Vertikal

originální název: Vertical
originál vyšel: 2006

vydání: Laser-books (web) 2009

odkazy: 5x [recenze]

Madam Brbla  | ***1/2 18.02.2013 10:54

Murk vyrůstá ve městě, které kamsi stoupá oblohou po nezničitelných lanech. Chlapec má společně se čtenářem spoustu otázek, na jaké nikdo nedokáže odpovědět: kde se vzaly lana, kdo postavil města, odkud města započala svou pouť, kam směřují a proč? A mnoho dalších otazníků…
V první polovině románu jsem záhady autorem stvořeného zajímavého světa přijímala v poklidu, předpokládala jsem totiž, že se postupně vše (nebo alespoň většina věcí) uspokojivě vysvětlí. Otázky však spíše přibývaly a s nimi se bohužel vršily zjevné nesmysly. Kosik si dal spoustu práce s vizualizací a fungováním stoupajících měst i lidských komunit na nich, aby s přibývajícími informacemi sám pod sebou podřezával větev logiky. Možná měl rezignovat na snahu o technickou věrohodnost a soustředit se spíše na dobrodružnou složku příběhu, která nepostrádala šťávu (a s lépe charakterizovanými postavami by to bylo ještě lepší).
Těžko cokoliv napsat a vyhnout se spoilerům. Každopádně na nějakou dobu opustíme Murkovu linii a nakoukneme také na povrch země, kde obyvatelé žijí mezi lany ohrožováni spadem, a dokonce zaplujeme i pod vodní hladinu. Kosikův podivný svět tím měl zřejmě získat na ucelenosti, ovšem dosáhnuto bylo spíše pravého opaku. Závěrečné strany pak už jen stvrdily zklamání z promarněného potenciálu: vnesly do děje akorát větší chaos, místo porozumění. Odpovědi neuspokojily a plno otázek zůstalo.
Murkova nevyjasněná výjimečnost mi lezla čím dál víc na nervy a nemůžu se zbavit dojmu, že autor sice dostal skvělý nápad (malá kovová města stovky let šplhající po lanech do neznáma), leč nedokázal kolem něj vymyslet fungující mytologii, životaschopnost či alespoň uspokojivě vysvětlit fyzikální zákonitosti. Lépe by Kosik imho udělal, kdyby „Vertikal“ utnul v polovině scénou odpoutání a nesnažil se cokoliv objasňovat; zkrátka zajímavou ideu ponechat ve formě dlouhé povídky či novely a pokud by svět chtěl dále rozvíjet, pak dalšími povídkami – promyšlenějšími, kompaktnějšími. 65%

jasonix  | *** 21.10.2021 21:51

Rozporuplné pocity. Nemůžu říct, že by se mi Kosikův svět nelíbil. I přes spousty logických trhlin ho zkonstruoval zajímavě, komplexně a …já mám prostě slabost pro takovéhle světy za zrcadlem! Krom dobrodružné vrstvy je tu dystopická rovina, namířená proti absurdní demagogii a zpátečnictví. Ambice pro přesah jak vyšité.

Rád bych teď napsal, jak to bylo skvělý, ale nebylo. Dobrou myšlenku zabíjí přeplácanost, snaha o mýtotvornost a navíc to, bohužel, není kdovíjak napsané. Zkouším si představit, jak by s touhle látkou naložil např. Aldiss nebo Chiang. To by bylo počteníčko. Takhle je to jakýsi hybridní Chialdiss nebo Aldiang, stylově fascinovaný Julesem Vernem. Sloh je suchý, odosobněný, jako by to vyprávěl stroj. Zabíhá do nepodstatných banalit, zejména v technických a popisných pasážích (tolik nýtů, trubek a lan, ale i zubů a chapadel se jen tak nevidí), není moc silný ani v dialozích, znějí mi hluše. Hlavní hero Murk má v sobě mít něco ze spasitele, jen si tak člověk říká, kde se vylouply ty jeho dedukční schopnosti a kde ten polodivoch vzal tak nepřirozeně šroubovaný, přemoudřelý jazyk, jako např.: „ten nápad  byl důsledkem racionální analýzy situace“… Je ubíjejíci, jak mu vždy pomůže nějaké zázračné vnuknutí a okamžitě vše pochopí a dokáže prakticky využít. Mohl být sympatickým rebelem, leč nenacházím v něm ještě tu správnou adolescentní klackovitost a přitom už mu chybí i okouzlené dětské vidění světa. Jako by se autor nemohl rozhodnout mezi akční SF a Young Adult. Finální skóre se blíží zklamání. Přesto bych nad Kosikem hůl nelámal; potenciál má a za pár let bych si od něj klidně zkusil přečíst třeba pár povídek.