Semper fi

Robert Fabian

Semper fi

Kategorie: sci-fi - akční - space opera - military

vydání: Straky na vrbě (web) 2009

Sirius  | *** 19.05.2009 14:04

Bohužel navíc jak tři hvězdičky to opravdu nebude. Nepatřím mezi Fabiánovy skalní fanoušky, četl jsem od něj prakticky jen první díl Hvězdy a tohle pro mě bylo celkově zklamáním jako prase. Autor děj zbytečně utápí v technických poučkách a zkratkách, děj se nezastaví a letí pořád kupředu, jako ožralý řidič v automobilu. Postavy jsou dobře propracované, ale ten příběh zmixovaný z Aliena a Stargate prostě nepřekousnu. Pokud Fabián používá stejný mix i u Mariňáků, Carpe diem a Planety mezi dvěma slunci, tak potěž světelný meč a vím, čemu se rozhodně vyhnout. _____na druhé straně mě to bavilo víc než legendární nuda plná keců Hvězdná pěchota, což je veliké plus. Inu, já nikdy nebyl military typ a do vesmíru jsem na výlety nikdy moc nejezdil. Škoda, škoda. To čekání za to fakt nestálo.

rozmetal  | ****1/2 19.05.2009 21:21

no ono cist Semper fi aniz bys cetl Carpe diem je podle me hloupost, jelikoz Semper fi na ne primo navazuje a asi bude mit jeste pokracovani;-). Ale pokud nejsi na military sci-fi tak nechapu proc si to cetl, tohle je totiz typicka military sci-fi. Ale planeta mezi slunci je v urcitem smeru dost jina. Ale jak to tak vypada tak je taky soucasti pribehu o Carpe Diem. CO se tyce semper fi tak doporucuji precist si jeste tu jeho povidku ktera rozsiruje nektere zajimave veci, myslim si ze kniha by se mela hodnotit jako celek az s dalsim vydanim.

thorir  | ****1/2 31.05.2009 11:41

Military SF patří k mým oblíbeným žánrům a Mariňáky od téhož autora považuji za jednu z nejlepších knih svého druhu. Semper Fi je pokračováním dvoudílné Carpe Diem, a přestože CD nebyl špatný počin, v mých očích ji do dokonalosti Mariňáků přecejen něco chybělo. Nicméně na Semper Fi jsem se těšil, a to tak že značně. Po přečtení však nedokážu zakrýt jisté zklamání, neboť odklon od hardcore military sf je více než patrný. Přesto, kniha není špatná a kritika „vypujčených nápadů“, objevující se v některých komentářích, se mi nezdá oprávněná. Fabianovi nelze upřít spisovatelskou zručnost. Příběh pěkně „odsejpá“, v knize se nenacházejí žádné „pomalejší“ části, přesto mi zde bohužel výrazně chybělo více akčních a bojových situací – začátek a boj s tvorem – je na knihu s přívlastkem military sf skutečně trochu málo. To zmíněné „odsejpání“ příběhu tedy možná bylo z části způsobeno tím, že čtenář jaksi stále očekává pořádnou bitku, nejdéle na další stránce :). I přes tato negativa máme v ruce slušnou SF (tentokrát bych byl s přívlastkem military přecejen opatrnější) se starými známými z Carpe Diem a se slušným příběhem. Konec knihy je maximálně otevřen a na netu se objevují spekulace o propojení s další z autorových knih, takže mi nezbývá než se těšit na pokračování, a pevně doufat, že z toho co bylo na konci naznačeno se z v dalším díle vyklube hooooodně krvavá, hardcore militaristická scifárna s tunama vystřílené munice :))).

Vlask  | ****1/2 04.08.2009 00:54

Určitě mnohem lepší než Carpe Diem, protože výcvik už máme za sebou, takže autor nás ušetřil patetických keců o výcviku a cti atd a zůstala nám téměř samá akce. Příběh je správně hardcore scifi a s hvězdnou bránou opravdu nemá nic společného. Škoda jen, že kniha je opět naschvál půlena, takže odpůrci čekání na pokračovaní by si raději měli nechat zajít chuť dokud nevyjde druhý díl.

Majkl  | **** 07.08.2009 15:38

Ako úvodná veta to nie je nič moc, ale: Som poriadne nadšený a naštvaný. Semper fi je ďalšou knihou z vesmíru Roberta Fabiana. No nečakajte typickú hardcore military po vzore Mariňákov či Carpe Diem, skôr hru s tajomstvom, akú autor predviedol v Planete mezi dvěma slunci. Dej je menej akčný a až na počiatočnú záchrannú misiu, následnú pirátsku misiu a útok Kezsela sa dej sústredí najmä na preskúmavanie objektu. Fabian v tejto knihe popustil uzdu svojej fantázii a pri popise prostredia a krajín som zatúžil pozerať sa ich očami. Zaujímavé, no niektorých táto časť môže začať nudiť (aj mne sa to takmer stalo). Hľadači súvislostí medzi knihami si v tejto knihe pochutnajú – spomienky na Drakea z Mariňákov či predošlé akcie družstva Charlie a… všetko vám neprezradím, ale pre čitateľov predošlých kníh (snáď s výnimkou Hvězdy; nečítal som ju zatiaľ) bude koniec veľkým prekvapením. A z neho som tak naštvaný… KEDY? Kedy sa dočkáme pokračovania? Veď ja dovtedy nezaspím (ehm, budem musieť… :)). Planetu a Carpe Diem som pred Semper fi znova prečítal, asi si druhý raz otvorím Mariňákov. Len si teraz hryziem nechty z obavy nad kvalitou pokračovania Semper fi.. Aby mi náhodou nepokazila báječný zážitok z mojej najobľúbenejšej knihy RF (nie, táto to nie je :)) vysvetlením, ktoré by mi k nej nesedelo. Hm. Každopádne, túto knihu doporučujem tím, ktorí už majú za sebou predošlé knihy RF. Pre nováčikov vo vesmíre RF, viď prípad Sirius to bude sklamanie.

Pelegrim  | ***** 28.10.2009 10:59

Akční, strhující a doslova jedním dechem. Myslím, že překonala Carpe Diem. Jen by mohla být tak 2× delší, abych si ji dosyta užil.. :o)

SiriusChico  | *** 07.12.2009 20:03

No měl jsem zrovna chuť na military sci-fi a dostal jsem..... military sci-fi zkříženou se space operou ve starém dobrém duchu Setkání s Rámou. No nemůžu si stěžovat, akorát podobnost s výše jmenovaným dílem byla větší než by bylo slušné a taky jsem se tak trochu neorientoval v postavách (ano jsem jeden z těch neznabohů, kteří ještě Carpe diem nečetli)… No když to tak beru kolem dokola – stěžovat si můžu. Protože by bylo slušné (i když za to možná může nakladatel) čtenáři oznámit, že se jedná jenom o první díl… Konec je otevřený jako hranice v EU, takže tohle prostě nemůžu prohlásit za dokončený příběh. Ale neztěžuju si (nakonec vážně ne), Fabian psát umí a nakonec si to Carpe diem asi přece jenom přečtu.

romusak  | ****1/2 03.06.2010 13:23

Dost dobrý, závěr mě tedy dostal… Nečekané a překvapující..... Každopádně doporučuji čtenářům před čtením Semper Fidelis, přečíst si Carpe Diem 1 a 2 a Planetu mezi dvěma slunci. Díky LEGII a jejím fanouškům, jsem se dostal ke knihám Roberta Fabiana, kterého jsem dříve vůbec neznal.

tartan  | ***** 27.01.2011 13:44

Moje prvé stretnutie s Robertom Fabianom predstavovala paradoxne práve táto jeho zatiaľ posledná kniha, a že to bolo stretnutie šokujúce. Šokujúce však len v tom najlepšom slova zmysle. Netušil som, že v domácich luhoch a hájoch máme takéhoto, dovolím si povedať, svetovo špičkového autora military sci-fi. A keď som si potom prečítal aj ostatné jeho knihy (zatiaľ síce nie všetky), iba som s v tomto mojom presvedčení utvrdil. Ale k Semper fi. Napriek neznalosti predchádzajúcich kníh (najmä Carpe diem, ktorá jej v podstate predchádza a Planety medzi dvoma slunci, ktorá sa s ňou zase v istom momente prepája absolútne ohromujúcim mostíkom), som sa v deji a v postavách vôbec nestrácal a dokonale som si užíval túto technickými vojenskými termínmi prešpikovanú, pôsobivú space operu s dokonale gradovaným napätím a strhujúcimi akčnými scénami. A pri závere knihy mi doslova behal mráz po chrbte.

KeB  | **** 18.06.2012 16:11

Dokud se válčí je RF nepřekonatelnej. Dokud se prozkoumává A… je nepřekonatelnej. Porter Wheeller a ostatní jsou nepřekonatelní, ale v okamžiku kdy se na scénu dostává astrálno začíná RF nudit. Stejnej problém jako u Ledové cesty. Jinak velmi dobré a nelituji.

Neodpustím si reagovat na první komentář. Když nemáš rád military, proč ji čteš?

Edit: Doplním komentář svého otce – To pokračování s těma vojákama, co se mydlili (následoval popis CD) je dobrý, opravdu se mi to líbilo, akorát je na pytel, že to nemá konec…

Pátrač  | *** 08.06.2014 19:08

Takže očekávané pokračování – tedy volné pokračování Carpe-diem mě nepřekvapilo. Co jsem očekával jsem zde našel, ale mám pocit že autor tačíná opuštět svět reality, byť je to svět sci-fi reality a začíná odbíhat do mysteriózních meandrů a to knize velmi škodí.

Tedy podle mého názoru. Fabián pro mě není nosným autorem, i když jeho práce považuji za dobré a někdy i přímo skvělé.

Jistě – umělý svět charakteru Noemovy archy je trochu obtížně pochopitelný a je zde mnoho věcí které stojí na pouhé víře fanouška sci-fi, že možné je skoro všechno jestli ne úplně všechno ale to není ke škodě. Musím ale říci, že předchozí díl se mi líbil více.

BorgDog  | **** 10.05.2015 15:40

Prakticky přímé pokračování „Carpe Diem.“ Porter, Drobeček Wheeler a jejich družstvo mariňáků dostalo vlastní loď, nabralo pár nedobrovolných parťáků a po krátké předehře zamířilo do… obrovského mimozemského artefaktu. Taktéž nedobrovolně.

Zatímco v dřívějších knihách se s mimozemskými motivy pracovalo velmi střídmě, tentokrát Fabian šlápl na plyn hned na začátku a hrdinové končí v podivné lodi vybudované dávnou supercivilizací snad jako archa nebo obří ZOO. Zorientovat se tu a najít cestu ven rozhodně nebude snadné. Tím spíš, že za tisíce let už mříže zrezivěly, pár nebezpečných zvířátek volně pobíhá a zejména jedno opravdu ošklivě kouše.

V „Semper Fi“ je patrný Fabianův odklon od ryzí akce k mnohem atmosféričtější, místy až mystické či filozofické SF. Popisy průzkumu archy, „božské setkání“ se Staviteli, pasáže sledované z cizího pohledu. Je to pestré, napínavé, řemeslně vesměs výborně zvládnuté, až po otevřený konec, ale…

Ale skřípe to. Nejhlasitěji tam, kde se v „Carpe Diem“ ozývalo zatím jen tiché vrzání. Psychologie vojáků, kterou se Fabian snaží rozvádět, dopadá přinejlepším průměrně. Filozofování je ploché, brilance mystických scén nejde dohromady s pragmatickou vojenskou akcí a scény psané z pohledu tisíce let starého mimozemského dravce, nefungují vůbec. Nebo spíše – je z nich znát, jak si autor představoval, že by fungovat měly, ale to je všechno.

„Semper Fi“ je přes chyby stále dobrá kniha. VELMI dobrá kniha. Ovšem rozhodně už k ní nepřistupujte jako k ryzí military.