série: Dům bestie

Kategorie: horor

originální název: The Cellar
originál vyšel: 1980

vydání: Classic 2009

Arach.No  | ***1/2 12.11.2013 14:33

Laymonova prvotina je přímočará, krátká a bohužel nijak oslňující. Příběh odsýpá bez větších odboček k celkem nečekané pointě. Bohužel až na ni se čtenář nedočká prakticky žadných odpovědí a vše důležité se děje příliš zkratkovitě. Jako jednohubka a především ůvod do autorovy tvorby to však není špatné. Sklepení by se možná dalo označit za jednoho z předchůdců splatterpunku. Je sice řádově horší než díla známějších autorů, ale pro zájemce o tento subžánr by mohli být zajímavé (upozorňuji, že o splatterpunk se ještě rozhodně nejedná, myslím však, že Richard Laymon mohl být pro pozdější autory jednou z inspirací). Předem však musím všechny varovat před opravdu odbytou redakční prací. Překlepy a především otrocky ”strojové“ překlady se objevují každých pár stran. Jeden příklad za všechny (který je v knize alespoň dvakrát) – když američan v šoku řekne „Oh, sweet Jesus!“, tak čech ve stejné situaci opravdu nepoužije „Oh, sladký Ježíši!“. A takových věcí je spousta. Neodpustím si ještě jeden překlad ze začatku knihy, který mi utkvěl v hlavě – Golden Gate opravdu není Zlatá brána, jak se asi překladatel domníval a opakovaně psal. Dialogy jsou přeložené naprosto neautentickým způsobem, jakým opravdu nikdo nemůže mluvit a často přímo tahají za uši (nebo spíš za oči). Pokud se ale nedáte odradit takto odbytou prací, tak knihu klidně zkuste. Pokud vám nevadí drsnější výjevy a jednoduchá stavba příběhu, třeba vám i sedne. Za sebe musím říct, že se k Laymonovi ještě pravděpodobně vrátím.

gokudo  | ****1/2 14.11.2020 00:19

Kazda kniha gudfadra splatteru a gore Richarda Laymona je jak jeden novy, nebo jeste nenatoceny film z dilny Quentina Tarantina a Takashiho Miikea. Tento debut není zadnou vyjimkou. (Cteno v originale … Headline Feature 1990)

Strýček Biolit  | ****1/2 03.10.2022 22:41

Laymon je samostatná kategorie. Každá kniha je takovým bonbónkem za odměnu. Nejinak je tomu u jeho prvotiny – Sklepení. Absolutní brak plný zvrácenosti vyžívající se v nejnižších lidských pudech. Oproti předchozím knihám dávám o chloupek nižší hodnocení, neboť závěr se mi zdál uspěchaný a některé scény by snesly pár stran navíc. Kdo má autora rád, bude spokojen; kdo se s autorem seznámí skrz tuto knihu, bude buď unešen (a sáhne po jeho dalších – dle mého – ještě lepších knihách), nebo knihu rituálně spálí v ohni živeném očišťující solí.

Co – bohužel – stojí za zmínku (a na co už upozornil kolega přede mnou), je překlad a redakční práce. U jiných Laymonových knih to také nebyla žádná sláva, ale dalo se to. Angličtiny znalý člověk si často musel říci: „Tohle šlo přeložit jinak. Tohle je dvojsmysl.“ Ale dalo se to. U Sklepení je to ovšem katastrofa. Nebrání to četbě, nebrání to porozumění textu…„jen“ to šíleně otravuje. Kdo umí anglicky, bude místy brečet, kdo anglicky neumí, nabyde dojmu, že překladatel/re­daktor prošel lobotomií. A to je velká škoda – Laymon by si kvalitní překlad a dobrou redakční práci zasloužil.