu, kterou některé ženy vládnou. Dělá to přesvědčivě, nonšalantně a realisticky, podobně jako Neil Gaiman v Sandmanovi a Smrti.
Zároveň si mě pěkně povodila i autorka. S příběhem zachází velmi zručně. Tu ubere plyn, tu změní ich na er formu, onde nechá na chvíli promluvit deník, ale vždy jsem měl pocit, že ví, co dělá a má otěže pevně v rukou.
Kniha je vázaná s přebalem a jsou v ní, jaké překvapení, obrázky krajek. Velmi vydařené a občas, odpusťte ouchylovi, docela dvojsmyslné. Obzvlášť jeden mi nejde z hlavy. Překlad a redakční práce na vysoké úrovni, vzpomínám si na jeden překlep ve jméně. Opět palec nahoru.
V anotaci se mluví o překvapivé pointě. Tento příslib bývá zhusta nenaplněn, ale Věštění z krajky to dokázalo. Ne, že by byla pointa až tak překvapivá, dokonce by se dala označit za klišé, ale jsem spokojen jak jí bylo dosaženo, jak mi nakonec vytanuly v mysli všechny letmé náznaky a stopy, které autorka po příběhu rozesela. Taktéž logice příběhu nemohu nic vytknout. Postavy jednají sice poněkud romanticky (v obou smyslech slova), ale logicky a živě. Snad jen jeden chlap jedná, jakoby neměl péro, ale to byla jediná skvrnka na kráse.
Co se v anotaci překvapivě nedočtete, je fakt, že se jedná v podstatě o detektivní thriller. Sice s prvky velmi decentní a realistické červené knihovny, magického realismu a fantasy, ale pořád detektivní. To mne překvapilo. Pátrání po zmizelé, po vrahovi a po pravdě jako takové nás provází minimálně od poloviny knihy až do konce. Nemohu říct, že by mne to nějak urazilo a autorka i z tohoto žánru vyšla se ctí.
Romantika, vztahy a další takové ty věci, které my muži moc nemusíme, jsou v knize přítomny. Nemohu říct, že ne, ale rozhodně nejde o nějaké to princování na sněhobílém valachovi a vzdychání nad vyvinutou muskulaturou. Jde o hledání lásky a životního cíle, harmonie, odpuštění. Důležité jsou vztahy v širší rodině. Velmi se mi to líbilo. Fakt. Negeluju se. Fakt. Řeknu to jinak. Komu se nelíbila třeba Jestřábí žena, ten ať hodí kamenem. Tedy, ať Věštění z krajky nečte. Myslím, že se o dost ochudí. Nechápu ta průměrná hodnocení. Já jsem z knihy nadšen a chvíli jsem uvažoval si jí dát dokonce do TOPu.