Doba krkavců

Martina Šrámková

Doba krkavců

Kategorie: fantasy - povídková sbírka - hrdinská fantasy

vydání: Epocha (web) 2009

Svarec  | ** 06.08.2009 18:22

Teda nic moc. Postavy mě nijak nezaujaly, stejně jako příběh. Atmosféra žádná, nemá to žádný nápad. První krátká povídka ještě ujde, ale v hlavní novele je již bolestivě zřejmé, že tato kniha prostě nemá čím zaujmout.

Jakub Ehrenberger  | **1/2 14.11.2009 00:19

Hrdinkou trojice prozaických děl je bojová vědma Jadwiga, žena, která stejně dobře vraždí mečem jako jedem. Na svůj předchozí život na šlechtických dvorech se však snaží zapomenout a v ústraní pomáhat potřebným. Před minulostí však nikdo neuteče, a tak hned v úvodní povídce Kapesník pro princeznu musí Jadwiga čelit narčením z čarodějnictví i nebezpečím krvelačné strygy. Nejinak je tomu i v ústřední novele Doba krkavců, která je páteří celé sbírky. Jadwiga nakonec vyslyší žádost své dávné přítelkyně, vévodkyně Jusufiny, a pokusí se zachránit její strádající léno před rukama mocichtivé bandy hrdlořezů a jejich kumpánů, čaroděje a alchymisty. Jak se brzy ukáže, právě oni dva jsou tím hlavním strůjcem zla v celém vévodství, jemuž je potřeba se postavit. Jadwiga však neprodělala výcvik na bojovou vědmu jen zbůhdarma, a tak se neváhá oběma kumpánům postavit. Naštěstí nemusí podobnou situaci řešit v závěrečné povídce Špatné časy, kde luští pozadí prokletí dalšího šlechtického dvora. Jednotícím prvkem výboru je postava bojové vědmy Jadwigy, soběstačné hrdinky, kterou však její stvořitelka Martina Šrámková degradovala pouze na filosofující a neustále vzpomínající charakter, jehož činnost má málokdy na děj celého příběhu výraznější vliv. Zatímco v první a třetí povídce jde jen o letmé seznámení s dobrodružstvím bojové vědmy, v Době krkavců dostává autorka dostatek prostoru k rozvinutí kvalitního příběhu. Ten nakonec svým dějem čtenáře opravdu strhne, ačkoliv ani tehdy nelze Šrámkové odpustit podobné jazykové sekvence a minimální snahu o jakékoliv ozvláštnění textu (snad kromě vulgarismů, jejichž opakování však také brzy smaže jejich kouzlo). Potenciál jednotlivých příběhů i samotné postavy Jadwigy zůstal trestuhodně nevyužitý, a tak nelze jinak než hodnotit sbírku o pouhých třech dílech pouze jako průměrnou.

malarkey  | **1/2 14.11.2009 14:00

Edice Pevnost kniha č. 47 – Doba krkavců. Opět soubor tří povídek. Poslední dobou se mi zdá, že ty knížky v Pevnosti jsou spíše sesumírování povídek, které vyšli jak v Pevnosti nebo kdekoliv jinde. Štve mě, že přes povídku si nedokážu tu hlavní postavu oblíbit. Příběhy spolu takřka nesouvisí a je to škoda. Nedokázal jsem se do toho světa nijak probít i když se mi vědma Jadwiga začala docela líbit. Kniha jako taková by možná ale nemusela být marná. 5/10