Pandemonium

Kategorie: fantasy - horor

originální název: Pandemonium ˙
originál vyšel: 08/2008

vydání: Triton (web) 2009

Svarec  | **** 25.10.2009 13:00

Kvalitní kniha, ale místy taková divná. Pár „wtf“ momentů by se zde našlo. Kupříkladu ve finále jsem čekal cokoliv, ale rozhodně ne to, co se stalo. Díky ich formě je kniha velice čtivá, přestože děj občas stojí na místě. Třeba část v Harmonia Lake mi přišla trochu zbytečně zdlouhavá. Nejlepší část – Philip K. Dick posedlý démonem jménem Valis :)

SiriusChico  | ***** 30.10.2009 21:25

Skvělá knížka. Asi jsem ovlivněnej tím, že jsem se na ni tak těšil, ale vážně je BOŽÍ. Finále bylo hodně překvapivý a téměř geniální. Akorát by to chtělo, nějaký více temný závěr :-) Taktéž musím upozornit, že se jedná debut!!!! A vůbec to není poznat, autor má opravdu hodně velký potenciál a už se těším na jeho další díla.

Majkl  | **** 23.11.2009 23:33

Neviem, či som sa vôbec stretol s knihou, ktorá by mi tak prevrátila pohľad na ňu, jej obálku, príbeh… všetko. Tak teda, porozprávam vám niečo o prvotine Daryla Gregoryho s názvom Pandemonium. Čo vám napadne pri pohľade na obálku? Vidíte tam holohlavú (pozn. mám na holohlavé ženské riadnu alergiu, pretože ak je žena takto zbavená koruny svojej krásy, chce sa mi… veď viete :); obálka sa mi preto nie veľmi pozdáva, ale nakoniec som ju akceptoval a odobril aj zabalenie v čiernej) exorcistku nad zvíjajúcim sa telom nášho hrdinu. Tak, čo vás napadlo? Možno niečo podobné ako mňa – klasický horor o vymietaní diabla. Na začiatku čítania som si vravel: „Ok, toto bude určite oddychovka, po nej si dám niečo náročnejšie.“ Chyba. Ale napadlo by vás niečo iné, navyše ak stručný popis deja ma dokonale zmiatol a nepripravil na to, čo to v skutočnosti bude? Ospravedlňujem sa knihe aj jej autorovi za predpojatosť :) Daryl Gregory je trochu podobný Kingovi – (len niekedy) v popísaní obyčajného a použil na mňa moju obľúbenú Kingovu techniku – uspať a udrieť. Na jednej webovej stránke som sa vyjadril, že Pandemonium je preceňovaná kniha. Jednoducho ma to dovtedy nebavilo a zrazu som sa prehupol cez ďalšie stránky a… od posledných xy strán som sa nevedel odtrhnúť (atmosféra v Olympii je výborná). Čo na mňa autor na konci vybalil, hm, klobúk dolu (a pri čítaní záverečnej kapitolky s Hellionom ma mrazilo z toho, čo sa Delovi stalo :)) Pandemonium je jednoducho veľmi dobrý debut sľubného autora, na ktorom mi dosť vadila počiatočná nezáživnosť a zdĺhavosť, ale o to viac oceňujem mnoho odkazov na literatúru sf (musím si konečne prečítať niečo od Dicka) či komiksov (škoda, že sa v nich veľmi neorientujem, mohol som si knihu viac užiť), prepájania histórie s vymyslenými démonmi… a samotných démonov spolu so zakončením a výslednou pointou. Práve popisy démonov vsunuté za každú druhú kapitolu ma ťahali v ústrety koncu knihy. Originálne, zaujímavé, niekedy až strach naháňajúce (najviac na mňa zapôsobil Ajznboňák Johnny a Andílek) a povedal by som až márnotratne použité nápady. Som naozaj zvedavý na ďalšiu autorovu knihu. Aby som nezabudol, oceňujem aj to, že som nie všetko do detailov pochopil (druhé čítanie si tým pádom užijem :)) Celý tento komentár je tak trochu nekonzistentný, aspoň vidíte, že ma kniha mierne rozhodila… až to po druhý raz prečítam, skúsim napísať niečo normálnejšie, alebo to nechám tak, aby som si spomenul ako na mňa Pandemonium zapôsobilo :) Rozhodne odporúčam.

Madam Brbla  | **** 30.11.2012 09:26

Už od prvních vět jsem věděla, že s touto knížkou si budu rozumět a to se také v průběhy četby potvrdilo: nemusela jsem se nutit do čtení, neprala jsem se s textem, atmosféra Gregoryho příběhu mě pohltila. Zdejší pojetí posedlosti démony mi přišlo poměrně originální a z mého hlediska se jejich výskyt podařilo i uspokojivě vysvětlit (žádné wtf, jak zmiňuje Cooker).
Hlavním hrdinou románu je Del, mladý muž, který byl v dětství posednut a následky cítí i jako dospělý. Při svém pátrání po řešení problémů poznává zajímavé lidi a zjišťuje znepokojivé okolnosti, musí bojovat o život (a nejen svůj). Finále se povedlo ukočírovat výborně, autor nesnížil hodnotu svého debutu laciným vyzněním „žili byli šťastně až do smrti“.
„Pandemonium“ je poctou snílkům, komiksům, literatuře (SF zlatého věku a P.K. Dickovi především) a v neposlední řadě také rodinným hodnotám. Některé kapitoly by snesly zkrácení, jiné zase detailnější popis (přivítala bych více narážek na odlišnost od naší reality, všechny ty drobné historické výhybky), ale celkově je pro mne tahle knížka milým překvapením, zdejších 82% je zcela zasloužených.

Vlask  | ** 21.03.2014 20:32

Divné, nudné a silně neakční. Zápletka je ucházející a zajímavá, zvraty nechybí, ale forma je tragická. Autor pochytil neduhy ženských spisovatelek ohledně popisů – jen neřeší, jak to sluší postavám, ale popisuje takové podstatné věci jako je vzhled místnosti, o které později nikde není ani zmínka. Silně to zpomaluje tempo a nudí – on snad byl placený od počtu stran, jinak si nedovedu představit proč popisuje podlahu. Celé se to podobá temnější epizodě akt x, je to silně civilní, lehce atmosférické, dost vztahově rodinné, lehce divné + ujeté a velmi málo akční.