Kategorie: sci-fi - space opera - military

originální název: Dauntless
originál vyšel: 07/2006

vydání: Fantom Print (web) 2009

odkazy: 1x [ukázka], 3x [recenze]

thorir  | **** 05.05.2010 17:00

Na první díl military sf série Ztracená flotila jsem se velmi těšil, na netu se dají najít velmi slušné reference a série mívá velmi vysoké hodnocení. Jako fanoušek subžánru jsem si to tedy nemohl nechat ujít, a stejně tak nyní nemohu hodnotit aniž bych knihu nesrovnával s jinými skvosty military sf. Jak na mě tedy první díl zapůsobil? Nejprve trochu kritiky (trochu víc:)). Předně jedna stížnost na češtinu (nikoliv na překladatele, neboť ten se zřejmě držel doporučení Ústavu pro jazyk český) – za celou délku knihy jsem prostě nedokázal zkousnout přechylování vojenských hodností – ač je to zřejmě správně (alespoň tam nebyla žádná generálka:)). Dále mě velmi udivila téměř naprostá absence jakéhokoliv popisu techniky – nevím jak vypadají lodě, jaké jsou jejich omezení, jaké jsou omezení zbraní, atp. Stejně tak autor zcela vynechal nějaký politicko-historický úvod nebo prostě alespon shrnutí co a kdo je Aliance a co a kdo jsou Syndikované světy – přiznávám, že řadit toto mezi negativa po první dílu ságy je trochu nefér, nicméně citelně mi to v knize scházelo – ikdyž je celkem možné, že je to zkrátka část příběhu, a že ani Geary samotný toho neví víc. Naopak jednoznačně nejsilnější stránkou je příběh a jeho podání skrze postavu Johna Gearyho (ač autor někdy možná až moc popisuje Gearyho vnitřní pocity). Postav není mnoho, dokonce bych si dovolil napsat, že je jich velmi málo (Geary, koprezidentka + několik kapitánů aliančních lodí – zcela chybí pohled do nepřátelského tábora, děj se točí pouze kolem Gearyho – nepřeskakuje jinam, není žádná další příběhová linie, žádná další postava, skrze kterou by byl příběh vyprávěn). Přes několik málo tak trochu nudných pasáží má kniha celkove docela spád, vesmírné bitvy jsou popsány skvěle, popisy manévrů velmi přesně. Bohužel, chybělo mi trochu více popisů destrukce:)). Přes výše uvedené na mě kniha zapůsobila celkem dobrým dojmem, to co vadilo mě nemusí vadit jiným a já tímto knihu všem fandům military sf rozhodně doporučuji. A těším se na pokračování.

Vlask  | ****1/2 08.05.2010 18:28

Taková poněkud divná military sci-fi. U toho pojmu si představíte nějaké ty mariňáky střílející šmejd z vesmíru. Tak tohle tady teda nenajdete :-). Celé je to o velení flotile lodí ve vesmíru nepřítele a řešení jak ji dostat z pasti do přátelského vesmíru. A více než s nepřítelem novopečený admirál bojuje s vlastními podřízenými, morálkou a propagandou o jeho osobě za posledních 100 let, kdy byl považován za mrtvého. Jak už bylo zmíněno, postav je pomálu a vnitřních dilemat velitele mnoho, ale přesto je kniha mistrovsky napsána tak, že se celou dobu vůbec nenudíte. Naopak jsem nemohl přestat číst a nebýt té otravné biologické potřeby (spánek), tak jsem tu knihu dal na jeden zátah. PS: klasické dílko na pokračování, odpůrci neuzavřených příběhů budou velmi zklamáni.

GeRony  | **** 27.10.2010 12:56

Naozaj sa tato kniha cita velmi dobre. Stranky ubudali neuveritelnym tempom a aj ked by sa dal dej zhrnut par vetami, je to cele velmi ctive a putave. Hned na zaciatku som mal velmi silny pocit fandenia jednak flotile a jednak hlavnej postave Gearyho. Ano, kniha ma aj svoje nedostatky, ktore boli vyssie zmienene – semtam privela vlastnych myslienok, obav atd. hlavnej postavy a niekomu naozaj moze udriet do oci ‚plukovnice‘. Celkovo je to vsak velmi dobra military sci-fi (na urovni bojov flotil, cize necakajte ziadnu „pozemnu“ akciu), ktora potesi kazdeho fanusika tohto zanru.

Madam Brbla  | *** 21.12.2010 14:08

Pokud máte rádi seriálový „Star Trek“ nebo „Battlestar Galaktiku“, mohla by se vám tahle knížka zamlouvat. Ingredience jsou následující: vzdálená budoucnost, dvě znepřátelené strany – Aliance a Syndikové, stovku let trvající válka, k tomu hlavní hrdina, co se doslova vynořil z hlubin času (což by si zasloužilo celý prolog a ne sem-tam letmou zmínku) a mnozí v něm spatřují mesiáše. Jack Geary přišel k velení flotily lodí jako ten pověstný slepý k houslím a musí bojovat hned na několika frontách; se Syndiky, s nedůvěrou podřízených důstojníků, stejně jako s přehnanou důvěrou jiných, a především s vlastními pochybami. V ději tak na úkor vesmírných soubojů převažuje potřeba upevnit pozici a získat respekt ve flotile, stižené morálním úpadkem, uspořádat si myšlenky a překonat problémy duševního rázu. Možná to zní nudně, ale četlo se to poměrně dobře, čtivost snižuje akorát občasné opakování trivialit a místy zdlouhavé psychické přešlapování na místě (např. rozhovory s koprezidentkou Rionovou byly spíše otravné, ikdyž někdy nakously zajímavé téma). Samotný Gearyho charakter je pro mě příliš dokonalý – jeho schopnost dělat vždy správná rozhodnutí, říkat správná slova ve správnou chvíli, dělat správné věci a správně soucítit se zmařenými životy nepřítele… dávám přednost rozporuplnějším osobnostem. Co se týká světa „Ztracené flotily“, historického a politického pozadí atd., je knížka až hanebně skoupá na informace. Čtenář nedostane pečlivě vykreslený obrázek, pouze rychlou skicu v pár tazích. Snad se tento nedostatek podaří eliminovat v dalších knihách. Dále bych autora nepodezírala z vizionářství; tam, kde Reynolds, Hamilton, Asher a další spisovatelé dokáží uchvátit popisem technologií budoucnosti, drží se Campbell při zdi. Technickým detailům fungování lodí a zbraní se vyhýbá a některé aspekty působí vyloženě zastarale (nutnost převlékat povlečení na posteli aj.). Popisy vesmírných manévrů a bitev se omezují na Gearyho chrlení koordinátů, což imho poněkud ubíralo scénám na napětí a dynamice. Závěrem mohu konstatovat, že „Neochvějný“ je čtivá kniha, ovšem nadšení by u mě vzbudila v dobách, kdy jsem se sci-fi literaturou začínala, momentálně ji považuji za snadno předvídatelnou a nedotaženou (čímž nemyslím otevřený konec). Na poli mých nejoblíbenějších military scifek tedy dál hrdě mávají českou vlajkou pánové Bartoš a Fabian – Campbell se splihle visícími hvězdami a pruhy troubí na ústup, aby se příště pokusil o drtivější ofenzívu. 63%

vanex  | **** 04.11.2011 20:15

Tak jsem dolouskal celou serii jako e-book a musim rici ze parada. Dily jsou celkem vyvazene a popis akci v rozlehlem vesmikru pusobivy. Snad jen toho vahani okolo jeho osobniho zivota mohlo byt mene (skoro spoiler) ale fandove military to stejne asi preskoci. Pro mne rovnocene s Honorverse. Cela serie ****1/2

mato_klerik  | **** 27.05.2016 16:55

Napriek tomu, že nejde o mariňácku strieľačku, ide o výbornú knihu. Taktika a boj na veľké vzdialenosti sú super, rovnako ako vzťahy v rámci flotily. Autor mi trochu oprášil spomienky na BSG. A Campbell ukázal, že je lepší spisovateľ ako Ringo. A jeho chlapskejší pohľad na vec ma baví viac ako Weberov. Aspoň zatiaľ…

trudoš  | *** 04.01.2019 08:21

Ústřední motiv je kladem i mínusem celého románu. Kapitán John Geary je až příliš rychle největší šéf, hned všemu rozumí a všem natrhne kabát, přestože konflikt do kterého se „probudil“ trvá bezmála sto let. Za války se zbrojní průmysl vyvíjí jedna báseň, s tím zákonitě souvisí i způsob vedení boje a já prostě nedokážu přijmout fakt, že tomu všemu nejlépe porozumí člověk, co byl jedno století mimo mísu. Zkuste přenést důstojníka z roku 1900 doprostřed druhé intifády a sledujte, jak rychle krizi vyřeší.
Ale chuj s tím, autorská licence je autorská licence. Naneštěstí nemůžu říct, že by mi alespoň zaimponoval hrdina či zápletka. Jack Campbell nepřichází s ničím výrazně novým, ani kupodivu příliš nevyužívá nápad s mezigeneračním pohledem na válku. Nemluvě o tom, že žádný strategický majstrštyk se nekoná a Johnův post mohl odehrát jakýkoliv jiný pěšák z davu. Alespoň tak to na mě působilo, ale je možné, že díky nezáživné stylistice a absenci vojenského humoru mi uniklo něco podstatného.