Kategorie: fantasy - dark

originální název: Before They Are Hanged
originál vyšel: 03/2007

vydání: Polaris (web) 2009

odkazy: 4x [recenze], 1x [ukázka], 1x [web]

pull  | ***** 16.08.2009 15:35

Ještěže komentáře nemusejí být objektivní, protože u hodnocení Až budou viset nechci být objektivní ani trochu. Tahle knížka mě úplně odrovnala. Sice výkřiky typu: „To nejlepší, co jsem kdy četl“ nemám rád, ale tohle je prostě to nejlepší, co jsem letos četl. Proč to nadšení? Celkem neoriginální zápletka, ale originálně a hlavně realisticky zpracovaná. Nenapadá mě teď jiný autor, který by dokázal vzít klasická fantasy klišé a tak nenásilně je přetvořit k obrazu svému a čtenářově potěše. Postavy hlavní i vedlejší. Asi nejsilnější součást knihy. Velmi dobře prokreslené, nečernobílé a s absolutně uvěřitelným vývojem. Některé z nich si nejde nezamilovat. Úžasná atmosféra a suchý, černý humor. Pouze výše zmíněným nemůžu vysvětlit moje nadšení. Je tu ještě nějaká přidaná hodnota, kterou nedokážu popsat. Možná se mi autor prostě jen dokonale trefil do vkusu :-) Teď jen vyřešit, kterého autora a knihu (kniha bude problém) vyhodit z TOP 10. U sérii mám tuším ještě nějaké kolonky volné a věřím, že 3. díl nezklame.

Nerad bych to zakřiknul, ale letos to vypadá na kouzelné vánoce. Dokončení Prvního zákonu a nový Erikson. Co víc si přát? ;-)

Majkl  | ****1/2 20.10.2009 20:22

Výborné pokračovanie výbornej úvodnej knihy výbornej série s výbornými postavami. Ech. Tých slov na vé je ale dosť, ale je to pravda. Abercrombie si ma naozaj získal svojimi postavami a ich vývojom (Jezalov ma potešil, Westov zas zamrazil), príbehom, ktorý je síce známou cestou za mocným artefaktom ale vďaka príbehu odhaľovaného po kúskoch (s dávnou a prepletenou minulosťou) a veľkej dávke irónie si to ani nevšimnete. Kniha sa mi čítala rovnako dobre ako predošlá, možno o chĺpok lepšie. Trochu mi vadilo, že Ardee bola odsunutá nabok a aj fakt, že Logenova skupina sa ešte stále nedozvedela, že Logen je nažive – West sa stretol s oboma stranami a doteraz im to nepovedal (čo sa čudujem). Najobľúbenejšie postavy tejto knihy boli Jezal a West. Som naozaj zvedavý, kto všetko prežije záver a hlavne návrat, kedy sa tieto skupinky (snáď) spoja. Tak mi napadlo, že tou pridanou hodnotou, ktorú spomína Sered by mohol byť spomínaný vývoj. Už dlhšie som sa tak nevžil do osudov postáv. Rozhodne doporučujem a teším sa na tretí diel.

BorgDog  | ***1/2 22.10.2009 06:29

Bohužel, na rozdíl od většiny přítomných jsem z tohoto pokračování rozčarovaný, až zklamaný. Chyby, které mi vadily na prvním dílu nezmizely, naopak se prohloubily a místy se k nim přidaly nové. Abercrombie umí navodit kouzelné situace, být vtipný, citlivý i krutý, co ale bohužel (dosud) neumí, je příběhově zvládnout složitou ságu o třech liniích. Z jeho snahy je místy hlavně příliš cítit urputná snaha, nacpat všechny postavy a dění do předem připravené osnovy, stůj co stůj. Nepůsobilo to na mě věrohodně, ale upachtěně, navíc rozvržení je podivné (např. nejlepší postava Glokty dostává nejméně místa a zápletku, která je pro celkový příběh víceméně bezvýznamná, jeho linie se „pohne“ až v samém závěru) a vývoj postav příliš předvídatelný nebo žádný – přesvědčil mě snad jen West. Navíc místy vše ještě víc kazí logické chyby (asi největší zmíněna v diskuzi – skutečně jediný důvod, proč se parta Psího čumáku nedozvěděla od Westa o Logenovi je, aby mohl autor ve třetí dílu napsat patřičně dojemné setkání, viz. námitka o osnovách) nebo poněkud podivná strategie některých akcí.

Kromě toho mě už pomalu začíná otravovat i přespřílišný, místy vyloženě násilný negativismus, kdy prakticky všechno do čeho se postavy pustí skončí z nějakého důvodu špatně. Kdyby to bylo proloženo alespoň OBČASNÝMI úspěchy, byl by výsledek skvělý, tohle se ale rychle přejí a dost pohřbí napětí v knize. Ke konci už mi Abercrombie připomínal fanynku Gothic stylu, co na sebe naplácá černý mejkap, černou rtěnku a černé šaty, aby všichni viděli, jak je hrozně v depresi, ale přitom je leda otravná. I v psaní někdy platí, všeho s mírou.

Sečteno podtrženo – stále dobré čtení, ale už rozhodně ne výjimečné. Na druhou stranu, prostřední části trilogií jsou často slabší a věřím, že autor má na víc. Třetí díl si tedy určitě přečtu a případné jeho další knihy zvážím.

T'Ana  | ***1/2 22.10.2009 08:34

Autor umí psát a některé jeho hlášky mně skutečně pobavily. Ovšem stále ostřeji vystupuje, že má problém s gradací děje, ačkoliv je Glotka má oblíbená postava, na konci jsem zjistila, že kdyby se jeho linie vynechala, nestalo by se vlastně vůbec nic, není tam žadný vývoj, na konci se vrací tam kde začal. Přidává stále další motivy, které ale neumí dotáhnout do konce. Knihy to nejsou špatné, pokud se soustředíte na okamžik, situace umí autor vystihnout velmi dobře, celkový rámec mu ale dělá značné potíže.

Svarec  | ***** 28.12.2009 13:21

Jízda pokračuje! Skvělá kniha, skvěle se to čte. Jen mě mrzí, že linie s Gloktou je skoro úplně zbytečná a taky některé postavy nedostávají tolik prostoru, kolik by bylo záhodno (z námětu neschopného učedníka šlo vytřískat mnohem víc). Jestli si i třetí díl zachová stejnou úroveň, stane se z Prvního zákona jedna z nejlepších věcí, co jsem četl.

FerryH  | *** 20.01.2010 06:36

skoro se shodnu s BorgDogem …tentokrat… k tomu co napsal nemam skoro co dodat.. dobra analyza textu… jen upozornim, ze mne se dvojka libila vic nez jednicka… ta je podle mne mnohem vic nudna vata a nez dvojka…

…ve dvojce je par skutecne ‚temnych‘ a drsnych pasazi (konecne!!) (vytahovani sipu z tela Cathil … huh! naturalisticke… :O))
- zda se mi, ze autor je tak trochu misogyn. Tohle se damam preci nedela… :O))

…nas ‚hodny‘ carodej uz zacina take vystrkovat ruzky… …drsna holka v parte si da konecne rict … (no proto!) :O))

Zkratka …tehle dil na rozdil od prvniho jsem teda odkladat nemusel a precetl jsem jej na jeden zatah.. i kdyz ne zrovna rychle… nebylo to presne to prave orechove, co bezne hltam, ale cist se to urcite dalo… dam si teda i cislo tri… a to u mne znamena, ze tu serii uz asi zcela jiste doctu.. takto rozectene serie uz neodkladam ad acta :O))

… kdyz jsem byl schopen docist i takove rozsahle blaboly jako je Goodkin … tak tohle by nemel byt tak hroznej problem… :))) doufejme… doufejme…

Madam Brbla  | **** 30.08.2010 09:53

Těžko o této knize napsat něco, aby už to tady nezaznělo v předchozích komentářích. Část čtenářů neskrývá nadšení, někteří jsou zklamáni chudobným rámcem děje s minimální gradací. Bohužel se nemůžu připojit k nekriticky obdivným výkřikům, ale k nespokojenému mračení důvod taky nemám. Čtivost románu je jednoduše výborná, těch cca 500 stran jsem přelouskala se zaujetím a jen zřídka pocítila náznak nudy. Žádná ze tří linií se mi nezdála výrazně slabší oproti ostatním: užila jsem si sebeironické hláškování inkvizitora Glokty, s bulvární fascinací sledovala vývoj vztahů a charakterů v rozhárané družině mága Bayaze a asi nejvíce mě zajímaly peripetie královského důstojníka Westa a jeho severských společníků. Humoru je o trochu méně v porovnání s prvním dílem, příběh se stává temnějším, ovšem mé horší cynické já, lačnící po sarkasmu a odmítající hollywoodské happyendy, spokojeně přede. Jakkoliv pokládám BorgDogovy námitky za opodstatněné, pod 4* jít nemůžu – na to jsem se příliš dobře bavila. 81%

Ruffy  | **** 22.09.2010 10:45

Druhý díl se mi četl o něco hůře, než první. Autorův styl psaní už je pro mě trochu okoukaný a občas má mysl při popisu soubojů a bojů brouzdala jinam a bylo pro mě těžší soustředit se – nemusím prostě vědět o každém pohybu, který hrdina při souboji vykonal, či vědět, jak přesně zabil každého protivníka. Celkově má tato kniha tři hlavní dějové linie – a kdo četl první knihu, nebude to pro něj žádný spoiler: putování našich hrdinů kdo ví kam, boje proti seveřanům a obrana Dagosky. Úmyslně jsem je seřadil podle důležitosti, jakou jim přiřazuje autor. Paradoxem ovšem je, že nezajímavější je dění právě okolo Glokty v Dagosce, hned po té Westovy strasti na severu a přiznám se: putování družiny mě nijak extra nebavilo. Zvlášť když dopadne, tak jak dopadne… Gloktovy poznámky a myšlenky jsou ještě zábavnější než v prvním díle, přičemž autor mě nejednou rozsekal sny tohoto zmrzačeného inkvizitora. Zvláště jeden „hladový sen“ je zcela výborný  – a to mě sny v knížkách většinou nudí a považuji je za zdržování. Celkově bych to zhodnotil takhle: žádný zázračný počin, autor se zbytečně moc rozepisuje a hlavní dějová linie je slabá. Zachraňují to pouze West a hlavně Glokta.

avatar2  | ****1/2 27.08.2011 19:55

Zábavné, čtivé a přesto ne hloupé ani podbízivé. Zkrátka slušná fantasy jak se patří.

Methat  | ***** 28.01.2012 09:32

Až budou viset začína presne tam, kde skončil prvý diel. Ak ste prvý diel úspešne prečítali, tak viete, že kniha má niekoľko dejových liniek a veľmi dobre spracované postavy – každá je iná, ľahko zapamätateľná a farebná. Glokta ide chrániť mesto, Bayaz spolu s Jezalom, Logenom, Ferro, Quaiom a Chodcom idú na neznámu nebezpečnú cestu a partička barbarov… nechcem príliž veľa spoilerovať, ale musím povedať, že si táto kniha absolútne hodnotenie zaslúži. Je radosť pozerať sa na to, ako sa medzi jednotlivými hrdinami menia city a pocity, každý má svojú vlastnú hlavu a myslí si o tom druhom svoje. Hlavne pochody Gloktu sú znovu super. A ešte sa nám aj hrdinovia menia – niektorí horšie, iní lepšie. Vážne si ich musíte zamilovať, aj keď nechcete – a potom ak nejaká postava zomrie, pôjde späť do hliny a vy sa nebudete hambiť, keď budete smutný a naštvaný. To je na knihe to najsilnejšie – ani nie príbeh, ale postavy, s ktorými budete vžitý, budete cítiť každú jednu ranu, ktorú schytajú a budete si s nimi hovoriť: „Ješte žiju!“. Nemôžem si pomôcť to tu nenapísať, ale Glokta mi pripomína Polreicha, s tým jeho „Proč to já sakra dělám?“.

„Trpělivost je mistrem moci. Hory také nepřejdeš za jediný den. V takových věcech je třeba být realistický.“ „Ty tomuhle říkáš déšť? To je jenom mrholení. Slunce nemůže svítit pořád. Musíš být realista!“ – Logen

„Máte jen jednu šanci podepsat své doznání a odpovědět na moje otázky. Jedinou šanci mi zcela a bezvýhradně vyhovet. To je celé moje svědomí. Jedinou šanci. Pak vás svlékneme a začneme řezat.“ „,Seržant nabízí rekrutům sny, ale rozdává noční můry.´“ – Glokta

„Co z toho, čí jsi syn, když sám stojíš za kozí prd? Já bych ho ani nepochcal, kdyby začal hořet.“ – Dow

epco55  | ***1/2 12.11.2012 09:12

Druhý diel Prvého zákona bohužiaľ neprekvapil. Aj napriek snahe zakryť to jedná sa o klasickú fantasy. Samozrejme kniha je vysoko čítavá, dej odsýpa, postavy sú napísané dobre. Ale dej plynie tak nejako od nikiaľ nikam a samotný záver je odseknutý tak prudko ako by samotný autor nevedel čo si s ním počať a tak ťažkopádne budované vzťahy odhadzuje do koša vracia figúrky na štartovaciu čiaru. Následne sa natláča otázka načo to všetko bolo. Pravda je však taká, že mi táto partia prirástla k srdcu a tak sa teším na tretiu časť.

michalb  | **** 05.08.2013 13:43

Glokta opet zachranuje i druhou knihu v serii. Je to trochu zvlastni, protoze kdybyste skoro celou Gloktovu dejovou linii z teto knihy vyskrtly, tak hlavni dejova linie moc neutrpi. Pomalu se k nemu take pridava major West – opet mimo hlavni dejovou linku. Hlavni dejove linie je pomerne fadni. Na Jezala a Bayaze jsem uz alergicky. Take mi prijde, ze se autor zacina trochu opakovat, co se tyce nekterych veci – postavy neustale omylaji ta sama temata. Styl Gloktova humoru je porad stejny atd. Celkove 75%.

tartan  | **** 16.02.2014 21:35

Typický druhý, vypchávkový diel… Postavy putujú od A do B, resp. C a späť do A, bez toho, že by sa niečo zásadné zmenilo, či vyriešilo. To síce neznamená, že by som sa ako čitateľ nudil, nie s týmito postavami, ale tá celková márnosť všetkého mi už miestami išla celkom krkom.

Strider  | *** 16.06.2014 16:46

Prísľub z prvej časti sa naplniť nepodarilo. A to z viacerých dôvodov – najdôležitejším je ten, že po dočítaní sa človek nemôže zbaviť dojmu, že keby v nej vôbec neboli kapitoly s Gloktom a Bayazom, vôbec nič by sa nestalo. Klišé výprava sa naozaj uskutočnila, ale jej dopad bol nulový, rovnako ako aj Gloktovej aktivity v Dagoske. Menšie logické trhliny prítomné v prvej knihe sa otvorili do veľkých rán, to všetko len preto, aby sa autorovi nerozpadol príbeh pod rukami. Pasáže zo severu ale zachraňujú dojem. Aby bolo jasné, autor stále píše výborne, ale silný je len v jednotlivých scénach, celkový obraz buduje značne ťažkopádnejši­e. 6/10

Skabandari  | ****1/2 05.03.2016 18:19

Glokta opět skvělý, řeší krizovou situaci a je v tom prostě nepřekonatelný, vtipný a krutě upřímný, rozhodně nejlepší část knihy. West získá vlastní dějovou linii a ta se prolne s tou seveřanů (Psí čumák, Trojstrom…), v podstatě je zde vypíchnut kontrast mezi královskýma a seveřany a to především ve velení. Pro mě dějově nejslabší linie Bayaz, Logen, Jezal a Fero (asi přehnané očekávání), prostě se jen snaží mezi sebou nějakým způsobem vyjít, zachránil to překvapivý konec a přínos mělo prohloubení vědomostí z historie světa. Westovy výbuchy vzteku při kterých se prostě neovládá, Logenův nevyhratelný souboj s Krvavou devítkou, Jezalova arogance, Feřina pomsta, Bayazova sebestřednost, Gloktova bezcitnost narušují charakter jinak velice sympatických postav a odlišují tak autora od 99% dalších v oboru, kteří se můžou přetrhnout aby jste si jejich hrdinu oblíbili. Vsadil na různorodé charaktery a nezanedbal nedostatky, pro mně velmi osvěžující a hlavní důvod vysokého hodnocení.