Kategorie: sci-fi - romantika - cyberpunk

originální název: Hammered
originál vyšel: 01/2005

vydání: Laser-books (web) 2009

odkazy: 12x [recenze]

Majkl  | **** 04.09.2009 15:27

Jenny Caseyová bude mať päťdesiat a podobne ako hrdina v Poslední svého druhu je kyborgom. Telo veteránky však začína zlyhávať – zlá termoregulácia, návaly adrenalínu, príliš nebezpečné reflexy, bolesť tela aj duše. Po stretnutí s nenávideným plukovníkom Valensom sa dozvie krutú pravdu – nezostáva jej veľa času a zomrie. Môže podstúpiť operáciu a hw&sw vylepšenie, no nebude to zadarmo. Jenny je vmanipulovaná do tajného armádneho projektu v blízkej budúcnosti našej Zeme, ktorá sa chveje studenou vojnou pokroku medzi Amerikou a Čínou. A Jenny je dôležitým kúskom, ktorý môže prevážiť váhy moci na jednu stranu. Aj keď sa podľa anotácie a naozaj skvelej obálky Jana Doležálka zdá, že nás čaká príjemný akčňák, nie je to tak. Kniha je veľmi psychologická, hlavná postava je naozaj skvele vykreslená – od minulosti až po obavy a strachu zo zmien – čomu pomáha aj ja-rozprávanie, pravda, v prítomnom čase (kto si prešiel Mariňákmi, tento spôsob rozprávania ho nezarazí ale poteší :)). Vedľa slušnej psychológie tu máme virtuálnu realitu, čáry máry z neurológie, postavu Richarda Feynamana – umelú inteligenciu podľa skutočného (z nášho sveta) fyzika, ktorá má vlastné vedomie a slušné odkrývanie intríg. A v závere aj jednu ozaj dobrú akciu s nepredvídateľným zakončením. Zakončenie prvého dielu prezrádza kde bude príbeh pokračovať, teším sa na presun do vesmíru a som naozaj zvedavý, akým smerom sa bude uberať, pretože to zatiaľ nie je zjavné. Kniha je trochu zdĺhavá, aj keď na pútavosti sa to neprejavilo – Zakalená je prvý diel trojdielneho príbehu, ktorý mal pôvodne vyjsť v jednom celku. Preto očakávajte veľmi zaujímavý, ale stále rozjazd. Ďalší diel vyjde začiatkom roka a nezostane len uňho.

BorgDog  | *** 23.11.2009 12:38

Řečeno na rovinu – zklamání. Na základě recenzí jsem čekal skvělou knihu, ale dočítal jsem se zaťatými zuby „z povinnosti.“ Hlavním problémem je ohromná roztříštěnost, kdy jsou úryvky ze života hlavní hrdinky i dalších postav a jejich minulosti rozkouskované do množství většinou velmi krátkých kapitolek, zpřeházených v podstatě nahodile. Zorientovat se v tom trvá příliš dlouho, což chvíli zdárně maskuje fakt, že „pod tím“ kniha nepřináší vlastně nic nového, nenašel jsem jedinou myšlenku, kterou bych pokládal za originální nebo aspoň originálně pojatou. Další mínus je pro mě styl kterým Bearová píše, soustředění se na psychologii je fajn, jenže tady jde na úkor příběhu, některé klíčové události (např. smrt Nell nebo uvěznění Elspet Dunsanyové) jsou nepochopitelně odbyty pár větami, navíc hrdinové často jednají podivně „zkratkovitě“ jen aby se dostali tam, kde je autorka chce mít. Některá vysvětlení možná ještě přijdou v dalších dílech, ale to je pozdě, protože jejich absence vadí už zde.

Dohromady je výsledkem psychologický guláš, na kterém jako omastek plave nuda, naštěstí, v druhé polovině se kniha výrazně zlepšuje. Většina hlavních kousků skládanky zapadne na místo a děj se rozjíždí, jako by si Bearová konečně uvědomila, že by se už mělo začít taky něco ORPAVDU dít. Pár logických šmouh by se našlo, ale zejména ve druhé třetině se kniha čte výrazně lépe. Poslední stránky jsou bohužel opět slabota, nevysvětlitelné „vypaření se“ jedné z hlavních postav, na kterou se autorka prostě vykašlala, plus zbytečná erotická scéna, která musí rozesmát každého, kdo něco četl o výzkumu NASA ohledně sexu ve stavu beztíže. :-)

Podle recenzí bych řekl, že „Zakalená“ byla hodně přeceněna. Není TAK zlá, jak jsem po první půli myslel, ale stejně je mnohem lepších knih a další díly číst nebudu, prostě nevěřím, že by mě něčím překvapily.

Madam Brbla  | *** 16.08.2011 11:59

Byla jsem si poměrně jistá, že se mi „Zakalená“ bude líbit – čekala jsem něco jako Majklem zmíněný román „Poslední svého druhu“. Poměrně brzy se však dostavilo rozčarování, obvyklá zábava se přetavila v potřebu dočíst, ať se můžu pustit do něčeho jiného. A to je vždycky průser. Proto bohužel musím souhlasit s BorgDogem – takřka do poslední tečky. Nemám problém se zápletkou knihy, celkem poutavou, ač ne vyloženě originální, ovšem rozdrobený způsob, jakým Elizabeth Bear příběh podává, mi příliš nesedl.

Například v dialozích mě vyloženě rušily francouzské věty s následným překladem do češtiny v závorce. Imho ne zrovna šťastné řešení. Pro kanadského čtenáře má možná užívání francouzských pasáží v textu nějaké kouzlo (mně by taky nevadilo, být to slovenština, angličtina nebo třeba polština), mě to nicméně pokaždé zarazilo, rozčarovalo, přetrhlo nit, snižovalo to čtivost.

Neužila jsem si rovněž přeskakování mezi zhruba tuctem postav, letmé zmínky o lidech a událostech, co mají pro hlavní hrdinku značný význam, jenže čtenář se o nich většinou dozví prdlačky. Kdo je Chrétien, proč je pro Jenny tak důležitý? Proč je Barb taková vulva? Což takhle přiblížit zřejmě nelehké a dramatické dětství hlavní hrdinky a jejích sester? Jaký zas Emery?! Mitch je Michael? Nebyly tyhle a tamhlety osoby poněkud samoúčelné na to, kolik času jim bylo věnováno? Proč se, do prdýnka, musím čím dál častěji prokousávat milostným trojúhelníkem, či spíše čtvercem, když mě zajímají úplně jiné události (o jakých autorka zdatně mlčí)? Porno vsuvka na závěr? Neděkuji pěkně! Propracovaná psychologie? Hm, znám i mnohem lépe a sympatičtěji napsané charaktery. Ukončím tento žalozpěv: všichni milují Jenny, jen já jsem si k ní, tím méně k ostatním postavám, nijak zvlášť vřelý vztah nevypěstovala. No, doufala jsem, že přežije kocour Boris a bylo mi líto Žralokova psa, jehož jméno nebylo zmíněno a v ději se vůbec nevyskytoval.

Narozdíl od BorgDoga se odvažuji doufat ve zlepšení druhého dílu a dám ještě Jenny Caseyové šanci, na rovinu však přiznávám: nejdříve „Zjizvenou“ hodlám přečíst a pak teprve zvážit koupi.

Slušelo by se vypíchnout nějaká pozitiva a zdůvodnit hodnocení 59%: svět a jeho reálie, potenciál nadcházejícího příběhu.