Kategorie: fantasy - antologie

originální název: Wizards
originál vyšel: 2007

vydání: Triton (web) 2009

odkazy: 2x [ukázka], 2x [info], 3x [recenze]

Jakub Ehrenberger  | ***1/2 17.11.2009 00:28

Antologii mimořádného charakteru se podařilo zkompletovat zkušené editorské dvojici Jacku Dannovi a Gardneru Dozoisovi. V osmnácti povídkách od osmnácti uznávaných autorů moderní fantasy můžeme objevit, jak se oni sami dívají na čarodějnictví, přičemž jejich pohledy na tradiční substanci žánru se od sebe často velmi liší. Přesto zdaleka ne všechny jsou něčím nové a originální. Oblíbený spisovatel Neil Gaiman přichází s příjemným příběhem chlapce, jehož vychovávají mrtví, jeho australský kolega Garth Nix zase vsází na variaci na artušovský mýtus v ženském podání. Krátkou a úsměvnou hříčkou je i Ptákovina Eoina Colfera. Zdaleka ne všechny příběhy jsou však veselé. Jane Yolenová se ve své povídce nebojí dotknout tématu holocaustu, zatímco příběh Elizabeth Handové z amerického státu Maine je podobně mrazivý jako tamní podnebí. Více než důstojně uzavírá celou antologii příběh vesnického chlapce, který ve městě ke štěstí a neobjevenému talentu přišel, z pera Orsona Scotta Carda. Zbývající povídky už tolik nezaujmou, ačkoliv řemeslná zručnost se jejich autorům rozhodně upřít nedá. Někteří však začarovali své dobré nápady v nepříliš povedeném podání, jiní zase s jedinečností dosti šetřili. Čarodějové jsou výjimečnou kompilací skvělých autorů, jejichž příběhy jsou však primárně určeny pro děti a dospívající čtenáře. Pokud máte už něco načteno, osloví vás nejspíš tak třetina z nich, což k vlídnějšímu hodnocení nestačí.

Gaarq  | **** 07.12.2009 08:32

sborník povídek na téma čarodějové pánů danna a dozoise se vcelku povedl. je tam o trošku víc průměru a podprůměru, než bych od velkého gardnera raymonda čekal, ale dokázali je vyvážit perlami (ford, card, duncan). trošku mi vadil formát knihy (nevadí mi tlusté bichle, ale tahle byla i relativně vysoká) a kýčoidní titulní ilustrace. čím jsem starší, tím mě tyhle nenápadité schematické figurální výjevy na obálkách SF víc štvou.