Řeka bohů

originální název: River of Gods
originál vyšel: 06/2004

vydání: Triton (web), Argo (web) 2009

odkazy: 1x [info], 1x [ukázka], 7x [recenze], 1x [seriál]

Gaarq  | ***** 24.03.2010 00:00

výborný (a velmi indický) příběh z blízké budoucnosti. máme tu zajímavou politickou budoucnost světa (indie se rozpadla na několik nástupnických států), umělé inteligence fáze 3.0, které mají IQ desettisíckrát vyšší než člověk, geneticky modifikované lidi a podivný vesmírný artefakt. na pozadí propletených paralelních příběhů asi deseti postav se odvíjí hlavní nit, která všechny výše jmenované fenomény spojuje. příběh je to indicky ukecaný, ale nenudí ani tam, kde autor zrovna tvrdě nesleduje hlavní linii. příběh je to i přiměřeně akční (např. hinduistická exkomunikace sintelů a malá válka) a je i přiměřeně hluboký, vypovídající o bídě lidského údělu a jeho nezvratnosti. závěr je sice trošku méně průrazný, než bych čekal, ale nejsem nespokojen. už se těším na brazyl a dervišův dům/rod, což mají být další části velmi volné trilogie z budoucnosti světa dle mcdonalda.

SiriusChico  | ****1/2 03.09.2010 11:56

Řeka bohů je bezpochyby jednou z nejlepších knih minulého roku. Je zde spousta příběhových liníí, které se následně proplétají a autor dokáže čtenáře vtáhnout do děje i jednou atmosférickou scénou. Vlastně jednotlivé scény zvládá velmi dobře, v jeho podání postavy žijí, dýchají a cítí. Horší to je z celkovým směrem příběhu. Jednotlivé příběhové linie jsou nedotažené a vyznívají do ztracena, což je velká škoda. S takovým potenciálem mohla být kniha minimálně dvakrát tak tlustá a čtenáře by to nepřestalo bavit. Bohužel se zdá že to přestalo bavit autora. Takže i když je to perfektní knížka při čtení cítím, že by mohla lepší. Proto ta půlhvězda dolů.

KainIX  | **** 17.12.2010 22:07

Tato kniha mezi sci-fi knihami značně vyniká. Autor v ní dokázal popsat životem pulzující Indii plnou kontrastů velmi barvitě.Postavy jsou z masa a kostí, dýchají a jednají naprosto přirozeně; prostředí a indické reálie příběh krásně podkreslují. Člověk má při čtení pocit, že v tom mumraji sám stojí a prožívá to, co hlavní postavy. Bohužel to vše ještě nutně neznamená, že i příběh samotný je vynikající. Celá idea mi přijde poměrně jednoduchá a stačila by na ni forma povídky. Jak už bylo zmíněno dříve, některé dějové linie vyznívají do ztracena (Párvatí, Tál, Šiva) a jsou tam podle mne jen proto, aby dokreslily celkovou atmosféru a možná i proto aby navodily pocit větší složitosti příběhu.

Pokud chtěl autor čtenářům zprostředkovat dojmy z pobytu v Indii, povedlo se mu to více než dobře. Pokud chtěl ale vyprávět sci-fi příběh, podařilo se mu ho, podle mne, těmi všemi popisy a reáliemi zastínit, a výsledek je pro mne podobný jako např. Miévillovo Město a město. Přál bych si, aby se mi do paměti vrylo více detailů, ale po nějakém čase to asi budou pouze neuta, pomalé bomby a sintely.

fialka  | ****1/2 08.07.2011 12:22

Uzasna atmosfera a velmi dobre napisane postavy. Jedna z mala knih po ktorej docitani mi este par tyzdnov vyplavaju na povrch spomienky na postavy a sceny uplne same od seba. K dokonalosti chyba len malo, ako to uz popisali ludia predo mnou. Jednoducho po cely cas je standard velmi vysoky a zakoncenie je stale dobre, ale takpovediac trochu mdle, co u mna sposobilo pocit, ze nenastalo to spravne vyvrcholenie deja. Kazdopadne sa prave Brasyl dostal na vyssie miesto na zozname precitat :)

Methat  | *** 11.07.2015 22:43

„V aute pustí Šiva rádio. Tlachy. To je jediné, co tihle DJ umí – tlachat a žvanit, jako by je jenom ten nekonečný proud sraček, které vypouštějí z huby, nějak odlišoval od sintelú. Jako Gangá, permanentní tok hoven. Jsi DJ, tak hraj muziku.“ – Šiva

McDonald mi moc neprišiel do chuti. Prvých sto strán som sa snažil sčítať a zžiť s postavami, pretože ich bolo veľa – každá postava mala iné poslanie (tu bola reportérka, tu poradca premiérky, tam gangster, či chytač sintelov, atď). Ďalších dvesto strán bolo veľmi dobrých, no škoda toho konca, ktorý stratil na sile a pre mňa bol predvídateľný (okrem smrtí niektorých postáv). Možno ma kniha až tak nevtiahla do deja aj preto, pretože sa odohrávala v Indii. Občas to príbehovo na mňa pôsobilo ako Indická telenovela, v ktorej sa neriešilo to hlavné, ale nejaké to mecheche medzi postavami, čo zdržovalo dej. Na druhú stranu tak postavy vyzneli skutočne a každá bola napísaná veľmi odlišne.

Páčilo sa mi, ako urobil McDonald alternatívny svet od nášho. Neutá, sintely,… ale nechcel by som v ňom žiť. :-)

Lucc  | ****1/2 12.05.2020 14:28

Sem tam malý spoiler, tak bacha.

Výborně napsané proplétání několika příběhů z blízkobudoucné Indie rozdrobené tuším na 4 menší státy. Jako ramena matky Gangy se vinou stuhy životů drobného kriminálníčka, afghánsko-švédské novinářky, muslimského poradce ministerské předsedkyně hinduistického státu, stand-up komika a nechtěného dědice velkého energoimpéria, Krišnova policajta, který provádí likvidaci zdivočelých sintelů – umělých inteligencí (proč ne syntelů?), jeho ženy a v neposlední řadě mladé Američanky – specialistky na sintelové simulace umělých ekosystémů a jejího guru. Jako říční ramena – někdy se stuhy spojí, jindy rozejdou a někdy končí slepě. To vše se odehrává v přelidněné centrální Indii daleko od moře i od hor a za dlouhého čekání na opožděný monzun. Svět je to nemilosrdný, horký, suchý, prašný a plný pro nás nových technologií, které ovšem jen dovedně vychází z těch, co známe.
Řeka bohů se četla sama. Tedy asi až od páté stránky. Prvních pár stran byl masakr. Spoustu indických a jinak nových slov a mé frenetické listování v připojeném slovníčku mne rozlaďovalo. Pak jsem ale něco pochytil a na něco jsem se vykašlal – a ejhle, šlo to i bez slovníku. Ian McDonald totiž vhodně užívá neznámé výrazy tam, kde je není nutné pro děj samotný chápat, tam, kde pouze dotváří čatní jeho díla. Když jsem se uvolnil, začala skvělá jízda plná objevování, emocí, přemýšlení, … Na knihu jsem se těšil a dával ji přednost před jinou zábavou. Autor si musel nastudovat kvanta zdrojů a s jistotou se orientuje v podsvětí i na poradách velkých zvířat (není to skoro totéž?), umí vytnout facku jednou větou i se dlouze opájet nostalgii po šťastném dětství. Také závěr se povedl. Obzvláště krutost sintela(-ů?), který nejprve zbožštil a poté nechal zcela padnout a v zoufalé neznalosti pojít nevinnou lidskou bytost je dechberoucí. Ptáte se tedy za co jsem ubral půl hvězdy, že? McDonald se totiž tak opájí svou fundovaností a tím, že ví jak a o čem psát, že si dovolil být neopatrný v otázce příběhu. Některé stuhy totiž pro děj samotný slouží jen jako omáčka. Sice chutná, ale zbytečná. Jako slepá ramena Gangy vedou odnikud nikam a jsou tedy jen bezúčelným grafomanstvím. Kromě této malé výtky je ale Řeka bohů bezchybný román s vynikajícím překladem. Klobouk dolů. Jen na microsabre – mikrošavle – ho nasazuji zpět. Ty mne řádně štvaly. Ale když se podíváte do diskuse, nikdo si s ním lépe neporadil.