Kočičí noci

Blanka Jirušková

Kočičí noci

série: Kočičí noci

vydání: Straky na vrbě (web) 2009

Svarec  | **** 30.06.2009 20:11

V první třetině knihy je každá kapitola o někom jiném, takže kniha působí poněkud roztříštěně, a je to celé takové jemné a poetické, celkem pochopím, že to nesedne každému. Ale mě to sedlo, až mě překvapilo jak moc, protož jinak jsem spíše na dobrodružnější a přímočařejší čtivo. Zkrátka velmi dobrá kniha, která pohltí první stránkou a až dokonce nepustí. Postavy jsou zajímavé a dobře prokreslené, příběh a atmosféra jsou excelentní.

P.S. : Obálka vypadá „naživo“ ještě líp než na monitoru! Akorát na první pohled neevokuje ani tak renesanci jako spíš orient…

Majkl  | **** 28.07.2009 10:57

Kúpiť knihu, ktorá je prvotinou pre mňa neznámej autorky, navyše prvým dielom trilógie si vyžaduje veľkú odvahu. No nekúpte to za tú cenu a s takou nádhernou obálkou :) A vôbec neľutujem. Kniha je síce riadne poetická a jednotlivé kapitoly spočiatku nesúvisia (a neskôr si musíte všímať každú vetu aby vám neunikla spojitosť s predošlými kapitolami, ktorá je ukrytá v jednej dvoch vetách), no udržať pozornosť sa vyplatí. Blanka Jirušková v svojej knihe nezachraňuje celý svet (mimochodom, slušne opísaný a príťažlivý) – stačí jej jedna precízne vyvážená dráma z prostredia hercov, v ktorej sa zaoberá práve človekom. Kniha stojí na už zmienenej poetickosti, na ktorú si po niekoľkých stranách zvyknete a na slušnej psychológii hrdinov (zo všetkých som si najviac obľúbil Falxia – nádherne tragická postava). A to všetko smeruje do konca, kde vo vyvrcholení čitateľ vzdychá práve nad reakciami a činmi postáv a nie nad akciou či mágiou. Niektoré kapitolky zostávajú zatiaľ otvorené, uvidíme čo prinesú ďalšie dva diely. Tak ako chválim dej, môžem s čistým svedomím chváliť Janu Šouflovú. Nad obálkou, na ktorej je nočný Darín zahalený v modravej tme sa doteraz rozplývam a nejeden čitateľ fantasy by sa chcel prejsť v jeho uličkách (a tie mosty :)). Vnútorné ilustrácie sú rovnako vydarené, ku knihe sedia a za subjektívne najkrajšie považujem Falxia sediaceho v okne a prvú a druhú dámu na javisku v divadle. Ku chváleniu autorky sa ešte vrátim – kniha obsahuje niekoľko básní, ktoré sú prepojené s vytvoreným svetom, z ktorých sa mi najviac páčilo osem veršov úvodnej básne (a to píše ten, ktorý poéziu nečíta ;) Rozhodne doporučujem, avšak pozor! kniha je pomalšia až rozvláčna a slabšie povahy by to nemuseli zniesť. V mojom srdci je táto kniha na čestnom mieste (a to teraz zvažujem, že si to hneď zopakujem).

narmoria  | **** 27.11.2009 22:32

První díl trilogie Kočičích noci mě zaujal. Příběh se odehrává ve světě plném atraktivních kulis. Ke čtení mne neustále poposrkávala chuť poznat, jaká další zákoutí skýtá Blančin svět i jak vlastně dopadnou osudy herecké společnosti, kolem níž se děj zejména odehrává. Atmosféra knihy je skvěle dotvářena ilustracemi a obálkou od Jany Šouflové.

Madam Brbla  | **** 29.04.2017 10:12

V průběhu první poloviny „Kočičích nocí“ jsem se obávala, že zde budu za kazišuka s nižším hodnocením. Styl autorky na jednu stranu nedával nic po lopatě, což je dobře, nicméně byl pro mě příliš ženský – poeticky jemný, soustředěný na emoce, nikoliv na děj. Kromě toho mi není blízké divadelní prostředí, tolik podstatné pro příběh a značnou část vystupujících postav. Přesto jsem při čtení nijak netrpěla, akorát jsem nebyla dostatečně zaujatá. Ovšem v druhé půlce jsem se zvláštnímu kouzlu knihy přece jen poddala, přistoupila na atmosféru čistoty, odvahy a šlechetnosti lidí, vzdorujících démonické mocnosti. Dokonce i ten, kdo zde zastupuje temnotu, vzbuzuje pouze strach pramenící z neznáma – nedokázala jsem jej vnímat jako skutečné zlo.
Mnohé zůstalo nevyřčeno, další díly tedy rozhodně mají na čem stavět a já už budu vědět, v jakém duševním rozpoložení se na ně vrhnout. Blanka Jirušková získala mou pozornost, i když jsou pro mě (literárně) přirozenější i atraktivnější špinavé, více realistické světy a jejich „hrdinové“, jak je tvoří např. G.R.R. Martin, J. Abercrombie nebo S. Lynch.
Za lehce nevyvážený dojem z četby bych dala 70%, musím však zhodnotit také pečlivou redakční práci, nádhernou obálku a příjemný bonus v podobě ilustrací. Takže zdejších 77% v podstatě souhlasí s mým názorem.